C4 Cactus? Bij niet iedereen gaat dan direct een belletje rinkelen. Vertel je erbij dat het die auto is met ‘die bobbelige zijkant’, dan krijg je wel direct een o-ja-moment. En dan is het vervolgens vaak een kwestie van you either love it or hate it. Want qua uiterlijk is het nu eenmaal een opvallende auto. Dat maakt mij des te nieuwsgierig naar het ‘innerlijk’ van deze auto en natuurlijk ook naar de rijkwaliteiten. Redacteur Imke ging een week met de Citroën C4 Cactus PureTech S&S 110 Shine op pad!
Flirt factor
Grappige is dat de Citroën C4 Cactus, ondanks zijn ‘you either love it or hate it’-uiterlijk, erg succesvol in Nederland is. Inmiddels ruim 11.400 van verkocht in ons land. De meest verkochte versie is de variant die wij ook reden, de Citroën C4 Cactus PureTech 82 Stop & Start ETG in ‘Shine’.
Het meest opvallende aan de auto is de zogenaamde Airbump. Dit grafische element is naast nuttig, het beschermt namelijk de carrosserie, ook naar eigen smaak te personaliseren. Het maakt van de Cactus een opvallende verschijning op de weg. En het moet gezegd, ook wij vonden het mooi, hoewel even wennen. Wil je echt opvallen dan kies je voor een Airbumper in een sterk contrasterende kleur. Zelf vonden we het mooier dat het iets minder de boventoon voerde in de Paarse variant die wij bestuurden.
Comfort
Bij het instappen valt direct het grote glazen panorama dak op. Dit dak schijnt ook nog eens thermische bescherming te geven, wat ervoor zorgt dat de inzittenden geen last hebben van de warmte. Maar naast dat feit is het vooral fijn licht in de auto. Het geeft als het ware ‘lucht’ aan de Cactus. Want ondanks dat het een ruime auto is, oogt en voelt ie ook compact. Het panorama dak zorgt ervoor dat het allesbehalve benauwd aanvoelt.
Dan de zittingen. De voorstoelen zijn erg breed. Ze zijn gebaseerd op een sofa en dat is te merken. Ook de digitale bedienings-interface werkt prettig en is compleet. Hoewel het opstarten van een en ander wel wat lang duurt (maar dat kan ook aan ons geduld liggen…). Eén van de highlights van de auto vonden we de zogenaamde Magic Wash. De Magic Wash gebruikt de helft minder ruitenwisservloeistof, wat zorgt voor een veel beter zicht tijdens het sproeien. En ja, de ruiten zijn naderhand ook blinkend schoon.
Drive
De Citroën C4 Cactus waarin wij reden had een meer dan krachtige benzinemotor; je bent dan ook zo weg bij het verkeerslichten. De motor is verder rustig, vlot genoeg en de auto schakelt prima op met lange slagen. Hij stuurt vlot zonder te veel speling in het stuur. Je kunt dit overigens zelf instellen omdat hij variabele elektrische stuurbekrachtiging heeft. Wat ik belangrijk vind, als je wendbaar wilt zijn in de stad.
Value for money
De krachtige motor, opgeteld bij de comfort-punten, overtuigde ons dat de Cactus een puike wagen is. Beetje het type ruwe bolster, blanke pit. Stiekem en onverwacht ben ik toch een klein beetje verliefd geworden op de unieke Cactus met een vanaf prijs van nog bijna €15.990 (incl. BTW/ BPM). Dat lijkt geen geld voor een toffe en onderscheidende auto!