Het is tijd voor een stoelendans binnen het gamma van de Lexus UX. Vorig jaar werd het collectie al uitgebreid met de elektrische UX 300e, naast de Lexus UX 250h, waar het vijf jaar geleden allemaal mee begon. Maar die laatste mag nu plaatsmaken voor een krachtigere versie: de Lexus UX 300h. Die is niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger dan zijn voorganger.
Rowan vloog naar Bordeaux om kennis te maken met de nieuwe telg.
Drive
Het succesvolle recept van de UX valt bij veel Lexus-rijders in de smaak. Geen reden om de ingrediënten te veranderen, vond ook Lexus. Dus geen paniek, in de basis is deze ‘urban explorer’ nog hetzelfde. Maar… een extra pepertje om de boel even wat pit te geven is altijd een goed idee. De 300 in Lexus UX300h staat dan ook voor een krachtigere motor. Het hart van de auto is nog steeds een 2.0-liter viercilinder hybride, maar het vermogen telt nu geen 184, maar 199 pk.
Die 15 pk verschil lijkt misschien verwaarloosbaar, maar niets is minder waar. Op papier scheelt het je bijvoorbeeld een halve seconde als je van 0 naar 100 km/u optrekt in een voorwielaangedreven UX300h. Kies je voor de vierwielaangedreven variant? Dan zit je in 7,9 seconden op de 100, in plaats van in 8,7 seconden. Achter het stuur geeft dat extra beetje vermogen ook net een beetje meer zekerheid achter het stuur. Zo gaat inhalen bijvoorbeeld net wat makkelijker en ben je ook net wat vlotter weg bij een groen verkeerslicht.
Odiel schreef het volgende al eens over de UX 250h: “Een romig rijdende crossover die erop gericht is mij zo comfortabel mogelijk van a naar b te brengen. “Hij is stil, de rijwind is tot het minimum beperkt en het onderstel strijkt alle oneffenheden in het wegdek glad.” Romig is de 300h ook zeker. Het lijkt me een heerlijke reisauto. Zo’n auto waarbij je uitgerust en wel op bestemming aankomt, in plaats van verkreukeld en chagrijnig. Daarnaast heeft Lexus de isolatie nog eens extra onder handen genomen, met bijvoorbeeld akoestisch glas. Dat maakt dat je zeker op hoge snelheden of minder gelikt wegdek nóg minder last hebt van rijwind of bijvoorbeeld het bandengeluid.
Het onderstel van deze UX 300h weet ook raad met hobbels en allerlei andere oneffenheden. Hij strijkt ze mooi glad, zodat je er tijdens het rijden geen last van hebt. Het onderstel is vergeleken met de 250h wel wat strakker geveerd, maar daarvoor hoef je gelukkig niet in te leveren op comfort. Je krijgt er wel ietwat strakker bochtenwerk voor terug. Onderaan de streep dus allemaal eigenschappen die de UX een fijne reispartner maken. En een heel groot voordeel: hij is niet alleen krachtiger, maar ook nog eens 12 procent zuiniger dan zijn voorganger. Goed voor jouw CO2-voetafdruk én voor je portemonnee. Dat de UX 300h zuiniger is, zie je namelijk ook terug in de prijs. Want: lagere uitstoot betekent minder bpm en dat betekent weer een gunstiger prijskaartje.
Looks
Op het oog is er eigenlijk niets veranderd (iets met een goed recept). Hij heeft nog steeds hetzelfde uiterlijk. Denk aan de grote X-grille en de doorlopende led-strip als achterlichten. De oplettende Lexus-fanaat kan misschien in een oogopslag zien dat het logo nét wat groter is, maar er zijn geen grote cosmetische ingrepen geweest. Als je ‘m zelf gaat samenstellen heb je nu wel wat meer keuze, vooral in lakkleuren. Zo kun je nu ook kiezen voor Sonic Copper. Deze opvallende koperkleur schreeuwt wat mij betreft Lexus: verfijnd, chic maar toch uitgesproken. Combineer dat met een bi-tone dak en je bent helemaal het mannetje of het vrouwtje. Meer fan van een sportieve look? Dan kun je ook kiezen voor een F SPORT Design.
Het interieur heeft wel een verse update gekregen. Vooral het infotainmentsysteem is onder handen genomen. Zo krijg je nu optioneel een 12,3 inch digitaal instrumentarium, waar je eigenlijk alle belangrijke informatie op af kan lezen die je onderweg maar nodig kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan je verbruik, je navigatie, maar ook de veiligheidssystemen. Het infotainmentsysteem boven het middenconsole is standaard 8 inch, zónder navigatie, maar mét draadloos Apple CarPlay of Android Auto. Optioneel kun je dat scherm ook laten groeien naar 12,3 inch, mét navigatie. Verder kun je de bekleding nu ook uit laten voeren in plantaardig leder, wat absoluut niet afdoet aan gewoon leder. Het is zacht, comfortabel en geeft echt een premium look aan het interieur.
Comfort
Ik denk dat ik je niet meer hoef te overtuigen van het feit dat Lexus comfortabele auto’s maakt. Ze zitten heerlijk, brengen je in alle rust naar je bestemming. Maar tegenwoordig zit comfort ‘m ook in de mate waarin de auto met je meedenkt en je vooral véilig naar je bestemming brengt. Daarom heeft Lexus ook hun eigen veiligheidssystemen onder de loep genomen én geüpdatet. Zo is het Lexus Safety System+ uitgebreid met Proactive Driving Assist, wat semi-autonoom rijden mogelijk maakt. De Driving assist herkent nu ook op lage snelheid gevaar. Daarnaast kun je vanaf nu ook rekenen op Safe Exit, die helpen bij veilig uitstappen en je bijvoorbeeld waarschuwt voor voorbijrijdende fietsers. Lexus doet een extra duit in het ‘comfortzakje’ met een digitale sleutel op je smartphone. Lekker makkelijk!
Value for money
Dat de UX300h dus een stuk zuiniger is dan zijn voorganger, zie je ook in de prijs. De 250h kostte in 2019 namelijk minimaal €44.495, terwijl de 300h begint bij €43.635. Natuurlijk kun je het hier ook weer zo duur maken als je zelf wilt, door voor een uitgebreidere ‘line’ te kiezen. Zo kost de Urban line minimaal €45.635, de Business Line minimaal €47.135 en de F SPORT Design minimaal €51.635. Krachtiger, zuiniger, maar voor een zachter prijsje, dus.
Photocredit header: Martijn de Bruin