Ze kwam een beetje laat uit de startblokken, maar inmiddels is ze on the run. De 500 is bezig met een stevige inhaalrace. En dat doen de Italianen gelijk maar even met de allersnelste aandrijving, elektrisch. Een speeddate met La Dolce Vita, de nieuwe Fiat 500e, vond dit keer niet plaats in Turijn maar op het kleurrijke terrein van de NDSM-werf in Amsterdam. Met nog een Italiaans kenteken op haar lijf heb ik haar alvast kunnen testen in onze hoofdstad.
Design
En hoewel een schattige auto in Nederland vaak wordt bestempeld als een vrouwenauto – whatever – is de auto op het eerste gezicht ook gewoon schattig. Beter gezegd: nog steeds super schattig. Maar niet alleen Fiat ziet een verdienmodel in dit soort auto’s, ook Japanners, Fransozen en Duitsers kunnen er wat van. Mét dito aandrijving ook nog, denk aan de de Honda E, Mini Cooper SE, Renault Twingo en Seat Mii Electric.
Genoeg over haar cuteness-factor, je ziet gelijk dat er uiterlijk zichtbaar wat is veranderd. En alhoewel je haar nog steeds uit duizenden herkent, zijn de grootste verschillen te zien in haar smoel. De koplampen zijn bijvoorbeeld gesplitst in tweeën en het ouderwetse Fiat logo (dat rode exemplaar) is vervangen door een uitgeschreven 500-badge, ook achterop. Zodat je, heel blond, niet kan vergeten waarin je rijdt als iemand je het vraagt (knipoog). Verder vallen de nieuwe deurgrepen gelijk op, een knipoog naar de Fiat 500 uit 1957, alsmede de richtingaanwijzers. Al met al een zeer geslaagd en tijdloos ontwerp, waar zichtbaar tanto amore is ingestopt.
Comfort
Hoewel het interieur nog steeds onmiskenbaar Fiat 500 is, is hier wel een tijdmachine overheen gegaan. Het skelet van de 500 is wezenlijk veranderd en dat voel ik gelijk aan de zitpositie achter het stuur. In plaats van parmantig hoog, kan ik me nu een beetje onderuit nestelen in de 500.
De opvallende designelementen van buiten zijn ook naar binnen getrokken. En in het vakje voor de smartphone zie ik subtiel de skyline van Turijn afgebeeld. Ik heb gevraagd of dit op-maat kan, met bijvoorbeeld de skyline van Amsterdam erin. Het antwoord: ’no’.
Een rits aan knoppen en een 10,25-inch infotainmentsysteem inclusief scherpe beelden lachen me tegemoet in de Fiat 500e, of ik nu parkeer of navigeer. Echt een pluspunt in de nieuwe 500e, onscherp beeld in een auto is namelijk zo 2014.
Drive
Wat is er overigens mis met ‘schattig’? Je krijgt er veel mee voor elkaar in het verkeer: knipoogjes, voorrang… Eigenlijk is de Fiat 500e de ideale #doeeslief auto. Behalve bij verkeerslichten dan. Het vermogen van 118 pk (87 kW) is direct beschikbaar en de 220 Nm aan koppel zorgen voor een acceleratie van 0 tot 50 km/u in 3,1 seconden, of 0 tot 100 in 9 seconden. Schattig én snel! Dat verwacht je misschien van een Abarth, niet van een 500.
In het middenconsole vind je een knop voor drie verschillende rijstanden: van ‘normaal’, ‘range’ tot ‘sherpa’. Waarbij de sherpa-stand de allerzuinigste rijmodus is. Denk bij de keuze van de naam aan sjouwers bij helse expedities in het Himalaya gebergte. Niks rapido aan. Deze stand brengt je thuis wanneer je net iets te veel energie hebt opgesnoept. De zuinigste stand dus, waarbij de Fiat 500e alleen de allerbelangrijkste functies van de auto – geen klimaatregeling – aan heeft staan en maximaal 80 km/u rijdt om je veilig voor de deur af te zetten. De meest zuinigste stand haalt waarschijnlijk ook de opgegeven actieradius van 320 kilometer. Reken je dus met comfortabel rijgedrag niet rijk.
In de ‘normale’ stand rij en rem je zoals je een normale Fiat 500 zou rijden en in de rijmodus ‘range’ kun je met de 500e met één pedaal zowel ‘gassen’ als remmen, gelijk ook de meest gangbare stand als ev-rijder.
Sowieso is een dergelijke compacte auto ideaal voor ritjes in de Randstad. Let wel, de Fiat is tamelijk stug. Wat natuurlijk ten goede komt aan wendbaar rijgedrag.
Omdat elektrische auto’s wettelijk voor voetgangers te horen moeten zijn heeft ieder merk zo zijn eigen ‘geluidje’. Vaak zoemt het wat. Nu heeft Fiat op de 500e een speciaal nummertje gecomponeerd, het Italiaanse Amarcord-deuntje. Omdat ik het tijdens de testrit niet kon horen vanwege teveel omgevingslawaai moest ik het ook even opzoeken. Luister maar eens. Daar sta je als voetganger toch wel even voor stil, toch?
Value for money
Ik hoor je denken, ‘maar drie jaar geleden was er toch al een elektrische 500? Dat klopt. Sterker nog, die heeft Evelin toentertijd nog getest. Eentje die officieel alleen gemaakt werd voor Californië en Oregon en die toen in beperkte oplage door verschillende autobedrijven naar Nederland is geïmporteerd. Een totaal andere Fiat. En niet te vergelijken dus met deze gloednieuwe Fiat 500e.
Terug naar de inhaalrace. Want Fiat heeft tal van 500e varianten in startopstelling staan. En daar wordt het nu juist ook ingewikkeld. Om te kiezen. Want de actieradius (hoe ver kom je met de 500e) en de prijs zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau dat je kiest. Hier komt ‘ie, oplopend in prijs.
Fiat 500e Action (niet vernoemd naar een blauw/wit winkelketen)
Vanaf 24K, bereik maximaal 180 km, 95 pk, batterij van 23,8 kWh en snelladen doe met maximaal 50 kW.
Fiat 500e Passion (niet vernoemd naar het toneelstuk)
Vanaf 28K, bereik maximaal 320 (maar in het echt misschien 280), 118 pk, batterij van 42 kWh, snelladen doe je met maximaal 85 kW (DC). Inclusief infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en draadloze ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
Fiat 500e Icon, onze testauto (niet vernoemd naar… vul zelf in)
Copy paste Passion en voeg 2000 euro toe aan je budget. Dus rond de 30K. Met iets meer verwennerij, zoals een navigatie en- infotainmentsysteem 10,25-inch HD-touchscreen.
Fiat 500e La Prima (vernoemd naar Donna?)
Vanaf 35K en iets meer. Het allerbeste van de 500e. De all-inclusive versie met panoramadak, lederen stoelbekleding, LED-verlichting etc.
En dan ben ik er nog niet. Want net als een Italiaanse menukaart waarbij je uit tig toppings kan kiezen, is er ook nog de keuze uit een cabrio én een Fiat 500 3+1 versie. De drie-plus-één variant is bedacht om de in-en uitstap procedure wat gemakkelijker te maken met het toevoegen van een derde kleine deur die in tegenovergestelde richting opengaat.
Voor fans van de reguliere, normale Fiat 500, deze blijft gewoon te koop als Hybrid. Die heeft een benzinemotor én een elektromotor.
Fotografie: Carlo te Lintelo