Toyota is op de Cross-trein gesprongen: van de Yaris Cross, naar de Aygo Cross en nu naar de Corolla Cross. En over die laatste gaan we het dit keer hebben: de allereerste C-SUV van Toyota die de naam ‘Corolla’ mag dragen.
Rowan vloog naar Barcelona om in de prachtige – tevens regenachtige – omgeving van Sitges voor het eerst kennis te maken met de Corolla Cross.
Design
De gloednieuwe Corolla Cross staat op hetzelfde platform als de Toyota C-HR. De twee delen dezelfde wielbasis van 2.640 mm, maar de Corolla Cross is met een lengte van 4.460 mm, een hoogte van 1.620 mm en een breedte van 1.825 mm wel een tikkeltje groter dan de C-HR. De daklijn is een stuk hoger is, de deuren kunnen verder open en de wagen beschikt over grotere ramen – en dus meer lichtinval. Dat alles moet de auto een stuk praktischer en aantrekkelijker maken voor bijvoorbeeld jonge families. Het komt de passagiers op de achterbank in ieder geval ten goede: krappe hoofdruimte is niet aan de orde.
Qua uiterlijk lijkt de Corolla Cross als je het mij vraagt meer op een mini versie van de RAV4, dan op een C-HR of Corolla. Het spitse smalle smoelwerk van een Corolla hatchback zien we bijvoorbeeld niét terug op deze cross-over. De Corolla Cross draagt juist een grote A-vormige grille en oogt robuust en solide. De kleine SUV krijgt standaard een paar 17 inch sneakers, maar vanaf wat luxere uitrustingsniveaus krijg je 18 inch lichtmetalen wielen. Zijn looks zijn degelijk, maar de designers van Toyota lijken tijdens het ontwerpproces maar weinig uit hun comfortzone te zijn gestapt.
In de cockpit van de Corolla Cross vind je ook de combinatie van het sportieve van de C-HR en het robuuste van de RAV4. Het met leder beklede dashboard oogt sportief, maar clean tegelijk. Verder zie je veel hoogglans zwart afgewerkte onderdelen, zoals het 10 inch multimedia- en navigatie scherm en de bedieningspanelen. De meeste fabrikanten kiezen tegenwoordig voor weinig fysieke knoppen. Bij Toyota is dat echter niet het geval: op het middenconsole vind je namelijk gewoon nog grote, fysieke schakelaars voor bijvoorbeeld de stoelverwarming. Prioriteiten.
Drive
Voorlopig verschijnt de Corolla Cross maar met één aandrijflijn in Nederland: een 2 liter hybrid. Het is de eerste Toyota met de vijfde generatie hybride-motor, die een sterkere accu en een sterkere elektromotor beloofd. Iets wat absoluut invloed heeft op het rijgedrag van deze cross-over: hij heeft voelbaar meer trekkracht, je bent vlot weg en het doet ook zeker wat voor het comfort. De vijfde aandrijflijn maakt namelijk gemiddeld minder toeren dan zijn voorganger en dat betekent dat de CVT automaat een stuk minder van zichzelf laat horen dan we gewend zijn van Toyota.
De 197pk op de voorwielen is precies hoe krachtig ik de Corolla Croos had ingebeeld. Uiteraard niet mega rap, maar voldoende om lekker met het verkeer mee te komen: in 7.6 seconden zit je op de 100 km/u. Het rijgedrag van deze crossover komt ook in het midden te liggen van de RAV4 en de C-HR. Comfortabel, maar zeker dynamisch. Hij ligt stabiel op de weg, reageert gretig op input van het stuur en helt weinig over, waardoor er amper schommeling zit in de carrosserie. Ondanks de strakke vering, weet hij wél elke drempel en elke slechte wegdek – en die heb je nogal in Spanje – glad te strijken.
Maar hoe zit het met het verbruik van de Corolla Cross? Toyota belooft een CO2-uitstoot van 115 gram per kilometer en een verbruik van 1 op 20 (WLTP). Met een 43-liter tank (oké, en rustig rijgedrag) zou je daarmee dus zo’n 800 kilometer op één tank kunnen rijden.
Comfort
Toyota heeft vaak een groot aandeel in het comfort van haar modellen. Over het algemeen kun je je gevoel zo doorrijden naar Zuid-Frankrijk als je eenmaal achter het stuur kruipt. Een verstelbaar stuur en een verstelbare zetel kunnen daar ook bij helpen. Maar dat is nog wel een dingetje in de Corolla Cross. Alleen in de meest luxe uitvoering van de crossover kun je je stoel op acht manieren elektrisch verstellen. In de andere uitvoeringen moet je het doen met hoogteverstelling en een lendesteunverstelling.
Ben je vrijwel altijd passagier? Dan heb je helemaal niks te willen in de Corolla Cross. De bijrijdersstoel is namelijk helemaal niet te vertellen in bijvoorbeeld hoogte. Het enige wat je daar mee kan – ongeacht de uitvoering – is naar voren en naar achter verplaatsen.
Gelukkig heb je, ook als passagier, wel veel opbergruimte in de nieuwste Toyota telg: van een flink dashboardkastje, tot praktische bekerhouders en een hoop ruimte onder de middenarmsteun. En wil je de Corolla Cross tot de nok vol stouwen? Dan kun je 550 liter bagage kwijt.
Met de connectiviteit aan het boord zit het ook goed. Het Smart connect systeem van Toyota geeft je toegang tot Apple Carplay en Android Auto en voorziet je bijvoorbeeld van realtime verkeersinformatie. Het touchscreen werkt intuïtief en is lekker overzichtelijk. En, voor de verandering, ook nog eens razendsnel. Iedereen die ooit een Toyota heeft gehad, weet dat hun systemen voorheen héél langzaam konden zijn. Hulde voor de nieuwe processors, dus.
De Corolla Cross is daarnaast standaard in het bezit van een aantal actieve rijhulp- en veiligheidssystemen. Zo zijn de achteruitrijcamera en adaptieve cruise control standaard. Ook krijg je bijvoorbeeld Lane departure warning, verkeersbordherkenning, een noodremsysteem en automatisch grootlicht.
Value by Money
De nieuwe Toyota Corolla Cross is standaard al vrij lekker uitgerust. Echter betekenen de verschillende uitrustingen ook iets voor de looks van je Corolla Cross. De uitvoering boven het instapmodel krijgt namelijk grotere wielen, strakkere LED-verlichting en oogt daarmee gewoon net wat meer af.
De Toyota Corolla Cross is dus leverbaar in vier uitvoeringen, allemaal 2.0 Hybrid. De Active staat vanaf 36.995 euro bij je op de stoep. De Dynamic kost je 39.495 euro en de First Edition 39.995 euro. De meest uitgebreide Corolla Cross is de Launch Edition en die is met 42.995 euro uiteraard het duurste.