Kia EV3: Is dit de elektrische auto waar we op zaten te wachten?

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Looks
9.5 Drive
8 Comfort
9 Value for money
8.6

Soms heb je van die auto’s die je nieuwsgierigheid direct wekken. De Kia EV3 is er zo eentje. Niet alleen omdat hij de looks van zijn grote EV9-broer heeft geërfd, maar ook omdat hij een verrassend compleet pakket biedt voor een prijs die je niet direct doet hyperventileren. Maar is deze compacte elektrische Kia de auto waar zowel zakelijke als particuliere rijders op zitten te wachten? Tijd voor een grondige FemmeFrontaal-test!

Looks: futuristisch of een speelgoedauto?

De Kia EV3 oogt bijzonder fris, helemaal van nu en een tikje eigenwijs. Zijn design heeft duidelijke invloeden van de grotere EV9, met strakke lijnen, rechte hoeken en een assertieve houding die hem groter doet lijken dan hij werkelijk is.

Ook internationale media zijn het met me eens: het design van de EV3 is een gespreksonderwerp. The Sunday Times noemt hem een mix tussen een Volvo en een remix van Daft Punk – oftewel futuristisch met een edgy randje. Car Magazine ziet er dan weer een ‘Tonka Toy’ in, wat niet per se een belediging is. Hij heeft inderdaad een speelse, robuuste uitstraling die sommigen zal bekoren en anderen misschien te gewaagd vinden.

Maar laten we eerlijk zijn: in een wereld waarin veel elektrische auto’s (vooral Chinese automerken) op elkaar beginnen te lijken, is het verfrissend om een design te zien dat lef toont. En of je hem nu stoer of speels vindt, je kijkt er in ieder geval twee keer naar.

Comfort: high-tech met een paar compromisjes

Stap in de Kia EV3 en je wordt begroet door een interieur dat meer kwalitatief aanvoelt dan je misschien zou verwachten in deze prijsklasse. Het 30-inch panoramadisplay, bestaande uit een 12,3-inch infotainmentscherm, een 5-inch touchscreen voor klimaatregeling en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt in een topnotch cockpit te zitten.

Gelukkig is Kia niet volledig voor een knoploze aanpak gegaan: fysieke knoppen voor de klimaatregeling en audio maken het bedienen van de functies tijdens het rijden een stuk intuïtiever. Extra pluspunten voor het Harman Kardon-geluidssysteem en de uitgebreide connectiviteitsopties.

Toch zijn er ook punten die ik ter discussie zou willen stellen. De materiaalkeuze had wat verfijnder gekund: sommige harde kunststoffen geven het interieur een minder luxueuze uitstraling dan bijvoorbeeld een Volvo EX30. Een grappige, maar nuttige innovatie zijn de unieke hoofdsteunen, die worden omschreven als ‘holle, zachte steunen bedekt met ademend gaas’. Ze doen denken aan de ergonomische kantoorstoelen en bieden aangenaam comfort tijdens lange ritten.

Lees ook:  Een get away langs de Kroatische kust met de vernieuwde Mazda MX-5

En nu ik toch de boel aan het vergelijken ben: Kia EV3 vs. Volvo EX30: welke EV biedt de meeste ruimte? Laten we met de kofferbak beginnen. De Kia EV3 wint hier glansrijk met een royale 460 liter, terwijl de Volvo EX30 met 318 liter toch wat krapper uitvalt. En die frunk? De Kia heeft er een, de Volvo ook, maar met slechts 7 liter kun je daar net je laadkabel in kwijt. Ook binnenin voelt de Kia EV3 ruimer aan. Dankzij het slimme E-GMP platform krijg je een vlakke vloer en meer bewegingsvrijheid voor je benen. De Volvo EX30 is compact en stadsgericht, wat ten koste gaat van de passagiers achterin. 

En dan is er nog de Vehicle2Load-technologie, waarmee je de EV3 als mobiele energiebron kunt gebruiken. Ideaal als je op roadtrip in the middle of nowhere een koffiemachine of laptop wilt aansluiten. Dat soort tech snufjes laten zien dat Kia verder denkt dan alleen autorijden. En dat is wat je wilt.

Drive

Op de weg is de Kia EV3 een comfortabele en stabiele metgezel. Dankzij de laag geplaatste batterij en goed afgestemde ophanging voelt hij volwassen aan. Hij stuurt direct en dankzij zijn compacte formaat en kleine draaicirkel is hij bijzonder wendbaar in de stad. Perfect voor smalle straatjes en last-minute parkeeracties.

Echter, er is één kanttekening: de EV3 is vooralsnog alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. Dat is prima voor alledaags gebruik, maar concurrenten zoals de Skoda Elroq bieden ook achterwiel- en vierwielaandrijving, wat vooral bij natte of gladde wegen een verschil kan maken.

Wat laadtijden betreft, heeft Kia het netjes voor elkaar. In 31 minuten van 10% naar 80% bij een snellaadstation is meer dan acceptabel. Concurrenten zoals de Volvo EX30 laden nét iets sneller dankzij een hoger pieklaadvermogen (153 kW vs. 128 kW). Geen dealbreaker, maar wel een punt om in je overweging mee te nemen als je veel lange afstanden rijdt.

Lees ook:  Alfa Romeo Junior Elettrica: Daagt liefhebbers uit

De Kia EV3 is standaard uitgerust met een breed scala aan geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die bijdragen aan veiligheid en rijcomfort. Enkele van de meest opvallende systemen zijn, naast de standaard systemen als adaptive cruise control en rijstrookassistentie:

  • Autonome noodremassistentie (AEB): Detecteert voetgangers, fietsers en andere voertuigen en kan automatisch ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.
  • Achteruitrijassistentie (RCTA): Waarschuwt voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden uit een parkeerplek.

Deze systemen maken het rijden niet alleen veiliger, maar zorgen ook voor een relaxte rijervaring (als je de boel eenmaal goed door hebt).

Value for money

De Kia EV3 is een auto die niet bang is om op te vallen. Met zijn futuristische looks, high-tech interieur en solide rijeigenschappen biedt hij veel waar voor zijn geld. Wil je de ruimste EV-SUV in dit segment? Dan is de Kia EV3 de duidelijke winnaar. De materiaalkeuze had misschien iets warmer gekund en vierwielaandrijving op de auto was top geweest, maar voor wie een stijlvolle, compacte en technologisch geavanceerde elektrische SUV zoekt, is de EV3 absoluut een kandidaat om serieus te overwegen. Ook voor particuliere kopers.

Kortom: een gedurfde keuze met een speelse twist. Precies zoals we het graag zien bij FemmeFrontaal. Mijn testauto was de Kia EV3 GT-PlusLine Aventurine Green met een totaalprijs van €49.125 euro.

De Kia EV3 is in Nederland verkrijgbaar in vijf uitvoeringen:

  • Air: vanaf €36.995
  • Plus: vanaf €38.695
  • Plus Advanced: vanaf €41.195
  • GT-Line: vanaf €47.195
  • GT-PlusLine: vanaf €49.195

De Air is standaard uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control en parkeersensoren voor en achter. De Plus voegt hieraan stoel- en stuurverwarming, dodehoekassistentie en een draadloze smartphone-oplader toe. De Plus Advanced biedt extra’s zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, vegan lederen bekleding en een Harman Kardon-geluidsinstallatie. De sportieve GT-Line en GT-PlusLine zijn exclusief beschikbaar met de 81,4 kWh Long Range batterij en bieden extra’s zoals LED-koplampen, verwarmbare achterbank en geventileerde voorstoelen.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mijn nieuwe Mazda MX-5: Ladies and gentlemen… I got him!
YAY, HE-IS-MINE! Check mijn nieuwe businesscar(d) on wheels! Vanaf het eerste moment...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *