Als je na ruim twee weken een testauto moet uitmesten, letterlijk en figuurlijk, dan weet je genoeg. Dan was het goed. “Das war vom feinsten”, zou een Duitser zeggen. En laat dat nou precies het gevoel zijn dat de Audi A6 Avant e-tron bij mij achterlaat. Deze elektrische stationwagen is geen schreeuwer, geen rebel van een andere planeet en geen SUV in vermomming.
Audi is al een tijdje actief in het EV-segment, maar tot nu toe voelde het altijd alsof ze nét niet vol overtuiging meespeelden. De grote e-tron SUV’s waren fijn, maar log. De e-tron GT was prachtig, maar onbereikbaar voor de meeste stervelingen.
Met de A6 e-tron zet Audi een serieuze stap. Dit is een elektrische stationwagen, Avant in Audi-taal, die niet alleen stijlvol is om te zien, maar ook zeer aangenaam rijdt, ver komt en voelt als een echte Audi.
Looks
Audi heeft bij het design duidelijk gekozen voor rust en flow. Geen scherpe hoeken of overdadige futuristische fratsen, maar een lijnenspel dat van neus tot kont logisch en prettig is om naar te kijken. Dit is een auto die je aankijkt met zelfvertrouwen. Herkenbaar Audi, zakelijk stijlvol, maar met net genoeg flair om niet saai te worden.
Mijn testauto is bovendien geen doorsnee exemplaar. Hij is uitgerust met digitale zijspiegels, wat betekent dat er aan de buitenkant geen klassieke zijspiegels zitten. In plaats daarvan kijk je binnenin op schermen wat er naast je gebeurt. Even wennen en een tikje intimiderend. Maar meer daarover later.


Wat gelijk opvalt zijn de matrix LED-koplampen met individuele lichtsignaturen. Zodra ik de A6 e-tron ontgrendel, krijg ik een kleine lichtshow cadeau. Niet noodzakelijk, wel leuk. Zeker in de donkere dagen voor Kerst doet het wat met het kerstgevoel. Aan de achterkant zien we digitale OLED-achterlichten met een doorlopende lichtstrip van links naar rechts (of van rechts naar links, het is maar hoe je kijkt). Daardoor oogt de A6 Avant e-tron extra breed en elegant.

Colour: Magnet grey
De 20-inch velgen maken het geheel af, al hebben ze in de winter wel een kleine keerzijde. Bij lage temperaturen in combinatie met krappe manoeuvres voel je het rubber letterlijk wringen over het asfalt. Luxeproblemen, absoluut. Maar wie in de winter rijdt, doet er goed aan om hier andere (lees: minder inch) wielen onder te leggen.


Stap je in, dan snap je meteen waar Audi goed in is. Het interieur voelt high-end en high-tech tegelijk. De afwerking is strak en de materialen zijn luxe. Voorin heb je zeeën van ruimte, inclusief een royale middenconsole waar je daadwerkelijk veel kwijt kunt.
Het middelpunt is het OLED curved panoramascherm, een 11,9-inch virtual cockpit voor de bestuurder én een 14,5-inch touchscreen voor infotainment en navigatie, samengebracht in één gebogen geheel. Voeg daar de twee schermen van de virtuele zijspiegels aan toe en je rijdt ineens rond met een heleboel digitale displays in het vizier.
Het panoramische glazen dak is ook erg fijn, want met een druk op de knop stel je het glas in van volledig transparant naar ondoorzichtig. Ideaal bij fel zonlicht of juist als je wat extra licht wilt binnenlaten. Audi heeft hier duidelijk nagedacht over beleving, niet alleen over techniek.
Comfort
Comfort is waar deze Audi écht in uitblinkt. Akoestisch glas zorgt voor rust aan boord. De climate control is misschien wel de beste die ik ooit heb meegemaakt. Je voelt nergens de lucht rondgaan, alles is altijd perfect op temperatuur. Geen tocht, geen droge ogen, geen geruzie met de man over de temperatuur in de auto.
Ook de zetels zijn supercomfortabel, vooral bij lange ritten is dit merkbaar. Het interieur is leerloos en diervriendelijk, met onder meer Cascade-stof die deels gerecycled is. Het sportstuur ligt prettig in de hand en is boven en onder afgevlakt. De bediening is een verademing. Touch waar het kan, fysieke druk waar het moet. Geen vage veegknoppen.
Het Bang & Olufsen Premium Sound System verdient een aparte vermelding. Met subwoofer, 3D-geluid en zelfs luidsprekers in de hoofdsteunen wordt de Top 2000 een waar privéconcert. Een klein minpuntje is de plek waar je je smartphone neerlegt in de auto, de zogenaamde Audi Phone Box inclusief lader. Die zit verstopt achter het middenconsole voor. Veilig, absoluut. Content coureur Marjolein schreef het ook al toen ze de Q6 e-tron testte, maar ook ik was mijn telefoon in twee weken tijd vaker vergeten dan me lief is.
Tot slot is de ruimte is dik in orde. Achterin zit je ruim, en met de achterbank plat beschik je over 1422 liter bagageruimte. Opbergvakken zijn er volop, voor en achter.
Drive
Onderhuids staat de A6 e-tron op het nieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde. Je vindt deze architectuur ook terug onder de nieuwe Macan Electric. Ik reed in de Audi A6 Avant e-tron S edition performance met een 100 kWh accu. Audi belooft een actieradius tot 750 kilometer volgens WLTP. In de praktijk, met temperaturen tussen de 2 en 10 graden en een rechtervoet die soms wat enthousiast was, kwam ik uit op zo’n 477-500 kilometer. Netjes. Zeker voor een auto van dit formaat en gewicht.

Snelladen kan tot 270 kW. Van 10 naar 80 procent duurt zo’n 20 minuten. Niet baanbrekend, maar ruim voldoende om tijdens een koffiepauze weer een flinke afstand vooruit te kunnen. Qua prestaties is dit een echte duursporter. Met 340 kW vermogen en elektrische quattro-aandrijving sprint hij in 4,5 seconden naar de 100 km/u. Alles gebeurt gecontroleerd en beheerst, zoals je dat van Audi verwacht.
De besturing is licht en uiterst voorspelbaar. De adaptieve luchtvering slikt oneffenheden moeiteloos zonder zweverig te worden. De A6 e-tron voelt verrassend lichtvoetig voor een elektrische auto in deze klasse. Hij is lichter dan een Mercedes-Benz EQE en vergelijkbaar met de BMW i5. Je zit wel iets hoger dan in traditionele sedans of stationwagens, simpelweg omdat die accu’s ergens moeten blijven. Gelukkig voelt het instappen niet onnodig SUV-achtig aan.


En dan die virtuele zijspiegels. In het begin voelde het alsof ik voor het eerst zonder zijwieltjes fietste. Ik keek automatisch naar buiten, zag niets en moest mezelf corrigeren. De schermen zitten op de A-stijl, net boven de portiergrepen. Met wat oefening went het. Bij normaal Hollands weer werkt het uitstekend. In fel zonlicht of bij donker weer en krap parkeren vraagt het meer vertrouwen. Maar ze hebben wel degelijk nut. Minder luchtweerstand betekent meer actieradius. En dat telt, toch? Ik vermoed dat de meeste Audi-rijders toch voor traditionele zijspiegels kiezen. Begrijpelijk, want dat zou ook mijn voorkeur zijn. Dan lever ik liever een paar kilometer actieradius in.
Value for money
De Audi A6 Avant e-tron is verkrijgbaar vanaf €61.490,00 Dat lijkt te doen. Maar, juich niet te snel…
Ik testte de ‘Audi A6 Avant e-tron S edition performance 100 kWh’ met alle opties erop en eraan die je maar kunt bedenken. En geloof me, daar wen je aan. Voor deze testauto betaal je (en ik overdrijf niet), op € 900 euro na, bijna een ton! Dat is véél geld (en ook nog steeds onbereikbaar voor velen).

Colour: Magnet grey

Daar krijg je ook veel voor terug: comfort, technologie, actieradius, uitstraling en een interieur dat voelt alsof het ja-ren meegaat. Is het nodig? Absoluut niet. Is het lekker? Zonder twijfel. De A6 Avant e-tron is geen koopje, maar wel competitief ten opzichte van een dikke vette BMW i5, Mercedes-Benz EQE of Lucid Air Touring.
Zie je een stationwagen niet zitten, dan is er ook nog een volledige elektrische sedan van de A6 (in Audi-land de ‘Sportsback’ genoemd). Die gaat vanaf € 59.880 over de toonbank exclusief vele luxe-opties uiteraard.
Headerfoto: Marjolein Tetteroo (iPhone)
