Met een zwak voor Britse mannen en hun heerlijke Britse accent heb ik ook een zwak voor Britse auto’s. Klassiek, origineel en charmant vind ik ze. En hoe langer je naar ze kijkt, des te meer details je ontdekt, zo ook bij de Jaguar XJ. Details die ertoe doen, een imposante neus, dubbele ovalen uitlaten en zachte lederen zetels. Dat nodigt uit tot het aaien en voelen van dit dier.
Flirt factor
In 2015 heeft de XJ een subtiele facelift ondergaan. Geraffineerd of niet, zijn grill doet me nu denken aan een échte Jaguar die zijn tanden ontbloot, klaar om zijn Duitse rivalen te verslinden. Met huid en haar wel te verstaan. Zijn indrukwekkende smoel wordt afgetopt met Ian Callums’ signature LED dagrijverlichting in J-vorm, ook wel J-Blade genaamd. Aan de achterzijde kom ik nieuwe achterlichten tegen en twee opvallende ovale uitlaten. De finishing-touch in de R-Sportversie wordt geleverd door het exclusieve ‘R-Sport’ logo op het stuurwiel, de dorpellijsten en de powervents in de voorspatborden. Het is een luxe sedan geworden waar je wel naar moet blijven kijken: stijlvol en chique met een veeg dramatiek in het design.
Comfort
Eenmaal ingestapt is de XJ een auto waar je gerust langer in blijft zitten dan nodig. E, waarin je indien noodzakelijk je afspraken plant. Mijn Jag beschikt over inktzwarte, zacht lederen bekleding met contrasterende stiknaden in het rood en een aaibaar zwarte hemel. De stoelen verwarmen vrijwel direct op. En de voorstoelen met verstelbare zijwangen geven me extra zijdelingse steun bij het betere bochtenwerk. Verder valt het me op dat Jaguar het entertainment- en navigatiesysteem in de XJ een dikke upgrade heeft gegeven. Hij kan eenvoudig koppelen met je smartphone, en je favoriete Britse nummers afspelen. Ook het navigatiescherm ziet er puik en eenvoudig uit. Natuurlijk heeft het karakteristieke (denk opa) klokje op het dashboard ook weer zijn weg gevonden in de XJ, zoals het ‘heurt’. De uitrusting en kwaliteit binnenin de Jaguar XJ is verder royaal, met elektrisch verstelbare voorstoelen, dual-zone climate control en twee glazen panorma schuifdaken. ’s Avonds wordt het interieur met een halogeenverlichting in de deurposten mooi verlicht.
Drive
Wat ik een geweldige feature vind aan deze Jag, is dat hij je in de vroege ochtend ook het gevoel geeft net wakker te worden. Druk de startknop van de XJ in en hij rekt zich als het ware uit zijn slaap; de luikjes van de chromen ventilatieroosters gaan langzaam open en de ronde chromen knop van de automatische versnellingsbak gaapt zich een weg naar boven. Goedemorgen! Totdat hij plots achteruit en vooruit overal obstakels ziet. De parkeer peepshow is dan letterlijk begonnen. Allemaal proactieve veiligheid hè. En we zijn wakker.
Onder de motorkap van mijn Jaguar XJ R-Sport (sportlijn) herbergt een 3.0 diesel V6 motor met 301 pk. De motor is gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. De R-Sport schakelt soepel en wanneer ik het zelf wil doen kan ik achter het stuur flipperen. De XJ zo goed uitgebalanceerd dat als ik bijvoorbeeld hard de bochten instuur het geen seconde aanvoelt alsof ik in een zware sedan rijd (sportstand aan!). En met een sprintje van 0 naar 100 in 6 seconden komt hij ook lekker van zijn plek. De snelheid van de Jaguar XJ, in combinatie met de sportieve zitpositie maken het rij-plezier af. Het geeft me de indruk met een sportwagen te maken te hebben, totdat ik in mijn achteruitkijkspiegel kijk en zie hoeveel ruimte er achter mij is. Net als de BMW 7 serie, is hij gemaakt van lichtgewicht aluminium, hij is daardoor eenvoudig te handelen en dankzij zijn adaptieve dempers, blijft hij strak op de weg, zelfs een scherp bochtje hier en daar maakt hem niet bang.
De 2015 facelift van de XJ heeft tevens elektrische stuurbekrachtiging en een veiligheids-kit met piepjes all over meegekregen. Optioneel is onder andere een powervolle Meridian geluidsysteem. De moeite waard moet ik zeggen, zeker als je digitale radio (DAB) optimaal wilt beluisteren. Ook passagiers achterin worden flink verwend in de XJ want ze beschikken over een hoeveelheid beenruimte om over op te scheppen, massage in de zetels en op de achterbank een multimedia-pakket met 8-inch LCD-schermen en draadloze hoofdtelefoons.
Value for money
De Jaguar XJ is een gentleman. Een verleider, maar zonder daar veel moeite voor te doen. Het is de man (of vrouw) die je jas aanneemt in een restaurant. De partner die voor jou een goede fles champagne lostrekt na een dagje hard werken. Dankzij zijn gentlemans’ styling en rijdynamiek is de XJ een concurrent voor het Duitse luxe-trio Mercedes S-klasse, BMW 7-serie en Audi A8. Echter blijft de XJ een ‘old lady’ wat betreft gadgets aan boord. Denk aan semi-autonoom rijden, vol automatisch inparkeren, 3d view etc.
Jaguar XJ 2.0 i4 240 pk AUTOMAAT 98.350
Jaguar XJ 3.0 V6 D-S 300 pk AUTOMAAT 97.750
Jaguar XJ R-Sport 3.0 V6 D-S 300 pk AUTOMAAT 117.150 (getest)
Jaguar XJ SWB XJR 5.0 V8 SC 550 pk AUTOMAAT 197.250
Deze rijbeleving is tot stand gekomen met medewerking van Kimman Jaguar Amsterdam.
Deze rij-impressie is tevens gepubliceerd in Belafonte Magazine.