Kia e-Niro: The e-Power to Surprise

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt factor
7.5 Drive
8 Comfort
8.5 High heels proof
9 Value for money
8.1

Als benzinesnuiver sta ik de elektrificatie niet aan te moedigen, maar ik weet ook dat ik er niet meer onderuit kan. Met de nieuwe e-Niro wist Kia de scherpe randjes van mijn scepticisme te halen en verandert mijn associatie van nope, ugh en saai naar nou vooruit, leuk en praktisch! Is de Kia e-Niro daarmee de verwezenlijking van The e-Power to Surprise?

Flirt factor

De e-Niro lijkt als twee druppels water op zijn hybride broertjes en verbergt in eerste instantie zijn elektrische karakter. Toch zijn er een aantal uiterlijke kenmerken waarmee hij zich als EV verraadt: te beginnen met de dichte grille. Ik moest er even aan wennen, maar het misstaat hem zeker niet. Ik vind de dichte grille echter mooier in combinatie met een donkere carrosserielak, zoals zwart of grijs. Een witte variant oogt toch snel wat plastic. In tegenstelling tot de dichte grille van bijvoorbeeld de Hyundai Kona, is de grille van de e-Niro nog wel duidelijk zichtbaar. Waar de grille van de Kona eigenlijk wegvalt in de carrosserie – wat vrij lomp oogt -, zijn de contouren van Kia’s tijgerneus nog makkelijk uit te tekenen. De dichte grille is tegelijkertijd ook de plek waar je moet zijn voor het laadpunt. Naast een andere grille heeft de e-Niro ook een speciale voorbumper. De dagrijverlichting, die bij de andere Niro’s horizontaal als verlengde van de voorbumper te vinden is, is nu in pijlvorm aan de zijkanten geplaatst. De mensen die echt heel graag willen communiceren dat zij economisch verantwoord rijden, kunnen ook nog kiezen voor eco-accenten. De omlijsting van de voorbumper, accenten in de dagrijverlichting en de achterbumper worden dan in een uitgesproken groenblauwe kleur uitgevoerd. Dit maakt de e-Niro wat mij betreft net wat spannender. Want laten we eerlijk zijn, dit is niet ’s werelds meest sexy cross-over. Toch is vind ik het een goed gelukte EV. Het is een elektrische auto die gerespecteerd wordt door je medeweggebruiker, eentje waarmee je prima voor de dag komt.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Drive

Ik zal het meteen maar eerlijk toegeven: elektrisch rijden staat voor mij gelijk aan saai rijden. De afwezigheid van het motorgeluid doet mij al huiveren, een bescheiden actieradius dwingt mij mijn routes zorgvuldig te plannen en laten we zeggen dat ik al stress krijg van de batterij van mijn iPhone… Oke, een Tesla en een Jaguar I-PACE zijn best sexy, maar kosten ook wel wat. Betaalbaar staat dan weer gelijk aan stoffig. Waar is mijn plumeau? Toch buldert de elektrificatie op ons af, als een grote stoomlocomotief waar de remmen het van hebben begeven. Ik ben onder de indruk van geavanceerde technologieën en de ambitieuze doelstellingen van mening automerk, maar het liefst stel ik mijn eerste elektrische auto uit tot na mijn 50e. Sceptisch kun je me bijna noemen en toch heeft de Kia e-Niro wat aan dit denkbeeld veranderd. Oké, ik hoor niks als ik wegrijd en ook zijn looks doen de benzine door mijn aderen niet sneller stromen, maar het heeft wel wat. De elektrisch aangedreven Niro accelereert als een gek en ik betrap mezelf op een grijns. De cross-over voelt compact en zo stuurt hij ook. De bijzonder hoge actieradius van zo’n 455 km(!) brengt mijn cortisol-gehalte meteen omlaag. Aan deze range kunnen we wel wennen. No stress! Eenmaal op de snelweg begon ik er weliswaar van te genieten dat de auto zo geruisloos over de weg gleed. Dus hierbij kom ik terug op mijn statement. Een elektrische auto is een prima keuze als je elke dag dezelfde route rijdt, je comfortabel en efficiënt zakelijk wil rijden of wanneer je je met het gezin veel door het stadsverkeer moet begeven. Door de Kia e-Niro ben ik er in gaan geloven dat elektrisch rijden nog niet eens zo slecht is. Iets met The Power To Surprise… Toch zal ik me ooit over moeten geven aan de EV’s, maar dan staat er wel een ronkende bolide in de garage. Voor als ik even stoom moet afblazen. 😉

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Comfort

Zodra ik instap valt mij als eerste de ronde draaiknop op, waarmee ik van rijstand kan verwisselen. Überhaupt ben ik blij verrast door het nieuw ontworpen middenconsole. Het is overzichtelijk en werkt intuïtief, net zoals alles wat op het dashboard gebeurd. De eco-accenten zijn ook terug te zien in het interieur en ik kan het interieur nog verder personaliseren door de sfeerverlichting van kleur te veranderen.

In een EV ben je verzekerd van serene rust tijdens het rijden en daar kan ik dan wel weer aan wennen. Hierdoor zijn er geen overbodige geluiden die je eventueel van het verkeer af kunnen leiden. Word je toch afgeleid, dan zijn er genoeg rijhulpsystemen die je een handje helpen. Denk bijvoorbeeld aan autonome noodremassistentie met herkenning van auto’s, voetgangers en fietsers. De e-Niro is daarnaast ook voorzien van vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, adaptieve cruise control en actieve rijbaan(volg)assistentie. Aan connectiviteit ook geen gebrek in de nieuwe e-Niro. Je hebt gemakkelijk toegang tot je telefoon, media, navigatie en kan dit allemaal bedienen met je stem. De TomTom voorziet je van live verkeersinformatie, live snelheidscamera’s en weerupdates. Ook kun je bij je e-Niro terecht voor parkeer-, brandstof- en dealerinfo en uiteraard weet ‘ie ook waar je het dichtsbijzijnde laadstation kunt vinden.

High heels proof

De Kia e-Niro is voorzien van een speciale flipper, links achter het stuur, die het mogelijk maakt om met maar één pedaal te rijden: one pedal driving control. Bij inhouden van de linker flipper, remt de auto af of wordt de auto zelfs tot stilstand gebracht. Op deze manier kan jij je in pump gestoken voet gewoon op één pedaal houden en is de kans dat je daarachter blijft hangen opeens wel heel minimaal. Ideaal!

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Value for money

Kia ziet hun e-Niro als een hele belangrijke auto voor de toekomst. Niet alleen voor de particulier, maar ook zeker voor de zakelijke rijder. Een elektrische auto leasen was eerst sowieso een financieel voordelige keus. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt, valt nu namelijk nog onder de bijtellingscategorie van 4%. In 2019 verandert dat in principe niet, maar het bijtellingspercentage van 4% geldt alleen nog maar voor de EV’s met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Voor de bedragen daarboven geldt dan het bijtellingspercentage van 22%. In 2021 gaat helaas iedereen 22% bijtelling betalen, ook de elektrische rijders. Kia is uiteraard op de hoogte van deze veranderingen en weet de zakelijke rijder toch nog het optimale voordeel te verschaffen. De Kia e-Niro is namelijk verkrijgbaar vanaf een ruime 42,5K. Daarmee blijft hij onder de 50K en kun je de komende twee jaar nog profiteren van de 4% bijtelling. Daarnaast kennen we Kia van hun gulle beloftes, zoals 7 jaar garantie. Die belofte geldt uiteraard ook voor de e-Niro, maar wordt aangevuld met zes andere beloftes. Denk hierbij aan online support, keuze in laadinfra fabrikanten, Kia Connected Services, deskundige installatie, Kia laadpas en Kia back office.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Kia Sorento: Groot, groter, grootst
Kia’s zevenzitter, de Kia Sorento, is vernieuwd. En niet een beetje, nee,...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *