Uit onderzoek blijkt dat Formule 1-fans een meer avontuurlijke rijstijl hanteren dan niet-fans, waarbij ze een diepere verbondenheid voelen met hun voertuig. Deze fans beschouwen hun auto als een verlengstuk van zichzelf. Ook het rijgedrag van Formule 1-fans brengt volgens de onderzoekende verzekeraar risico’s met zich mee: “Zo zien ze het vaker als sport om tijd van de navigatie af te rijden”.
Opvallend is dat ondanks hun avontuurlijke karakter, Formule 1-fans pro-actiever zijn in het onderhoud van hun voertuig. Ze controleren regelmatig de bandenspanning en verlichting, terwijl niet-fans zich meer richten op het vinden van parkeermogelijkheden op hun bestemming.
Het onderzoek onthult ook dat Formule 1-fans vaker bewust hun inner-Max-Verstappen onthullen door sneller te rijden dan de maximumsnelheid, en minder gevoelig te zijn voor kritiek op hun rijgedrag. Ze ervaren minder onzekerheid wanneer anderen commentaar leveren. Deze rijstijl brengt risico’s met zich mee, aangezien deze groep het vaker als een sport ziet om van de geplande route af te wijken.
De bevindingen benadrukken de verschillen in rijgedrag tussen Formule 1-fans en niet-fans, waarbij de passie voor autorijden en het racen duidelijk invloed hebben op het gedrag achter het stuur.
Over het onderzoek
Over het onderzoek van Interpolis: In het onderzoek is een steekproef gehanteerd van 2.532 Nederlanders van 18 t/m 70 jaar die in het bezit zijn van een rijbewijs B (personenauto) én minimaal één keer per jaar autorijden. De steekproef is representatief en achteraf gewogen op de variabelen leeftijd, geslacht, opleiding en regio. Van de deelnemers aan het onderzoek geeft ongeveer 25% aan (627 deelnemers) graag naar Formule-1 te kijken. Deze groep noemen we de Formule-1 fans.
Dit onderzoek is onderdeel van de campagne van Interpolis Bewust Bestuurd.
Waarbij de verschillen tussen de ‘normale’ automobilist en een autocoureur worden getest met de hoofdpersonen Victor Mids en Robert Doornbos (zie header foto).