Mitsubishi ASX: Wie de schoen past…

FemmeFrontaal Awesomeness

6.5 Flirt Factor
7.5 Comfort
7.5 Drive
7 High heels proof
7.5 Value for money
7.2

Waarom zou je oude schoenen weg doen, voordat je nieuwe hebt? Zeker als ze nog lekker lopen en er nog prima uitzien? De Mitsubishi ASX is zo’n tijdloze ‘schoen’ die lekker rijdt en waarmee je nog altijd prima voor de dag komt. Dit model van het Japanse Mitsubishi is er al vanaf 2010 en heeft door de jaren heen al diverse touch ups gehad. Nu is het tijd voor een echte facelift. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Ik test de vernieuwde crossover op het platteland in het zuiden van het zonnige Portugal!

Flirt factor

De ASX is de allemansvriend van Mitsubishi. In tegenstelling tot de Eclipse Cross [weblink], waarbij design en luxe juist een veel grotere rol spelen. Omdat de ASX al bijna tien jaar rondrijdt in Nederland – in totaal zijn er ruim 13.000 van verkocht – herken je hem direct. De kenners zullen echter zien dat Mitsubishi nu écht haar best heeft gedaan op een gelikter design, waardoor hij net iets meer lijkt op de hybride Outlander en de bijzondere Eclipse Cross. Waarbij zijn imposante smoel en grill met ‘dynamic shield’ design nog het meest in het oog springen met onder meer een hoger geplaatste motorkap met nieuwe voorbumper en aan de achterkant verse lichtunits.

Comfort

In tegenstelling tot Toyota, is Mitsubishi wars van kermiskleurtjes en science fiction in het interieur. In de ASX oogt het opgeruimd, eenvoudig en netjes afgewerkt. De zetels voelen comfortabel, stevig en toch ook zacht aan.

Voor passagiers achter – helemaal als je achter mij zit – is er in de Mitsubishi ASX serieus veel been- en hoofdruimte voor een compacte crossover. Zelfs als je de 1,91 meter topt.

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

Navigeren doe ik met mijn smartphone of via het infortainmentsysteem. Dat laatste is simpel in gebruik. Grote knoppen maken zichtbaar waar je op moet drukken. Het voelt allemaal heel basic aan. De navigatie is van TomTom, dat mij wat cartoonachtig overkomt. Het doet wat het moet doen, maar persoonlijk navigeer ik liever met het beeld van mijn smartphone in het infotainment scherm. Dat komt net wat verfijnder over. Ook gebruik ik tijdens het in- en uitparkeren liever mijn spiegels dan dat ik naar de parkeercamera voor mij kijk, de resolutie van het scherm had wat mij betreft wat hoger gemogen.

Net als zijn concurrenten – denk aan de Citroen C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai Kona en Mazda CX-3 – beschikt de nieuwe Mitsubishi ASX over climate control, cruise control, Forward Collision Mitigation met voetgangersherkenning, grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en Lane Departure Warning om te voorkomen dat je ongewenst een rijbaan verlaat op. Ook heeft hij radar herkenning waarmee de ASX bijvoorbeeld voetgangers en fietsers van vier meter vooruit detecteert. Daarnaast remt hij ook uit zichzelf onder de 10 km/u. Daarmee is hij helemaal up to date (level 2 autonoom rijden).

Drive

De keuze uit motoren is niet reuze. Mitsubishi levert voorlopig in Nederland slechts één variant aan en dat is er eentje met een 2.0 benzinemotor inclusief CVT-automaat. Niks geen 4WD, gewoon 2WD. Dat allemaal om de meest gunstige auto af te leveren wat betreft CO2-uitstoot. De motor is trouwens wel een upgrade ten opzichte van de laatste versie. Waar je voorheen een ASX kocht met een 1.5 liter motor met 115 pk, ligt er nu dus een 2.0 litermotor in het vooronder met 150 pk. Je moet er immers wel je caravan of aanhangwagen mee kunnen trekken, niet? Waarom zou je anders een Mitsubishi kopen, als je het niet gebruikt als een echte werkmansauto?

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Genoeg over de specs, het gas moet ingetrapt worden. En dan blijkt de 150 pk motor ook vlot genoeg te zijn. De besturing is, vooral bij lage snelheden, niet heel communicatief maar de remmen zijn daarentegen subiet en aangenaam. In de zestraps CVT-automaat hebben Mitsubishi-nerds 8 trappen geprogrammeerd en dat voel je wel. Geruisloos gaat het niet, maar het wordt ook nooit irritant. En als je zelf wilt schakelen, is dat ook een optie met de flippers achter het stuur. Altijd fijn, als die keuze er is.

High heels proof

Hier kan ik kort over zijn. De Mitsubishi ASX heeft een hangend gaspedaal, dus de kans is groot dat je met je hakken achter het matje geraakt. Mij is het echter niet gebeurd, dus doorstaat hij de test met verve.

Value for money

Mitsubishi gaat dus nog even door met één van haar favoriete modellen. Alhoewel de markt voor deze auto in Nederland steeds lastiger wordt. En dat heeft met name te maken met de hoeveelheid concurrentie, het design en in hoeverre de auto innovatief is of niet. Omdat de belangrijkste CO2 waarden van de auto nog niet zijn beoordeeld, kan Mitsubishi nog geen prijs afgeven voor de vernieuwde ASX.

Voor het vorige model – al best compleet behangen – rekende je al snel 25.000 euro af. Nu met een grotere motor en alleen een automaatversie in de showroom (dus geen handbak) zal de prijs wat hoger liggen. Mitsubishi hoopt onder de 30.000 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Lexus ES 300h: reuze fijn
De Lexus ES 300h, dit is er eentje in de categorie: newbie....
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *