Nieuwe Volvo XC90 – Stoer en stijlvol

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
8 Flirt factor
9 Value for money
8.8

Zo nu en dan wordt er een nieuwe auto op de markt gelanceerd waarvan je van te voren al weet, dit wordt een giga succes. Al is het maar om de oogstrelende campagne met Avicii. Ik heb het over de nieuwe Volvo XC90.  Ik wist dus dat hij geweldig zou zijn, maar zo gaaf… dat had ik niet verwacht. FemmeFrontaal test de nieuwe SUV van Volvo.

Flirt factor
Heb ik ooit 12 jaar met één paar schoenen gedaan? Of 12 jaar met een winterjas? Dan moet hij onverwoestbaar zijn, of van Chanel. Volvo komt na 12 jaar eindelijk met een nieuwe Volvo XC90. Een sterke comeback. Want waar ik mij in de Jeep Grand Cherokee en Range Rover Sport voelde als een typische Gooische dame, voelde ik me in de nieuwe Volvo XC90 simpelweg gewoon mezelf…

VolvoXC90-2015-FemmeFrontaal4

Het design van de nieuwe Volvo XC90 is stijlvol, gedurfd en tegelijk ook ingetogen en zakelijk. Mede door de horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor, oogt hij city chic en onderscheidend.

149799_The_all_new_Volvo_XC90

Niet alleen uiterlijk onderscheid de Volvo XC90 zich van de menigte, ook de binnenkant is adembenemend. Een label van de Zweedse vlag steekt uit de stiksels op elke nieuwe Volvo XC90 – ook al is het merk eigendom van de Chinese auto-reus Geely. Ik zie en ruik verder vers leder, in chique kleur cognacbruin. God-de-lijk, die geur! Ruim, strak, eenvoud, luxe en licht, dat zijn de vier woorden die direct in me opkomen wanneer ik op de bestuurdersstoel plaatsneem. Natuurlijk realiseer ik me dat ik in de ‘all inclusive’ versie van de XC90 waar het me aan niets ontbreekt. Voor me zie ik een touchscreen ter grootte van een iPad en, verrassend genoeg, net zo intuïtief als iets van het merk. Halleluja. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming en navigatie. Eenmaal onder knie blader ik direct naar het geluidssysteem, Avicii is wat ik wil horen, in standje ‘Concertgebouw Gotenberg’ graag. Een genot.

VolvoXC90-2015-FemmeFrontaal3

Drive
Met hier en daar een knipoogje naar truckers en collega-hoogzitters-in –een-Range-Rover is flirten met de nieuwe XC90 een uitdaging. Feit is wel dat ik lekker hoog op de weg zit en het uitzicht vanuit de XC90 subliem is. In het rijgedrag merk ik dat Volvo met de Volvo XC90 heeft gekozen voor comfort en veiligheid. Een bochtje sportief hoeken is niet aan te raden, met bijna geen enkele SUV trouwens. Hij ligt verder wel als een blok op de weg en dat voelt goed. De besturing is licht en gemakkelijk. Mijn stijlvolle Zweed wordt aangedreven door een 2,0 dieselmotor, een D5 om precies te zijn. Een kort Volvo-uitstapje: D2 staat bij Volvo voor 120 pk, D3 voor 150 pk, D4 voor 190 pk en D5 voor 220 pk. Ook is er en hybride versie op de markt, die heet T8. Met de ‘T’ duidt Volvo benzine-(hybride) motoren aan.
Terug naar mijn Volvo XC90 D5. De diesel is een klein beetje lawaaierig, maar hij staat te popelen om te gassen, zelfs met een lichte druk op het gaspedaal. Door de luchtvering zoef ik prinsesheerlijk naar mijn eindbestemming. Niets verder om op aan te merken.

Lees ook:  Alpine A290: Een dosis racing soul in een stadsauto

VolvoXC90-2015-FemmeFrontaal2

Comfort
De Volvo XC90 is standaard uitgerust met zeven zitplaatsen. En fijn, de achterste twee zitplaatsen zijn voor de verandering niet alleen ontworpen voor kabouters. Volvo stelt zich ten doel dat in 2020 niemand meer omkomt of ernstig gewond raakt tijdens een verkeersongeval in een nieuwe Volvo. De Zweden claimen daarmee de veiligste auto’s te bouwen op de aardbol. En laten we wel wezen, bij merken als Mercedes-Benz en BMW betaal je je al snel blauw aan gadgets en veiligheidsopties die het leven op de weg een stuk veiliger maken. Volvo biedt op de XC90 standaard al een head-up display (dat is een bioscoopschermpje geprojecteerd op de vooruit met daarop de snelheid die je rijdt en de navigatie), Forward Collision Warning-systeem (ter voorkoming van een kop-staartbotsing), Lane Departure Warning (om je op de juiste rijbaan te laten rijden), Park Assist (om de SUV schadeloos in te parkeren), Hill Start Assist (om te voorkomen dat je achteruit rolt bij het optrekken op een heuvel), Hill Descent Control (om te voorkomen dat je te snel naar beneden rolt bij heuveltje af), regensensor enzovoort. Er zijn ook nog eens optionele extra’s zoals adaptieve cruise control, parkeercamera’s en blinde hoek waarschuwing. Die lijst is ook nog eens eindeloos.

VolvoXC90-collage-FemmeFrontaal

Voor de fans die nog niet overtuigd zijn… Als optie beschikt hij ook over ‘Drive Alert’ melding, hij adviseert je dan een kleine pauze te nemen als hij aan je rijgedrag merkt dat je moe bent of afgeleid raakt. Wauw. Ook heeft mijn exemplaar ‘run-off road protection’: als hij gevaar detecteert spant het systeem de voorste gordels zo strak mogelijk aan om de inzittenden in positie te houden. Om bijvoorbeeld rugletsel te voorkomen bij een harde landing. De Volvo XC90 is uitgerust met zeven airbags (een knieairbag voor de bestuurder, twee frontale airbags, een in de zijkant van elke voorstoel en twee gordijnairbags – vanaf het plafond – die de hele weg naar de derde rij). Kortom, zo veilig, hij is nog net niet gepantserd.

Lees ook:  Een get away langs de Kroatische kust met de vernieuwde Mazda MX-5

Met de mogelijkheid om met zijn zevenen veilig te roadtrippen in de nieuwe Volvo XC90 verbaasde ik me wel over het feit dat ik in de Zweedse ruimtewagen maar één USB-aansluiting vond. Dat wordt vechten met kabeltjes achterin de auto (knipoog).

High Heels proof
Met een staand, stroef en mooi vormgegeven gaspedaal komt de Volvo XC90 ook door deze test.



Value for money
De details in look en feel, het gebruik van exclusieve materialen, écht aan alles is gedacht in de nieuwe Volvo XC90. Maar, eerlijk is vals. De Volvo XC90 is niet geschikt voor de kleine portemonnee. Mijn testauto kostte op €900 euro na nog net geen €100.000. Tuurlijk, de vanaf prijs ligt een stuk lager. Echt dé ideale familie-én business auto als je gaat voor stijl, comfort,
ruimte én veiligheid.
Volvo XC90 2.0 benzine (T5) met 255 pk is er vanaf €77.995,- (in 2015 25% bijtelling)
Volvo XC90 2.0 diesel (D4) met 190 pk is er vanaf €75.995,- (in 2015 25% bijtelling)
Volvo XC90 2.0 hybride (T8) met 408 pk is er vanaf € 82.795,- (in 2015 7% bijtelling).

Vriendin van de site: Eline de Vries, testte voor Volvo Dealer Harry Arendsen ook de Volvo XC90. Hier haar verslag!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Fiat 500L lanceert video gericht mamma’s
Autofabrikanten vinden het lastig om vrouwen te bereiken of te verleiden met...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *