Of rijden op een acht kilometer lange ijsweg de ultieme test is om het scherpe stuurgevoel van de vernieuwde Toyota RAV4 GR Sport te testen? Dat weet ik niet. Maar dat de sportiefste versie van de RAV4 een wanna-have-SUV is, daar ben ik wel over uit.
Hij is standaard uitgerust met 4×4 aandrijving, van alle praktische gemakken voorzien, en dankzij haar GR Sport-badge in een extra dik design-jasje gestoken. Om de vernieuwde RAV4 te testen reisde ik ver weg van de dagelijkse drukte; naar rust, ruimte en rendieren in Zweeds Lapland. Een reis, van deur tot deur, van bijna zeven uur met als eindbestemming: een dik pak sneeuw.
Pret
Voor autojournalisten is een perstrip als deze geen business as usual. Hoe stoer de professionele petrolheads zich ook voordoen; bij minus vijftien graden onder nul op een slee voortgetrokken worden door honden, met een sneeuwscooter over ijs racen en in het holst van de nacht bij standje vrieskist wachten op het magische noorderlicht. Dat zijn pure life-experiences. Daarom zal ik later in deze rijtest een korte travel itinerary met je delen over deze unieke reis in Zweedse Lapland.
Design
Het mag dan geen noorderlicht zijn geweest, maar de Toyota RAV4 zag het licht in 2019. Rowan schreef toen in haar review dat de de vijfde generatie van de SUV haar deed denken aan de dikke Tundra’s uit Amerika:”Een SUV die met zijn aanwezigheid de aandacht opeist; eentje waarvan je zegt: ‘Poh, wat een dikke bak.’ Het hoekige design trekt de aandacht en de Bi-Tone carrosserie maakt hem stijlvol. Al met al is het wel even wennen.”
Het is 2023 en een bescheiden facelift van de RAV4 is een feit. Aangedreven door tien vrolijk blaffende honden worden we met de hondenslee vanuit Lulea via een sprookjesachtig wit landschap over een ijsmeer vervoerd naar een klein haventje. Daar staan tien knalrode en sneeuwwitte RAV4 GR Sports’ op ons staan te wachten. En terwijl ik in de achterbak van een van de RAV’s mijn onhandige snowboots vervang voor makkelijk zittende schoenen heb ik tijd om aandachtig naar de gym boy onder de RAV’s te kijken; zijn GR Sport-outfit belooft een work out op het ijs.
De GR Sport-versie herken je aan zijn pianozwarte dorpellijsten en wielkasten, zwart gespoten honingraat grille, sierlijsten rondom de mistlampen en 19” GR Sportvelgen. GR staat voor ‘Gazoo Racing’, dat is de naam waaronder Toyota meedoet aan onder meer het wereldkampioenschap rally rijden.
Drive
Bij de RAV4 heb je keuze uit twee hybride aandrijflijnen: een plug-in hybrid en een mild hybrid. Op de uitvoering die wij reden heb je standaard 4×4 aandrijving. De RAV4 gebruikt een 2,5-liter viercilinder motor gekoppeld aan een achttraps automaat. En de stekkerhybride is met 306 pk krachtiger dan de normale hybrid, die heeft 222 pk. Met een volle acculading kan de RAV4 plug-in hybrid tot 75 km afleggen (WLTP gecombineerde cyclus) en snelheden tot 135 km/u halen. Bij lage snelheden in de stad kan deze range toenemen tot 98 km. Maar wat het vermogen ook is; will it drift? Nee. It will not drift.
Zelfs niet op ijs. De RAV4 blijft in control en is niet van zijn stuk te brengen. Family first, safety first. Deze SUV is ondanks zijn strakker afgestelde vering en dempers meer gericht op veilig rijden dan op écht sportief rijden. De vierwielaandrijving geeft duidelijk voorrang aan de voorste wielen. Tel bij al deze punten de allerbeste winterbanden op voor ultieme grip. De RAV4 echt op zijn limiet rijden, is op deze locatie niet mogelijk. Maar dat hij uitblinkt, dat is mij wel duidelijk.
Zelfs niet op ijs. De RAV4 blijft in control en is niet van zijn stuk te brengen. Family first, safety first. Deze SUV is ondanks zijn strakker afgestelde vering en dempers meer gericht op veilig rijden dan op écht sportief rijden. De vierwielaandrijving geeft duidelijk voorrang aan de voorste wielen. Tel bij al deze punten de allerbeste winterbanden op voor ultieme grip. De RAV4 echt op zijn limiet rijden, is op deze locatie niet mogelijk. Maar dat hij uitblinkt, dat is mij wel duidelijk.
De automatische versnellingsbak is er eentje uit de categorie smooth, en de stilte van de elektromotor maakt dat ik tijdens de rit maximaal geniet van de natuur om mij heen. Zonder zorgen zit ik achter het stuur. Want zelfs als ik in off-road-issues beland met de GR Sport dan zorgt de Trail-Mode ervoor dat de SUV er zich wel uit worstelt. De AWD-i (i = intelligent) levert namelijk het extra voordeel van automatische sperdifferentieel regeling. Dit zorgt voor de best mogelijke grip en controle op gladde oppervlakken.
Comfort
Binnenin onderscheidt de Toyota RAV4 GR Sport zich vooral dankzij de elektrisch verstelbare voorzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Die hebben een specifieke bekleding met vegan leer en microvezels (die Alcantara nabootsen) met extra stiksels. De zetels zijn uitermate comfortabel en bieden prima zijdelingse steun. Halleluja aan stuurverwarming op de belangrijkste delen van het stuur. In dit soort weersomstandigheden kun je maar liever verwend, dan verwaarloosd zijn.
Ook het infotainmentsysteem was na vier jaar toe aan vervanging, en zo geschiedde. Het display is nu een stuk groter, mooier en intuïtiever dan de vorige versie. Daarnaast kan het over-the-air updates uitvoeren, en kun je met ‘Hey Toyota’ de RAV4 vertellen waar hij naartoe moet navigeren. Ook kun je nu je smartphone koppelen met Apple CarPlay of Android Auto.
Alle RAV4’s hebben dual-zone airconditioning, parkeersensoren en een achteruitrijcamera, evenals automatische ruitenwissers en verlichting. Er zijn radars en camera’s aan boord die mij waarschuwingen voor een eland of hert, er is verkeersbordherkenning, radar cruise control en lane departure warning (LDW). Al is het verstandig de LDW direct uit te zetten bij rijden over sneeuw en ijs. De wegmarkeringen missen in deze weersomstandigheden, en dan moet je toch echt zelf sturen. De achterbank van de RAV4 kan bijna helemaal plat, zodat er meer ruimte is voor bagage. En het zal je niks verbazen dat hier plenty of ruimte is voor een zootje koffers en ski’s.
Value for money
De RAV4 is ’s werelds best verkochte SUV. En dat is niet gek, hij doet wat hij moet doen, heeft alles in huis wat je nodig hebt en geeft je een veilig gevoel. Tel daarbij op de pluspunten van de plug-in-hybrid waarmee je al een behoorlijk eind op hoge snelheid elektrisch van a naar b komt.
De auto is daarnaast praktisch, ziet er als GR Sport-versie lekker uit, en is uiterst comfortabel. Wat eventueel kan tegenzitten is dat de RAV4 voor sommigen te pragmatisch is, of te duur is. Een RAV 2WD is er vanaf een bedrag van ongeveer 45.000 euro. Een all-inclusive RAV4 4WD hybrid kan al oplopen naar 58.000 euro. Wat de exacte prijzen is van de RAV4 GR Sport daarover tast ik nog in het duister. Maar zodra ik die weet, noteer ik het in deze rijtest.
Over Zweeds Lapland
Zweeds Lapland is minder toeristisch dan Fins Lapland en lijkt daardoor nog erg puur. Wij vlogen via Stockholm naar het stadje Lulea. Het startpunt van onze perstrip met Toyota.
We hopten van eiland naar eiland. Eerst met de hondenslee en vervolgden onze reis met de auto via kilometerslange ijswegen. Het ijs bleek na weken voldoende dik om op te rijden. De spelregels om op ijs te mogen rijden zijn simpel: stilstaan is (eigenlijk) geen optie, en houd afstand van andere auto’s zodat het gewicht op het ijs goed wordt verdeeld. Ook moesten we op een ijsweg onze autogordels loskoppelen zodat we, als het mis dreigde te gaan, snel uit de auto konden ontsnappen. We vervolgden onze weg richting ouderwetse filterkoffie in pittoreske café’s en het kerkdorpje Gammelstad (wat letterlijk ‘oud’ betekent).
Urenlang reden we door een witte wereld, zonder een tegenligger tegen te komen. Een verdwaalde rendier misschien, wat houten zomerhuisjes langs de kant van de weg, en ontelbaar veel naaldbomen, maar geen mens. Dat is ook niet zo gek als je weet dat in Zweden slechts 23 mensen per kilometer wonen. In Nederland is dat gemiddeld 504, en in de Randstad 3000.
In de middag reden we door naar het plaatsje Brandon. Daar verruilden we onze warme auto zetels voor een helm en een extra dikke onesie om over onze kleren aan te trekken. We maakten ons klaar voor een sneeuwscooter rit van 45 minuten richting Brändön Lodge, over de bevroren Botnische zee. Met de ondergaande zon rechts van ons, en rendieren die met ons mee holden links van ons was dit opnieuw een bijzondere ervaring. Met ijspegels aan de wimpers werden we na bijna een uur scooteren op het ijs opgevangen in een warme tipi tent van Brandon Lodge. Daar wachtte een mok met hete Wodka en een knetterend warm haardvuur op ons.
Deze afgelegen plek was gelijk de place to be om het noorderlicht te zien. Door de felle maan leek de kans op het zien van het Noorderlicht klein. Maar toch heeft hij een glimp gegeven. De fotografen in de groep zijn tot in het holst van de nacht op het ijs gebleven, met de RAV4 aan hun zijde, wachtend op die ultieme magische ervaring. Met als resultaat een waanzinnige plaat!