De huidige Mazda2, zoals ik hem ken, dateert al van 2014 en gaat dus al best een tijdje mee. En na wat kleine updates in de afgelopen jaren heeft Mazda haar kleinste nu naar een hoger level getild. Odiel toog naar de bakermat van de beschaving, Athene, om er een stuk mee te rijden!
Flirt factor
Een radicale metamorfose of een échte doorontwikkeling van de RX Vision concept car en de Vision Coupé, zoals de Mazda3 wel is, is de Mazda2 niet. Wel zie ik dat Mazda haar best heeft gedaan de Mazda2 op de Mazda3 te laten lijken. Zijn neus heeft namelijk wel degelijk een kleine facelift ondergaan, zij het subtiel. Met een front dat er volwassener uitziet, geen kleine-auto-neus. Maar eentje die breder en lager oogt met aan de voor- en achterzijde achterbumpers voorzien van horizontale sierlijsten. Mazda heeft het geheel voor afgetopt met een stoerdere noppenstructuur in de grille. Tot slot is er gesleuteld aan de kwaliteit en looks van de LED -lampen (die overigens nu standaard zijn, adaptief is optioneel) en heeft de auto nu een viertal nieuwe patta’s – dikker ogende 16” en 17” wielen – onder haar koets staan.
Comfort
Ook aan een vers interieur is opnieuw zorg besteed. Er is nog meer gebruik gemaakt van zachte materialen en het design van het interieur klopt met de vertrouwde looks van de buitenkant: tijdloos en functioneel. Achter het stuur voelt het premium aan. En om dat laatste te accentueren heeft Mazda ervoor gekozen alle gekke en kekke kleuren uit de interieuropties te weren en alleen nog maar te gaan voor classy varianten: van marineblauw, donkerbruin tot chique wit. En van echt fijn leder tot suède-kunstachtig leder.
Omdat het interieur zo clean en functioneel aanvoelt, geeft het rust tijdens het rijden. Er gebeurt weinig om je heen, waardoor alles juist intuïtief aanvoelt. Zonder voorafgaand aan mijn rit het dashboard te bestuderen, kon ik zonder moeite nodige knopjes te vinden. En tsja, wellicht helpt het dat ik al een Mazda rij, privé. En behalve stoelverwarming biedt de versie van mijn testauto ook stuurverwarming voor een verwende rit in de winter. Daarnaast kan het infotainmentsysteem nu ‘paren’ met mijn smartphone doordat de Mazda2 nu ook Apple Carplay ondersteunt en Android Auto (deze laatste is in NL nog niet verkrijgbaar).
De ruimste in zijn soort is de Mazda2 niet. De hoofdruimte achterin is voor de langere mensch door de daklijn wat beperkt en ook de kofferruimte achter is ietsjes pietjes minder ruim. Vooral de hoogte van de inlaadruimte van de kofferbak viel mij iets tegen. Ik moet mijn koffertje behoorlijk in de lucht tillen om het in de bagageruimte te stoppen. Maar goed, mijn koffertje was dan ook erg zwaar (knipoog).
Drive
Onder de kap heeft Mazda haar meest zuinige brandstofmotor gelepeld: een 1.5l Skyactiv-G en nog wat ingewikkelde termen die ik erachter zou moeten vermelden. In het kort komt het erop neer dat het een ‘mild hybrid’ variant is met 75 of 90 pk, handgeschakeld. Dat betekent dat er geen automaat meer is en ook geen snellere 115 pk-versie. Downsizing staat nu even voorop, al is het maar om het gemiddelde van alle CO2-emissies van de Mazda-vloot zo laag mogelijk te houden. Wat Mazda – ondanks haar elektrische Mazda MX-30 – net niet lukt. De Mazda2 komt overigens wel net onder de 95 g/km CO2-emissie uit, namelijk 94 g/km.
Het mild hybrid systeem zorgt – door de remgeïntegreerde startgenerator – voor net dat scheutje elektrificatie ter ondersteuning van de 1,5-liter benzinemotor. Daardoor is de Mazda2 zuiniger dan hij ooit was, maar dat betekent ook iets minder speels. Turbomotoren heeft Mazda in haar benzinevarianten nooit gehad, maar wel hoogtoerige atmosferische motoren. Als fervent autorijder is dat heerlijk, alleen ik snap dat dat niet meer kan anno nu. Met als gevolg een auto met net iets minder koppel. Ofwel, net iets minder vermogen om puur met het gaspedaal te accelereren vanuit een hoge versnelling – nu moet je toch echt terugschakelen om even rap in te voegen op de snelweg. Maar gelukkig maakt de directe besturing het speelse rijgedrag weer een beetje goed!
Mazda heeft zich ook beziggehouden met de stilte in de cabine. Ze hebben de Mazda2 namelijk nog beter geïsoleerd, met als resultaat 35% minder windruis. Ook hebben de veiligheidssystemen aan boord een upgrade gekregen met onder meer ‘city brake support ‘, voetgangersdetectie en ‘lane keep assist’. Dit is al te krijgen op een standaard Mazda2. Trek je je portemonnee, dan kan je van de Mazda2 bijna een gepantserde auto maken. Geintje natuurlijk. Maar je kunt hem nog slimmer aankleden met nog meer veiligheidssystemen én een 360 graden monitor om de auto heel te houden bij het in- en uitparkeren.
Value for money
Heel hip and happening is de Mazda2 nog niet. Wel lekker vertrouwd en voor nu, voor dit jaar, up-to-date. En de vraag is natuurlijk of deze subtiele metamorfose en het kleine beetje elektrische vermogen (mild hybrid) van de kleinste Mazda voldoende is om concurrenten als de nieuwe Peugeot e-208 en Ford Fiesta te verslaan…
Een Mazda2 Skyactiv-G met 75 pk is er vanaf 17.490 euro. De meer pittige 90 pk Skyactiv-G is er vanaf 18.690. Maar dan ben je er nog niet! Alhoewel, wel met de 75 pk-versie die standaard al tamelijk lekker is aangekleed. Maar met de snelste versie krijg je pas écht toegang tot alle fijne opties die horen bij de tijd van nu. Van ‘comfort’ versie tot een ‘signature’ exemplaar. En voor die laatste betaal je al snel 24.490 euro.