Mercedes-Benz GLA: een A-Klasse op hoge hakken

Mercedes-Benz GLA

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 Flirt factor
8 High Heels proof
8 Value for money
7.8

Een crossover klein genoeg om te parkeren én groot genoeg om indruk te maken op een knappe man. FemmeFrontaal ging een week op pad met de nieuwe Mercedes-Benz GLA!

Flirt factor
Na de A, B en CLA is er nu dus ook de GLA, een auto die inhaakt op de trend van kleine SUV’s. De Mercedes-Benz GLA is eigenlijk een A-klasse, maar dan met hoge hakken aan. Zes centimeter high heels, om precies te zijn. En toch ziet zij er anders uit dan de A-Klasse, stoer en gedrongen met hoge flanken en in het oog springende wielkasten. Alle SUV-types van Mercedes-Benz worden by the way aangeduid met de ‘G’ van Geländewagen.

Mercedes-Benz GLA_

Comfort
Bij binnenkomst is het een feest der herkenning. De ventilatieroosters en het iPad-achtige navigatie-mediasysteem kende ik al uit de A-Klasse. Het dashboard oogt praktisch, simpel én stijlvol met een snufje zwarte pianolak en flinke lepel chroom.

Mercedes-Benz GLA

De zetels zitten met recht stevig, voor Francofielen waarschijnlijk net iets té hard (Franse auto’s staan bekend om hun tedere behandeling van je derriere). Op de achterbank is het prima toeven voor mensen van mijn lengte (1m60). Ben je gezegend met lange benen a la Doutzen Kroes, dan is het echter even behelpen. Het is en blijft een compacte auto. De achterbanken zijn plat te klappen (60/40) voor het eenvoudig vervoeren van lange en grote voorwerpen. En in de kofferruimte heb ik iets meer ruimte dan in de A-Klasse, het scheelt precies één koffer extra.

Drive
Onder de motorkap van mijn stoertje ligt een 1.6l benzinemotor met een beschaafd aantal pk’s: 156. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt uitermate zacht en snel. En door de lage zitpositie valt het mij niet direct op dat ik rijd in een kleine SUV. Ik vertoef in een voorwiel aangedreven GLA, ideaal voor woon-werkverkeer of een ‘licht’ off-road ritje op een voetbalveld. De GLA zou echter geen mini-SUV zijn als er geen optie is om haar met vierwielaandrijving aan te schaffen. Die is er gelukkig, voor het zware werk.

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Mercedes-Benz GLA

Alsof het een Zweed is, pronkt het Duitse merk ook met haar veiligheidsopties. De GLA is heeft standaard acht airbags, vermoeidheidsdetectie (nee, geen kopje koffie) en een hoop andere veiligheidsgadgets zoals blinde hoek assistentie en ‘bitte-blijf-op-je-baan-hulp’. De optionele adaptieve remassistent(e), dé heldin als jij vergeet te remmen, is weer een stap verder om jouw veiligheid te garanderen.

High Heels proof
Did Mercedes-Benz ever let us down? Nee. Prima pedalen in de Mercedes-Benz GLA, ideaal ook voor high heels.

Mercedes-Benz GLA

Value for money
Gebouwd voor de vrouw die geeft om iets meer ruimte, kwaliteit, comfort én fashion. En de keuze is ook nog eens reuze want hij komt in verschillende smaken:
1. GLA180 met 1.6l benzinemotor en 122 pk,
1. GLA200 met 1.6l benzinemotor en 156 pk,
2. GLA250 met 2,0l benzinemotor en 211 pk,
3. GLA200 CDI met 2.2l dieselmotor en 136 pk,
4. GLA220 CDI met 2.2l dieselmotor en 170 pk.
De vanafprijs is €35K.

Nieuwsgierig naar meer rij-impressies met Mercedes-Benz?
Lees ook rijtest Mercedes-Benz GLC: FemmeFrontaal Awesomeness 8,8
Lees ook rijtest Mercedes-Benz E-Klasse: FemmeFrontaal Awesomeness 8,6
Lees ook rijtest Mercedes-Benz C-Coupé: FemmeFrontaal Awesomeness: 8,6
Lees ook rijtest Mercedes-AMG GTS: FemmeFrontaal Awesomness: 9,2
Lees ook rijtest Mercedes-Benz C350E: FemmeFrontaal Awesomness: 8,4

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nissan 370Z roadster: Meet Zorro
Gekleed in het zwart en gewapend met een zwaard snijdt hij elk...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *