Bij deze heten we ook de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross welkom in de SUV-familie! Odiel toog naar het zonnige Barcelona om dit nieuwe eigenzinnige model van Mitsubishi te testen!
Liever kijken naar de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross?
Flirt factor
We hadden al de Outlander. Outlanders zijn all over the place: geen ontsnappen aan de stekkerauto van Nederland. En Mitsubishi heeft ook nog de ASX en een klein stadsautootje. Nu Mitsubishi zijn 100e verjaardag viert – vanaf heden in een kring samen met het gezin Renault-Nissan – is het tijd voor iets nieuws. Iets anders. Iets minder voorspellend en degelijks. Een SUV met lef: dat is de Mitsubishi Eclipse Cross geworden! Kleiner dan de Outlander, maar groter dan de ASX én met 4WD. Het merk kan immers teren op ruim 80 jaar 4×4-ervaring.
Connaisseurs associëren de naam ‘Eclipse’ met de gelijknamige Mitsubishi Eclipse uit de jaren 90. Toentertijd een megastoere lage sportwagen, een coupé. Omdat de daklijn van de nieuwe Eclipse Cross schuin afloopt om hem extra sportief te laten lijken, werd hij vernoemd naar dit icoon. ‘Cross’ staat simpelweg voor crossover. Geen rocket science dus, gewoon een SUV met atletische trekjes zoals de Toyota CH-R.
Bijzonder aan zijn look zijn de indrukwekkende en hallo-hier-ben-ik-grill en het twin bubble dak (= twee bulten op het dak) voor meer hoofdruimte achterin de auto. Het is immers een coupé en dat betekent doorgaan weinig hoofdruimte op de achterbank. Maar het meest opvallende aan de Eclipse Cross is toch wel zijn bips, met een achteruit verdeeld in twee delen. Bij Honda’s zie je dit ook vaak. Gotta love it, or not. Een statement is het wel. En ik hoor je al denken: “Waar zit dan de achterruitwisser?” Die heeft Mitsubishi wijselijk verstopt in de bad ass spoiler.
Flirtwaardig? Of je valt voor het eigenzinnige karakter of je vindt het jouw type niet. De Eclipse Cross is geen allemansvriend.
Comfort
Van binnen oogt de Eclipse Cross zwart, functioneel én ergonomisch, helemaal Mitsubishi. In tegenstelling tot Toyota is Mitsubishi wars van kermiskleurtjes en science fiction in het interieur. In de Eclipse Cross oogt het opgeruimd en netjes afgewerkt. De zetels voelen uitzonderlijk comfortabel, stevig en zacht aan.
Voor passagiers achter is er in de Eclipse Cross serieus veel been- en hoofdruimte voor een SUV/coupé. Zelfs als je de 1,91 meter topt. En mocht je toch krap zitten, de achterbank kan over een afstand van 20 centimeter worden verschoven naar voren of naar achteren, alsmede de hellingshoek van de rugleuning.
Navigeren doe ik simpelweg met mijn smartphone. Alle smaken van de Eclipse Cross worden in Nederland namelijk alleen voorzien op Apple CarPlay en Android Auto. Dus dat betekent dat je je Iphone moet koppelen aan het systeem en dat zie je terug in het infotainmentscherm voor je, een touchscreen. Die je ook met een touch pad kan bedienen in het middenconsole.
Zoals elke SUV in deze klasse beschikt ook de Mitsubishi Eclipse Cross als optie over een head-up display, geen ultiem bioscoopje zoals je gewend bent in een BMW, maar een glazen scherm voor je neus, die je in- en uit kan klappen. Ik klap hem in. Mijn autobuddy klapt hem uit.
In tegenstelling tot velen van zijn concurrenten is de Mitsubishi Eclipse Cross lekker dik aangekleed. Even los van de lichtmetalen wielen die ik standaard net iets te magertjes vind (16 inch) voor zijn lijf, zit er wel standaard climate control, cruise control, privacy glass (you never know!), Forward Collision Mitigation met voetgangersherkenning, grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en Lane Departure Warning om te voorkomen dat je ongewenst een rijbaan verlaat op.
Drive
De keuze uit motoren is minder reuze. Voor nu betekent dat slechts één keuze. Soms is dat ook weleens fijn. Niet? De auto bezit onder de motorkap een 1,5 liter viercilinder benzinemotor met 163 én mag 1.600 kilogram voorttrekken. Dat betekent voldoende trekkracht voor caravans en paardentrailers. Alles om er een echte werkmansauto van te maken.
Je kunt dan wel weer kiezen uit een handgeschakelde zesbak, of een 8-traps CVT-automaat. De handgeschakelde versie is er echter alleen met voorwielaandrijving. Met de automaatversie kun je wel de blubber in, want die kan wel met vierwielaandrijving geleverd worden.
Genoeg over de specs, het gas moet ingetrapt worden! En dan blijkt de 163 pk motor verrassend vlot te zijn. Tot 100 km/uur is hij daarnaast stil en rijdt hij jawel, romig. Zacht. De besturing is, vooral bij lage snelheden, niet heel communicatief maar de remmen zijn daarentegen subiet en aangenaam. In de CVT-automaat hebben Mitsubishi-nerds 8 trappen geprogrammeerd en dat voel je wel. Geruisloos gaat het niet, maar het wordt ook nooit irritant. En als je zelf wilt schakelen is dat ook een optie met de flippers achter het stuur. Altijd fijn, als die keuze er is.
In tegenstelling tot de old school Eclipse van Mitsubishi is deze SUV geen bochtenvreter, zoals geen enkele SUV is. Hobbels en modder vindt hij lekkerder, daar is het onderstel ook echt voor gemaakt. In mijn testauto zit dan ook de holy button: Super-All Wheel Control (S-AWC). Een 4×4-systeem. S-AWC zorgt voor extra grip bij slecht weer. Ook kun je kiezen voor snow- en grind-modi voor als je op avontuur gaat met de auto.
In 2018 volgt er overigens nog wel een 2.2 diesel voor échte trekliefhebbers. Een PHEV-versie voor schare fans van de Outlander volgt niet, wel staat er een elektrische aandrijving in de planning… but when?
High Heels proof
Hier kan ik kort over zijn. De Mitsubishi Eclipse Cross heeft een hangend gaspedaal, dus de kans is groot dat je met je hakken achter het matje geraakt. Mij is het echter niet gebeurd, dus doorstaat hij de test met verve.
Value for money
Mitsubishi stopt er dus nog een SUV bij in de ballenbak van ‘grote auto’s met hoge instap’. De Eclipse Cross mag je dan ook gerust vergelijken met de Peugeot 3008, toyota CH-R, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Honda CR-V… etcetera etcetera. Een lastige keuze als je in de markt bent voor een compacte SUV. Maar Mitsubishi is duidelijk in haar keuze voor de Eclipse Cross en heeft na jaren eindelijk weer een auto met smoel, en tja, dan hoeft niet heel Nederland erin te rijden.
De Mitsubishi Eclipse Cross is er al vanaf de instapversie ‘Pure’ (standaard dik behangen!) en daarvoor betaal je nog geen 29K. De meest verwende versie (gelijk ook mijn testauto) met 4WD en alle mogelijke opties aan boord is de Instyle versie, deze staat op de prijslijst voor nog geen 44K.