Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse cafeïne-kick

Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse cafeïne-kick

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
9 Drive
9 Comfort
8 Value for money
8.6

Dit was weer zo’n wagen waar ik al máánden naar uitkeek: de Maserati Ghibli Trofeo. Momenteel de dikste Maserati – oké, los van de buitenaardse MC20 – van het gamma. A real Italian stallion. Zéker in de Trofeo-variant. Het werd een bijzondere rit, aangezien dit de laatste Maserati is die gebouwd wordt met de V8-motor van Ferrari. Einde tijdperk, zeg maar. En daar moesten we even van genieten.

Design

Laten we beginnen met de kleur: Grigio Maratea Matte. Een elegante doch stoere matgrijze kleur. Houden we van, maar kost als optie een schamele 18.150 euro. Prachtige lak, al zie je wel élke streep regenwater en moddervlek erop zitten. Boek er dus ook gelijk maar een privé-poetser bij. Of laat hem schoon in je garage staan.

Al zou dat wel zonde zijn, want schoon of vies is het een statige verschijning, die Ghibli Trofeo. Maserati heeft wat details opgepoetst, om het sportieve karakter van de Ghibli nog meer te accentueren. Denk bijvoorbeeld aan een carbon frontsplitter en een nieuwe diffuser aan de achterzijde. Voorop prijkt de welbekende zilveren drietand in de grille, omhuld door verticale spijlen. De Ghibli Trofeo heeft ook een paar nieuwe – rode – luchtinlaten boven de voorste wielkasten. Die rode kleur is geen toeval, die komt namelijk uit de Italiaanse vlag. Daarbij is groen voor de Quattroporte en wit voor de Levante. Het zit ‘m in de details.

Over de motorkap lopen een paar agressieve lijnen, die het gretige smoelwerk van de Ghibli extra vorm geven. De spitse en herkenbare full LED-koplampen verraden de asfalt-honger van dit roofdier op 21-inch wielen. Het kontje is wat zakelijk. Een paar nieuwe achterlichten geven the behind een modernere uitstraling, maar al met al blijft het een conservatief ogend model. Dat hoeft niet meteen iets negatiefs te zijn. Zie het namelijk als de bloedmooie Italiaanse man: gaat met zijn tijd mee, maar zal altijd terugvallen op een tijdloos op maat gemaakt pak en Italiaans lederen schoeisel. Never change a winning team.

Ook het interieur is een lust voor het oog. Ondanks de opvallende carbon-accenten, blijft het design verfijnd. Een analoog klokje prijkt als een heus juweel bovenop het dashboard. Ouderwets? Misschien. Op en top Maserati? Zeker. Net zoals in de Levante ademt het interieur naar mijn idee ambacht. Alle materialen voelen luxe en het ruikt er naar een schoenenwinkel waar ze enkel het beste Italiaanse leder verkopen. Geen matten van gerecyclede petflessen of duurzame geperste vezels op de deurpanelen. Er is niets groens aan dit interieur, maar het prikkelt wel ál mijn zintuigen.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Drive

Genoeg over zijn zijn knappe uiterlijk. Laten we het hebben over het hart van de auto: een 3.8-liter twinturbo V8 Ferrari-motor. Met 580 gruwelijke pk’s en een topsnelheid van maar liefst 326 km/u is de Ghibli Trofeo de snelste sedan van het Italiaanse merk óóit. Met dit soort aantallen weet je dat het een denderend feest wordt. Met een agressieve grom komen de acht cilinders in beweging: muziek in de oren voor elke autoliefhebber. De onvoorspelbaarheid van zoveel vermogen op de achterwielen zorgt geheid voor adrenaline, maar toch voelt hij solide als je ferm het gaspedaal intrapt. Alsof je samen de wereld aan kunt.

Het is echter geen lichtgewicht, dus duurt het toch nog 4.3 seconden voordat hij op de 100 km/u zit. Maar ik klaag niet. Je voelt aan alles dat hij rap is en hij glijdt van de ene versnelling in de andere versnelling. En ondanks zijn verleidelijk zakelijke looks, is dit onderhuids absoluut een sportwagen te noemen.

Dat komt ook door het onderstel. De wordt standaard geleverd met een Skyhook-ophangingssysteem, waarbij de dempers zich aanpassen aan de rijomstandigheden. Het systeem maakt daarvoor gebruik van sensoren die de bewegingen van de wielen en de carrosserie volgen, om de wegomstandigheden en dus het rijgedrag te bepalen. Vervolgens worden de instellingen van elke demper aangepast voor optimale wegligging. De standaardmodus van dit systeem geeft echter de voorkeur aan comfort, wat maakt dat de wagen vrij soepel geveerd is en in eerste instantie de neiging heeft om elke hobbel in het wegdek glad te strijken. Wil je het spartaanser hebben? Eén druk op de knop en je ligt een stuk stijver op het wegdek. Perfect voor als je zin hebt in bochtjes als ontbijt.

Comfort

Bij Maserati gaat het allang niet meer om enkel en alleen pure paardenkracht. Het gaat óók om luxe en comfort. Een suite op wielen, die je het liefste parkeert aan de oever van Lago di Como. Ik zie het helemaal voor me: een muisstille ochtend, nog voordat de Italianen hun eerste cappuccino zetten (dat mag nog in de ochtend!) en nonna haar was ophangt, vult het V8-geroffel de smalle straatjes van een pittoresk Italiaans dorpje. Je parkeert de Ghibli langs het meer, waar het blauwe water over de keien kabbelt. Het zonlicht piept nét over de bergen heen en verwarmt op natuurlijke wijze het interieur. De drietand blinkt in de hoofdsteunen en uit de Harman Kardon speakers klinkt Andrea Bocelli.

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

Nadat je genoten hebt van het prachtige uitzicht, zet je de bestuurdersstoel goed (dat duurt even want dat kan op maar liefst 12 manieren) en maak je je op voor een roadtrip. La Dolce Vita. Zodra de 8 cilinders weer tot leven komen, schieten er een paar vogels op. Je vervolgt je trip over de Italiaanse wegen: haarspeldbochten wisselen zich af met mooie bergweggetjes. Het onderstel van de Ghibli Trofeo doet zijn werk, terwijl de lederen zetels de lenden van je lichaam stevig knuffelen. Je voelt je koning(in) te rijk.

Gelukkig krijg je in ruil voor een goede twee ton aan euro’s ook wat veiligheid onder de kont. Zo beschikt de Ghibli over Lane Keep Assist, Blind Spot Assist, Active Driver Assist, Pedestrian Recognition en Forward Collision Warning. Toch fijn als Francesco en Andrea opeens besluiten over te steken. De weg vind je overigens door te vertrouwen op het nieuwe multimedia systeem in de Ghibli, met Apple CarPlay of Android Auto. Het 8.4” of 10.1” scherm biedt je alles wat je nodig hebt. Niet meer, niet minder. Echt snel werkt het niet, maar hé: calma, het is tenslotte La Dolce Vita.

Value for Money

Ik schrok me wezenloos toen ik erachter kwam dat ‘mijn’ Ghibli Trofeo maar liefst € 230.243 kost. En 8 procent van dat bedrag is enkel en alleen te danken aan de unieke lakkleur. Cose da pazzi! De instapprijs van een Ghibli Trofeo valt gelukkig wat ‘lager’ uit, want die begint bij ruim 197.000 euro. In dit geval is het maar net wat de gek er voor geeft. En of die gek verzot is op het conservatieve en tijdloos ambachtelijke karakter van een Maserati. De Ghibli is er overigens ook nog in een GT variant. Voor ruim 80.000 euro krijg je dan een 2.0-liter hybride motor. De Modena – een pareltje van een V6 – kost je minimaal 98.000 euro.

Liever iets anders voor dat geld? Dan ben je al snel aangewezen op een dikke BMW M5, die ook al snel 160.000 euro kost. Ook een Porsche Panamera kost je minimaal 139.000 euro.

Foto’s door Justin Oskam.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety
Je zou het op het eerste oog niet zeggen, maar Mazda’s eerste...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *