Met alle nieuwe technologieën die bijna dagelijks opduiken in de auto industrie, kunnen we rustig zeggen dat er een hoop aan het veranderen is. En alhoewel we bij bijna elk persbericht staan te springen van enthousiasme, is deze mededeling van Volkswagen toch wel even slikken. Na ruim zeven decennia stopt het wereldbekende automerk met het produceren van misschien wel de meest iconische Volkswagen aller tijden: de Beetle.
Geschiedenis van de Beetle
In 1945, in Duitsland, startte de productie van de oorspronkelijke Volkswagen Kever. Deze productie werd pas in 2003 beëindigd in Mexico. Een paar jaar daarvoor, in 1998, verscheen voor het eerst de New Beetle en vanaf dat moment, tot en met 2010, werden er meer dan 1,2 miljoen van verkocht. In 2011 was het de beurt aan de derde generatie Beetle waarvan er ruim een half miljoen werden geproduceerd. In de ruim zeventig jaar dat Volkswagen de iconische Kevers en Beetles produceerde, werden er wereldwijd 21,5 miljoen van deze auto’s verkocht. Maar helaas, niets is voor altijd en dat geldt ook voor het tijdperk van deze geliefde Volkswagen.
Kevers in Nederland
Ook in Nederland waren de Kever en Beetle populair: ongeveer een half miljoen van deze auto’s werden hier verkocht. Op 16 oktober 1947 kwamen de eerste zes kevers in Nederland bij Beek de grens over. Het allereerste exemplaar, een Kever met het chassisnummer 337 bestaat nog steeds en staat nu beter bekend als Kever 337. De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro.
Last but not least
De allerlaatste geproduceerde Beetle ooit, een Denim Blue Beetle, rolde vorige week van de productielijn in de Volkswagen fabriek in het Mexicaanse Puebla. Als eerbetoon aan de ruim zeven decennia van deze rijdende legende zal deze Denim Blue Beetle zijn eigen plekje krijgen in het lokale Volkswagen Museum.