Jaguar F-TYPE R Coupé: Speelbeest

Ben jij niet zo’n stil type? Kick box je op stiletto’s? En houd je van seks in de buitenlucht? Dan is de Jaguar F-TYPE Coupé iets voor jou. Ik liet de snelste versie van dit speelbeest voor je uit en ontdekte dat er tien dingen zijn die je moet weten over de Jaguar F-TYPE R Coupé.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
10 Drive
8 High Heels proof
10 Flirt factor
10 Value for money
9.2

Ben jij niet zo’n stil type? Kick box je op stiletto’s? En houd je van seks in de buitenlucht? Dan is de Jaguar F-TYPE Coupé iets voor jou. Ik liet de snelste versie van dit speelbeest voor je uit en ontdekte dat er tien dingen zijn die je moet weten over de Jaguar F-TYPE R Coupé.

1) Summerlove
Vorig jaar was ik al helemaal in de wolken van de Jaguar F-TYPE S roadster (cabriolet), de S staat voor ‘Sport’. Deze versie verwende me met een dikke V6 motor met ruim 380 pk. Ik snakte echter naar meer adrenaline in mijn leven, dat living on the edge gevoel met een onwijs grote glimlach? ‘Dan moet je zeker weten de Jaguar F-TYPE R Coupé (mét dakje) eens proberen’, zei de importeur. De R staat voor ‘Race’. Verguld was ik met een 5.0 V8 onder de witte motorkap en 550 pk op de achterwielen. Wat een speelbeest is dit! Ik vergeet terstond de zomerliefde F-TYPE S van vorig jaar…

Jaguar FTYPE Femmefrontaal

2) Denk aan het rijbewijs
“Mijn rijbewijs is geen racelicentie, mijn rijbewijs is geen racelicentie”. Mantra met me mee: “Mijn rijbewijs is geen racelicentie, mijn rijbewijs is geen racelicentie. “Hey, kijk een Jaguar F-TYPE R Coupé!”, Oh daar ga ik al…, direct bel ik mijn fotograaf op: “Ga je mee buitenspelen Marjolein?”. De Jaguar F-TYPE R Coupé is geen diehard raceauto of ‘supercar-material’, maar dat gevoel geeft hij me stiekem wel en dat is natuurlijk killing voor de houdbaarheid van mijn rijbewijs.

3) Green and mean…
Zelfs groendoeners die zweren bij bakfietsen, steevast op GroenLinks stemmen en Tesla zien als hun droomauto, worden wild van de Jaguar F-TYPE R Coupé en laten alle fatsoensnormen voor wat het is. Geloof me. Ook zij begrijpen dat na het instappen, wat redelijk eenvoudig gaat, want zo laag zit de Jaguar F-TYPE R Coupé niet, er een ritueel plaatsvindt waar CO2-reductie-liefhebbers witheet van worden en waar ijskappen van gaan smelten: de uitlaat gaat open, het start/stop-systeem gaat uit, de eco-knop gaat uit, de spoiler gaat omhoog, het feest gaat beginnen!

Jaguar FTPE achterkant

4) Houd van tunnels
Als een dj schuif ik tijdens het rijden de dynamic mode – sportknop – open en het R Coupé speelbeest gaat los. De vering wordt stugger, de besturing zwaarder en hij schakelt sneller op. Ik flipper snel door naar de 4.000 toeren, trap een millimeter dieper op het gaspedaal, het toerental loopt rap op en de F-TYPE R reageert met een bariton-symfonie van geluid waar zelfs het Concertgebouworkest U tegen zegt. Met deze auto moet ik een tunnel in! Eenmaal gearriveerd doet de klankkast in de tunnel van de A10 de rest. Medeweggebruikers verdraaien hun nek, doen snel de raampjes naar beneden, zetten de radio uit en genieten keihard met het F-TYPE orkest mee! Dat gevoel dus. Onbetaalbaar.

Jaguar FTYPE dashboard

5) Tender Love and Drive
Het kenteken van de FemmeFrontaal testauto zegt al genoeg, de Jaguar sportcoupé is met Tender Love and Drive ontworpen. Het design van de Jaguar F-TYPE R Coupé is ronduit elegant, sensueel en dik. Ongecompliceerd ook, what you see is what you get, met een prachtige daklijn, een woest aantrekkelijk smoelwerk en een bips waar je ‘wiggle wiggle’ tegen zegt.

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Jaguar FTYPE uitlaat

6) Pas op, zwenkt uit
Een sprintje naar de 100 km/h doet de Jaguar F-TYPE R Coupé in 4,2 seconden en de topsnelheid ligt op 300 km/h. Deze cijfers smeken natuurlijk om een beetje geseling. En als ik met mijn loden rechtervoet het gaspedaal verder indruk kom ik erachter dat de Jaguar F-TYPE R Coupé ook het stempeltje ‘pas op, zwenkt uit’ verdient. Zelfs als ik de ESP niet in een speciale mode zet, kom ik in de R Coupé gierend snel van mijn plek af en moet ik behoorlijk tegensturen om de bips van de Jaguar, die ‘wiggle wiggle’ doet, te temmen. Burn baby burn, deze R Coupé is monsterlijk goed!

Jaguar FTYPE voor

7. Safety first
De Jaguar F-TYPE R Coupé remt fantastisch en uitgebalanceerd. Wat betekent dat ik zelfs op hoge snelheid gedoseerd, rap en soepel rem zonder dat ik al stilstaand eindig met het Jaguar-logo op mijn net opgemaakte smoel.

8. Roadster of coupé, S of R?
De Jaguar F-TYPE S roadster (cabriolet) die ik vorig jaar rond exact dezelfde datum testte mag dan cool zijn, maar de F-TYPE R Coupé is übercool, plakt naar mijn mening net een tikkeltje beter op het asfalt en is ietsjepietjes sneller dan de roadster. Maar hey, je moet wel echt autofreak zijn wil je dat verschil merken. Gebruik je de auto puur als rijdersauto om mee te shinen en af en toe om een beetje gummen, dan zou ik de sowieso qua motor, rijgedrag en verbruik de S Coupé aanraden of misschien zelfs de ‘normale’ F-TYPE coupé met rond de 340 pk. Het uiterlijke verschil zijn de dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden bij de R, zijn remklauwen en zijn vette sideskirts. Het innerlijke verschil zit hem, behalve de extra pk’s, vooral in de vering die stijver is in de R Coupé. Zie het zo: de F-TYPE Coupé = sexy, rijdt sexy. De F-TYPE S Coupé = hot, rijdt hot. De F-TYPE R Coupé = stunning, rijdt stunning.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Jaguar FTYPE kofferbak

9. Travel light
Hoewel de Jaguar F-TYPE Coupé mij meer ruimte in de kofferbak bood dan de F-TYPE roadster, is ‘travel light’ nog altijd het credo. De kofferbak is iets groter dan een sokkenla en biedt net voldoende ruimte voor twee kleine platte koffertjes. Voorin de auto als rijder en bijrijder is het ook passen en meten. Mijn pumps gaan in een klein bakje in het middenconsole achter de bestuurdersstoel. En de handtas, tja, die moet je bijrijder gewoon even op schoot vasthouden. Ik zou zeggen: koop mini’s (deo, lipstick, kammetje, parfum) en stop ze samen met je creditcard in een clutch, die kun je namelijk wel makkelijk kwijt de auto.

Jaguar FTYPE interieur

10. Staatslot kopen
Ik kan me ondertussen wel uren, dagen, weken, zo niet jaren vermaken met dit speelbeest van Jaguar. Om die droom na te jagen liggen er al loten van de Staatsloterij in mijn bureaula. Eerst cashen dus, want voor dit stukje entertainment van Jaguar betaal je natuurlijk de hoofdprijs:
– Jaguar F-TYPE R Coupé is er vanaf 148.700 euro
– Jaguar F-TYPE S Coupé is er vanaf   99.400 euro
– Jaguar F-TYPE Coupé is er vanaf     84.900 euro
FemmeFrontaal reed in de Jaguar F-TYPE R Coupé ter waarde van zeker * slik * 170.000 euro. Met opties als een panoramadak (hallo zon) en geknuffeld leder (dank Bertha 200)…. Hoeveel La Dresses, Jimmy Choo’s en MINI’s kun je daarvoor kopen?

Jaguar FTYPE Marjolein

Signature song(s)
De Jaguar F-TYPE Coupé is te sexy, te veelzijdig en te cool om hem te belonen met maar één signature song. Voor de muziekliefhebbers onder ons heeft FemmeFrontaal daarom speciaal een Jaguar F-TYPE R Coupé- YouTube-Playlist’ aangemaakt met een beetje ‘Pony’ van Genuine, een likje Miley Cyrus met ‘Can’t be tamed’, een ode aan de ‘Krokobil’ van de F-TYPE door Yellow Claw, een snufje ‘Wiggle Wiggle’ van Snoop Dog en tot slot de moves van Maroon 5 met ‘Moves like Jaguar’ euhh Jagger.

Fab fotografie: Marjolein Reman Fotografie.
Een amateuristische sneakpeak inside de Jaguar F-TYPE R Coupé… #FemmeFrontaal Evelin aan het stuur 😉

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hyundai IoniQ: weer een eco-liefje erbij!
Als Hanna Verboom er met veel plezier in rijdt, dan moet FemmeFrontaal...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *