‘Ik wil vooral een praktische auto, en niet te veel betalen!’. In één zin de gedachte van de Nederlandse autokoper. Mannen en vrouwen beslissen bij de aankoop van een nieuwe auto namelijk vooral op verstand, blijkt uit onderzoek van Sanoma.
De twee p’s, product en prijs, vinden zowel vrouwen als mannen heel erg belangrijk. Pas daarna volgt de kwaliteit van het merk en of het automerk bij hun lifestyle past. De uitspraak dat vrouwen een auto kiezen op basis van hun outfit (‘Ik wil een rode auto want die past bij mijn handtas’) willen we dan bij deze ook nooit meer horen. Want uit het onderzoek blijkt dat zowel bij mannen als vrouwen ‘uiterlijk’ en ‘design’ helemaal onderaan het prioriteitenlijstje bungelen. Dat verklaart het christelijke autobeeld op de Nederlandse snelweg op een doordeweekse dag!
Om zich te oriënteren op een nieuwe of gebruikte auto duiken mannen de digitale wereld in en en verslinden websites, rijtesten, aanbiedingen van fabrikanten en dealers. Vrouwen zoeken de sociale hoek op om informatie in te winnen over een nieuwe of gebruikte auto, zij gaan lekker kletsen met familie en vrienden om erachter te komen welke auto het meest verstandig is om aan te schaffen.
En wat blijkt: mannen zijn het meest ontrouw wat betreft merkloyaliteit. Zij gaan bij de vleet vreemd bij een ander automerk. Dat terwijl vrouwen een stuk trouwer zijn aan een automerk. Voelt het goed, dan nooit meer een ander merk. Net in het échte leven. Eenmaal een Chanel geurtje, altijd Chanel.
Dat auto’s nog steeds een mannendingetje is komt ook in dit onderzoek weer naar voren. Want waar 42% van de mannen is geïnteresseerd in auto’s, geeft slechts 12% van de vrouwen aan benieuwd te zijn naar auto’s. Vrouwen hebben kennelijk meer en andere dingen aan hun hoofd. Er is voor FemmeFrontaal dus nog een wereld te winnen!
Heb jij (man of vrouw) hulp nodig bij de aanschaf van een nieuwe auto? Schakel dan de FemmeFrontaal Car Stylist in, jouw personal autoshopper!