Dit zijn de 5 dingen die je moet weten over de nieuwe Citroën C5 Aircross

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
8.5 Comfort
7 Drive
7.5 Value for money
7.5

Van alle Franse merken is Citroën misschien wel het meest degelijk. Tegelijkertijd omschrijft het woord ‘quirky’ het merk ook perfect. De auto’s van het merk zijn naar mijn idee een beetje te vergelijken met die ene jongen in de klas of op werk, die netjes is opgevoed, altijd politiek correcte antwoorden geeft maar zichzelf wél het liefst in felle prints en kleuren hijst. De C5 Aircross – een van Citroëns belangrijkste SUV’s – is wat dat betreft opgegroeid van een jongen naar een heuse professional. Maar dan wel een zakenman in een fel gekleurd pak met citrusprint én interessante snit.

Ter ere van zijn verfriste look, vloog Rowan naar het Zuid-Franse Nice. Onder het genot van een heerlijk (en bloedheet) lentezonnetje reed ze de eerste kilometers in de C5 Aircross.

Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is onder handen genomen en kreeg een welverdiende facelift. De wagen is daarmee officieel uit zijn ‘awkward fase’ ( zo’n fase die we allemaal hebben gehad toen we nét in de pubertijd kwamen) en ook overtollige baby-vetjes zijn absoluut verleden tijd.

Om jullie kennis te laten maken met de opgeknapte C5 Aircross hebben we vijf dingen op een rij gezet die je absoluut moet weten over deze auto.

1 Uitstraling

De C5 Aircross is niet langer de degelijke jongen uit de klas. Na een behoorlijke glow-up blaakt hij van het zelfvertrouwen. Zo eentje waarvan je zegt: ja, die is goed opgedroogd. De auto oogt groter en aanweziger door de nieuwe designtaal. Zijn nieuwe body is moderner én geeft direct een vertrouwd gevoel: hier kun je van op aan.

Dat zelfvertrouwen en die onafhankelijkheid wordt nogmaals benadrukt door het logo dat bovenop de neus pronkt. Waar deze voorheen altijd fysiek verbonden was met de dagrijverlichting, staat het nu op eigen benen. Het bijna zwevende logo is nog altijd optisch verbonden met de verlichting, ditmaal met een chromen horizontale strip. Alle overdreven ronde vormen hebben plaats gemaakt voor strakke lijnen. Alsof de kaaklijn is ingedaald. 😉

Zijn voorkomen is ook veranderd door een paar stoere én efficiënte luchtinlaten aan de zijkant van de voorbumper. Deze zorgen ook daadwerkelijk voor een verbeterde aerodynamica van de auto, wat er uiteindelijk voor moet zorgen dat je zuiniger rijdt.

Lees ook:  Kia Sorento PHEV: een indrukwekkende en luxe alleskunner

De skidplate die onder aan de neus schittert, is gloednieuw. De C5 Aircross oogt daardoor gelijk dynamischer en een stuk gespierder. Afhankelijk van de uitvoering van de wagen, is de skidplate uitgevoerd in Glossy Black of Glossy Aluminium.

Ook het zijaanzicht heeft wat aandacht gekregen. Vanwege de plaatsing en uitvoering van de C-stijlen lijkt het alsof het dak zweeft. Zijn proporties ogen volwassen, zelfverzekerd en solide.

Ook het interieur is geüpdatet. Zo heeft het 8-inch touchscreen plaats gemaakt voor een 10 inch variant, die wat hoger op het dashboard staat. Goed voor de kijkrichting als je de navigatie al rijdend moet instellen! Het middenconsole is strak met slechts enkele (touch screen) knoppen en een kleine schakelaar om van versnelling te veranderen. Ruimte zat, zo voorin de C5 Aircross én fijne, hufterproof materiaal.

2 Vliegend tapijt

Wie Citroën zegt, moet ook “comfort” zeggen. Daarom willen ze dat je als bestuurder van een C5 Aircross het gevoel heeft dat hij boven het asfalt zweeft. Om dat waar te maken, introduceren ze de Progressive Hydraulic Cushions®. Dit strijkt hobbels en oneffenheden in het wegdek moeiteloos glad. Absoluut een pluspunt voor het comfort en het doet de term ‘vliegend tapijt’-effect eer aan.

Ook de nieuwe generatie Advanced Comfort Seats dragen bij aan dat comfort. Het speciale schuimmateriaal dat gebruikt is, maakt dat deze stoelen ideaal zijn voor lange ritten. Het is duidelijk dat Citroën comfort niet schuwt, zeker als je weet dat de comfort-stoelen óók met massagefunctie te koop zijn. En ja, dat wil je.

Op de achterbank valt er ook niks te klagen. Los van voldoende arm-, hoofd- en beenruimte, zijn de drie stoelen op de achterbank ook allemaal apart van elkaar te verstellen. Naar voren of achter, meer of minder leuning: jij bepaalt.

3 Capsule wardrobe

Wie zichzelf een nieuwe imago aanmeet, verdient ook een nieuwe garderobe. Naast de quirky kleurencombinaties die we van Citroën gewend zijn, heeft de C5 Aircross gekozen voor een capsule wardrobe. Hij is verkrijgbaar in een paar tijdloze kleuren, zoals Polar White, Pearlescent White, Perla Nera Black, Platinum Grey en Steel Grey.

Citroën zou echter Citroën niet zijn als daar niet één signature kleur bij zit. Daarom introduceert het merk de kleur Eclipse Blue: een elegante – verrassing – donkerblauwe kleur die floreert in zonlicht. De juiste lichtval laten het blauw schitteren en geven de carrosserie nog meer dimensie.

Lees ook:  Een get away langs de Kroatische kust met de vernieuwde Mazda MX-5

Dol op accessoires? Dan kun je de C5 Aircross nog voorzien van Glossy Black, Dark Chrome, Adonized Bronze en Energetic Blue accenten.

4 En zo rijdt het

De C5 Aircross is verkrijgbaar in een plug-in hybride met 225 pk en een benzine-versie met 130 pk. Die laatste komt met een handgeschakelde zesbak óf een 8-traps automaat. In Nice reed ik met de benzineversie, en dat beviel prima.

De bergweggetjes langs de Franse kust daagden de C5 Aircross echter wel uit. Toch hield hij zich kranig staande in het bergachtige landschap. Ondanks zijn grote formaat waren sluip door kruip door weggetjes geen issue. De wagen staat licht en wendbaar op zijn wielen, wat het sturen makkelijk en luchtig maakt. Hard werken in een Citroën is niet aan de orde.

Omdat comfort hoog in het vaandel staat bij het Franse merk, hoef je geen strakke wegligging te verwachten. De C5 Aircross danst (in goede zin) over de weg en komt al wiegend tot stilstand bij verkeerslichten of haaientanden. Dat heeft ook weer allemaal te maken met de dat vliegende-tapijt effect. Toch verbaasde de auto mij op kronkelende bergweggetjes: de SUV kan heel wat bochten hebben. Je gooit ‘m ook net zo makkelijk in een haarspeldbocht, zonder daarvoor 5 km/u te hoeven rijden.

5 Prijskaartje

‘Kost dat?’, hoor ik je denken. Nou, de C5 Aircross komt in verschillende uitvoeringen. Het instapmodel heeft de naam ‘Live’ gekregen en wordt opgevolgd door uitvoeringen met meerdere opties: ‘Feel’, ‘C-Series’ en ‘Shine’.

De benzine-versie in Live heb je, met handbak, vanaf € 39.690. De duurste uitvoering met handbak kost je nog net geen €44.500. Wil je liever een automaat? Dan betaal je tussen de €46.000 en €48.000.

Fan van hybride? Dan moet je minimaal €44.190 neerleggen voor een ‘Feel’ of €46.790 voor een ‘Shine’. De nieuwste Citroën C5 Aircross kost je daarnaast minimaal 800 euro in de private lease.

In de toekomst – 2024/2025 – staat er ook een volledig elektrische C5 Aircross op de planning, die waarschijnlijk nóg comfortabeler is.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Rijtest ŠKODA Fabia: Degelijkheid in een speels jasje
Weet je wat het is met de ŠKODA Fabia? Hij voelt vertrouwd....
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *