Het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden. Daarom heeft Renault de Twingo opnieuw uitgevonden. Een guitig achterwiel aangedreven autootje met een hoge fun- en flirtfactor. FemmeFrontaal testte de deugniet in zijn thuisland, viva la France!
Iedereen kent wel iemand die in een Renault Twingo rijdt of er ooit eentje heeft gehad. FemmeFrontaal Marjan heeft zelfs eens hilarisch grappige column gewijd aan haar minipausmobiel ter waarde van vier classy aktetassen. Ze reed toentertijd een Renault Twingo uit 1996, het enige Twingo-model die, tot nu, een vette bigsmile met zich meedroeg. De twee opvolgende versies van de Twingo verloren vervolgens het speelse Twingo-karakter, en het autootje werd een anonieme compacte spaarbrander. Maar kiekeboe!! Hij is terug. En hoe, mede geïnspireerd door de old school Renault 5 zet dutch designer, Laurens van den Acker, de Twingo in 2014 opnieuw op de kaart!
Rebels
De nieuwe Renault Twingo is rebels én een buitenbeentje tussen de compacte stadsauto’s. In plaats van voorwielaandrijving en de motor gesitueerd voorin, zoals zijn rivalen Hyundai i10 en de Peugeot 108, zit de drie-cilinder motor van de Renault Twingo onder de kofferbak en heeft de Fransoos achterwielaandrijving.
Achterwielaandrijving? Mijn hart slaat op hol. Er volgt een grijns op mijn gezicht. Het is een kwestie van smaak, maar achterwielaandrijving maakt rijden gewoon leuker, vind ik. Het geeft je net iets meer feeling met het asfalt en het maakt sturen geweldig; donutjes draaien, g-krachten in je billen…
Ondanks het DNA van een sportcoupé is de nieuwe Twingo geen ruige asfalttijger. Het idee van achterwielaandrijving en de motor achterin de auto is gewoon een slimmigheidje van Renault om de draaicirkel in de stad radicaal te verminderen – keren In de H&M is nu zelfs een makkie (8,6 meter)! En dat we de motor achterin vinden is ook puur praktisch, want passagiers hebben op de achterbank nu meer beenruimte dan bij andere stadsautootjes. Dat praktische inzicht van Renault is overigens mede te danken aan de samenwerking met Smart van Daimler, die kennen het trucje al een tijdje.
Citywise
De drie-cilinder motor in de Renault Twingo is verkrijgbaar in twee maten: eentje met 90 pk (met turbo) en eentje met 70 pk. Een vijf versnellingsbak is de enige optie op dit moment. Van de twee motoren is de 70 pk versie natuurlijk de goedkoopste. Mijn ervaring is dat je dan wel een stukje meer geduld moet hebben in het snelverkeer bij het invoegen op de snelweg of inhalen van een auto (ja, dat kan!). Ik had het gaspedaal al snel tot de bodem gevloerd, damn you race-licentie. Maar in de stad is de 70 pk Twingo vlot genoeg. De 90 pk versie is voelbaar sneller en snort nostalgisch een stukje luider door het verkeer. Met drie cilinders moet hij namelijk iets harder werken in de toeren, en dat hoor je. Het snorrende geluid geeft mij een pocket rocket-gevoel, love it! Bij hoge snelheden of een wegdek als lappendeken (liefst niet in combinatie), voelt de Renault Twingo meedogenloos en wat minder comfortabel. En diepe kuilen en drempels, tja die neemt geen enkele stadsauto met liefde…
Hoge Hakken-proof
Omdat de Twingo door veel vrouwen wordt aangeschaft, heeft de nieuwe Renault Twingo ook de FemmeFrontaal hoge hakken-test doorlopen. Hij is te bestellen met twee soorten pedalen: sportieve chromen sportpedalen met zwarte rubberen noppen (optie) of zwarte rubberen pedalen (standaard). Mijn voorkeur gaat uit, niet alleen vanwege de looks, naar de sportieve pedalen omdat je daarmee net iets meer grip hebt met je voeten. En met hoge hakken tot 11 cm kun je prima gassen. Stiletto’s zou ik vermijden omdat je dan toch met je hak achter het matje blijft haken, vrees ik.
Keuzes
Niet alleen zijn uiterlijk is speels en verrassend, zijn innerlijk is ook weldoordacht en fun. Door de kleurrijke bekleding en het design van het dashboard, met een knipoog naar de Smart, is rijden in de nieuwe Twingo nooit saai. Zeker als je de verschillende interieurs op een rijtje zet; met keuze uit een fancy dashboard die doet denken aan een witte golfbal, of een dashboard waarin je je in een Moulin Rouge boudoir waant of tot slot een dashboard dat lijkt op een baby blauwe slaapkamer. Ook aan de praktische vrouw is gedacht in de nieuwe Twingo; als optie is het mogelijk een dashboardkastje te bestellen dat tegelijkertijd fungeert als handig tasje dat je kunt meenemen. Alhoewel het geen hip designertasje is, wel cool bedacht en uitgevoerd!
De Twingo is verder door zijn grote raampartij en stoffen dakje (optie), dat als een sardineblikje opent wanneer de zon schijnt, ook nog eens onwijs licht.
Ondanks de geur van plastic in het interieur voelt de cabine van de nieuwe Renault Twingo kwalitatief aan. Zelfs zonder ingebouwde navigatie (optie) ziet het dashboard er goed uit. Om te navigeren kun je in de goedkoopste versie van de Renault Twingo je smartphone koppelen met de ‘R&GO’ app (navigatie, telefoon, radio, boordcomputer) van Renault. De ‘R&GO’ app heeft echter zo zijn zwakheden; of de navigatie is te traag of het schermpje is lastig te zien bij direct zonlicht. Ook kan de app maar één ding tegelijk – net een vent – wil je even maximaal gassen met het toerental in beeld, dan kun je niet navigeren. Keuzes, keuzes…
Onder de motorkap
De kofferbak is, omdat het motorblok daar direct onder zit, tamelijk hoog. De ruimte is echter meer dan voldoende voor twee kleine koffertjes of één knuffelbeer met tien opblaasbananen. De stoelen achter kun je per stuk neerklappen, gelijk met de vloer van de kofferbak. Zorg echter voor een lege kofferbak als je de olie moet bijvullen. Want dat doe je dus door de vloer van de kofferbak omhoog te hijsen. Vervolgens zie je een witte plaat met zes zwarte schroeven en daarmee schroef je motorkap open – en dat kun je écht zelf, zonder maar één nagel te scheuren. En voor het bijvullen van de koelvloeistof of ruitensproeier moet je dan weer voor zijn. Heren, ‘onder de motorkap kijken’ krijgt een nieuwe dimensie (knipoog).
Zou ik je adviseren een nieuwe Renault Twingo te kopen?
Met zeven snoezige lakkleurtjes – van chocoladebruin, zonnig geel tot baby blauw – is flirten met de nieuwe Twingo weer een optie. De Twingo slaagt er in een glimlach op te roepen bij medeweggebruikers én mij. Hij schuurt zelfs stiekem tegen de Fiat 500 aan wat betreft nostalgiek – helaas (nog) niet wat betreft rijeigenschappen. Maar dat mag de pret niet drukken, want de nieuwe Twingo is een stukje goedkoper, zuiniger en misschien wel veelzijdiger…
Signature song
“Takin back the way we are
‘Cause that’s just the way we are
I’m crashing through the dark, we’re alright
We all got the spark, we all got the spark tonight”
Afrojack, The spark
Nice know:
De nieuwe Renault Twingo kun je in drie smaken kopen, van karig tot lekker gevuld:
1) Authentique: Het interieur is afgewerkt met golfbal effect en is verder zwart/grijs, 15 inch wielen, stuurbekrachtiging, snelheidsbegrenzer en neerklapbare passagiersstoelleuning. Prijs vanaf 9.900 euro
2) Expression: Het interieur is afgewerkt met golfbal effect, deurpanelen in wit, keuze uit interieurbekleding, multimediasysteem R&GO, in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen, achterbankleuning inklapbaar, 15 inch wielen, buitenspiegelkappen en portiergrepen in lakkleur. Prijs vanaf 10.990 euro
3) Dynamique: combineert dezelfde bekleding en interieur afwerking als de Expression maar dan in hoogglans wit, deurpanelen in wit, keuze uit interieurbekleding, cruise control, lane departure warning (rechtjes blijven rijden), leder stuurwiel, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, mistlampen voor, 15 inch lichtmetalen wielen, chrome pack en striping! Prijs vanaf 12.790 euro
Voor de Twingo diehards onder ons is er ook een Sport Pack leverbaar met onder meer 16 inch wielen, en speciaal striping pakket. In dat pakket zit helaas geen RS-kick-ass-motor voor het echte circuitwerk. Wellicht in de toekomst! Meer informatie check de website van Renault.
Model foto onder en fotograaf header: Angel Mulder van Glamourblog.nl.