BMW iX: een luxe hotelsuite op wielen

BMW iX

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
8 Drive
9 Comfort
6 Value for money
7.8

Ook BMW doet benzinemotoren in de ban en breidt daarom haar elektrische gamma uit met een joekel van een SUV, genaamd de iX. Achter het stuur van deze luxe lobbes voelt het niet alsof je in een comfortabele SUV zit, maar alsof je een superior suite hebt geboekt in het Waldorf Astoria.

Rowan verruilde haar eigen bolide een paar dagen in voor de BMW iX en heeft er nog nét niet in overnacht.

Design

Groots met een Duitse G, moet BMW gedacht hebben toen de iX het levenslicht zag. Met een lengte van bijna 5 meter en een breedte van 1.967 mm, meet hij zich met zijn forse benzine-broers de X5 en de X7. Toch heeft hij wél een ander smoelwerk. De nieuwe, verticale nieren nemen op de iX nieuwe proporties aan, waardoor ze praktisch kunnen fungeren als de poorten naar Narnia. Ook de lichtsignatuur op deze elektrische SUV is anders vormgegeven dan we van de vorige BMW’s gewend zijn. Het slanke design van de LED-koplampen loopt langs de rand van de motorkap spits omhoog. Die spitse lijnen zien we vervolgens ook terug in de rest van de carrosserie, zoals langs de flanken van dit bakbeest.

De dichte, verticale grille is versierd met een bronzen diamantvormig patroon. Ook de portierhendels en de omlijsting van de zijspiegels kleuren deze chique titanium bronzen tint. De omlijsting van die fameuze grille is in dit geval in hoogglans zwart uitgevoerd, wat lekker afsteekt tegen de dieprode kleur van de ‘Aventurinrot’ metallic lak. Ook aan de achterzijde oogt de iX misschien niet zo BMW-achtig als dat je gewend bent. Het design is ook hier modern en minimalistisch, met smalle, maar brede achterlichten. Onder de iX hangen 22 inch lichtmetalen wielen en ja, die zijn ook groot.

Maar, stiekem weten we het allemaal, schoonheid komt van binnen en dat geldt ook absoluut voor deze BMW iX. Want zodra je het portier opentrekt, is het alsof je je eigen suite op wielen binnenstapt. En niet zomaar een suite, nee, eentje met zeeën van ruimte en grote digitale panelen om alles op te regelen. Van je tv, tot je lichten en je gordijnen. Een suite waar er een paar wijnrode, kalfslederen zetels voor een chique openhaard staan opgesteld. De minimalistische mahoniehouten meubels vormen het decor, waarin – als kers op de taart – een Swarovski kroonluchter aan het plafond schittert. Goed, ik dwaal af, maar dat idee, dus.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

Het interieurdesign van ‘mijn’ BMW iX, genaamd Castanea, trakteert je namelijk ook op wijnrode, lederen zetels. De stof vind je ook terug op het middenconsole, de deurpanelen en het dashboard. Onder andere de luchtroosters en het stuur zijn daarbij afgewerkt met dezelfde bronzen tint als in het exterieur. Verder is het knoppenpaneel op het middenconsole gemaakt van prachtig hout. En, zoals ik al zei, als kers op de taart zijn sommige knoppen te vergelijken met die Swarovski kroonluchter. Zo oogt de draaiknop op het middenconsole als een grote diamant en prijken er ook diamanten op de deurpanelen waarmee je de bestuurdersstoel op duizend en één manieren kan aanpassen. Prachtig, chic en tegelijkertijd misschien een béétje too much. Maar smaken verschillen. Een ding nog over die diamanten: tijdens een zonnige dag en ietwat lullige lichtinval, kan het zijn dat je een regenboog in je oog krijgt. Risico van het vak.

Drive

Oh ja, het grote verschil met een échte suite en deze iX is dat de iX kan rijden. Het model dat ik heb gereden is een xDrive50 en die heeft een flinke batterij op zak. De 110 kWh is goed voor een actieradius van maar liefst 630 kilometer (WLTP) en dat zijn natuurlijk afstanden waar iedereen met range-anxiety blij van wordt. Ik ben er mee heen en weer geweest naar Assen – een retourtje van 400 km – en dat ging prima. Met de 523 pk die direct beschikbaar is, ben je maar al te rap weg bij een verkeerslicht. Maar vergis je niet, dit bakbeest is wel wat aan de zware kant. Je voelt absoluut dat je ruim 2500 kg over het wegdek vaart.

Maar, hóé rijdt dat dan, hoor ik je denken. Stel je even een Hästens-boxspring voor, met een paar wielen eronder. De auto glijdt over de weg, alsof je over een matras heen rijdt. De besturing is licht en handzaam, waardoor je je met één hand aan het stuur makkelijk door het verkeer heen manoeuvreert. De iX is stil, strijkt alle hobbels die je tegenkomt moeiteloos glad. En daarbij mis je natuurlijk het motorgeluid, waardoor je je in een oase van rust waant.

Lees ook:  Lancia, de terugkeer naar eigenzinnigheid

Comfort

Wie aan een hotelkamer denkt, denkt waarschijnlijk ook aan comfort. Daarmee zit het ook wel snor in de iX. De deuren worden namelijk automatisch, zacht voor je gesloten. En die stoelen, daar denk ik nog regelmatig aan. Zó comfortabel. Je kunt ze op tig manieren verstellen, óók in de breedte, hoe lekker is dat. Diezelfde stoelen kun je ook verwarmen én ventileren. 

Ook heb je voldoende ruimte in de auto. Omdat het middenconsole niet vast zit aan het dashboard, ontstaat daar een hoop ruimte waar je bijvoorbeeld je tas kwijt kan. Ook achterin zit je prima, maar omdat er een accupakket onder de laadvloer zit, is de vloer op de achterbank wel een stukje hoger. Daarmee komen je knieën altijd hoger uit dan je heupen en dat kan tijdens ritten nog wel eens vervelend zijn. 

Je zit natuurlijk nog comfortabeler in die luxe stoelen als je weet dat je auto met je meedenkt. Daarom is de iX ook uitgerust met een aantal rijassistent- en veiligheidssystemen. Denk hierbij aan High-beam assistant, actieve voetgangersbescherming en Active Guard. Dat laatste geeft een botswaarschuwing en beschikt over een city-remfunctie.

Alles in de auto regel je ook gemakkelijk op het immense dashboard paneel. Het instrumentarium en het multimediasysteem bestaan namelijk uit een groot scherm, die een beetje gebogen naar je toe staat. Werkt ontzettend rap en intuïtief.

Value for money

Je kunt de iX eigenlijk wel zien als een verhoogde, elektrische 7-serie. Qua klasse, comfort én de nodige decadentie. Maar de prijs is er dan ook wel naar. De iX xDrive50 kost je namelijk minimaal 106.000 euro. Voor mijn testauto heeft BMW nog aardig geshopt in de opties, waardoor het prijskaartje uitkomt op een dikke 135.000 euro. Maar, er is nog een ‘goedkopere’ variant: de xDrive40 en die is verkrijgbaar vanaf een ruime 83.000 euro. Het neusje van de zalm, de iX M60, kost minimaal 138.000 euro. Maar hé, dan hoef je in ieder geval nooit meer een hotelkamer te boeken. 😉 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Je auto op de kiek zetten, zo doe je dat!
Glimmend in de zon, strak ingeparkeerd, op het circuit of voor de...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *