Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

Mazda MX-30 R-EV Rowan

Je zou het op het eerste oog niet zeggen, maar Mazda’s eerste elektrische auto heeft een upgrade gekregen. Geen nieuw maatpak – nee, de grote verandering vind je onder de motorkap. Het nieuwe ‘hart’ van de MX-30 pulseert niet, maar roteert.

Nieuwsgierig? Dit is wat je moet weten over de nieuwe MX-30 R-EV.

Wat is er nieuw aan deze MX-30?

We kennen de MX-30 natuurlijk al als de allereerste productie EV van het Japanse merk, die in 2020 het levenslicht zag. Bij een bijzondere auto hoort een bijzondere titel: MX. Deze twee letters zijn gereserveerd voor de Mazda’s die iets speciaals hebben – denk aan de MX-5. De MX-30 R-EV valt ook zeker onder de categorie ‘speciaal’. En dat speciale vind je onder de motorkap. De ‘nieuwe’ MX-30 rijdt nog steeds volledig elektrisch, maar beschikt nu ook over een range extender. De R-EV heeft naast een elektromotor namelijk ook een wankelmotor die dienst doet als generator.

Qua looks zitten de nieuwigheden echt op detailniveau. De oplettende kijker herkent de R-EV aan de rotary-batch en aan een nieuw velg-design. Verder is er niets veranderd aan de fijne proporties van de auto en de quirky suicide doors. De R-EV komt ook nog als Edition-R. Een versie die gebaseerd is op de Mazda R360 coupé. Je herkent ‘m aan de bordeaux rode accenten, het Edition-R logo op de hoofdsteunen én de labels aan de vloermatten. Nogmaals: it’s all in the details.

Hoe werkt de e-skyactiv R-EV motor?

Goed een wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd, dus. Het is niet de eerste keer dat Mazda voor een wankelmotor kiest. Integendeel zelfs. Deze unieke techniek zagen we ook al bij de Mazda’s iconische RX-7 (1978) en RX-8 (2003). Het merk heeft er zelfs legendarische titels mee gewonnen in de autosport. De rotatiemotor is dus weer terug van weggeweest, al bekleedt hij anno 2023 wél een andere rol.

Lees ook:  Hyundai introduceert de nieuwe KONA (oh én een robothond)

In de basis is de nieuwe MX-30 een plug-in hybride mét een extra verbrandingsmotor die als range extender werkt. Bij een ‘normale’ hybride schakelt de aandrijving tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. Bij de Mazda MX-30 R-EV is dat echter niet het geval: alleen de elektromotor is gekoppeld aan de wielen. Wat die wankelmotor dan precies doet? Die wekt extra elektriciteit op om de accu op te laden, of om de elektromotor van extra elektriciteit te voorzien. De verbrandingsmotor drijft de wielen dus niét aan, maar werkt dus als generator.

Voor wie is de Mazda MX-30 R-EV?

Voor Mazda-liefhebbers die graag hun woon-werkverkeer elektrisch afleggen, er in het weekend op uit willen, maar wél last hebben van range-anxiety. De 100% elektrische Mazda MX-30 is namelijk geen duurloper; met een volle batterij kun je er slechts 200 km (WLTP) mee rijden. In vergelijking met de ranges die we anno 2023 gewend zijn, is zo’n 180 km in de praktijk te verwaarlozen. Met de R-EV wil Mazda daar een toegankelijk alternatief voor bieden. Door de benzinetank van 50 liter is de accu een stuk kleiner geworden, deze belooft nu 85 km elektrische range. Prima voor volledig elektrisch woon-werkverkeer. Maar Mazda verwacht dat haar consumenten in het weekend er alsnog op uit willen en dan is een grote range natuurlijk wel fijn. Met de rotatiemotor als back-up zou je volgens WLTP zo’n 680 km ver moeten komen. Een flink verschil met de volledig elektrische MX-30 dus. Reken maar uit.

Hoe rijdt ie?

Mazda weet hoe ze comfortabele reisauto’s moeten maken, dat heeft onze duurtest met de CX-5 destijds bewezen. Ook de MX-30 is een prima kameraad voor lange afstanden. Hij ligt stabiel op de weg, heeft een secuur afgesteld onderstel, stuurt moeiteloos en zit echt heel lekker. Het is ook stil genoeg in de cabine om je eigen gedachten te horen, totdat… de wankelmotor zijn werk gaat doen. In eerste instantie is dat herkenbare geluid zelfs wel een beetje nostalgisch, maar tijdens een lange autorit zou Jochem Myjer het gebrom toch toezingen als ‘irritatiefactortje’.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Enne, wat kost-ie?

Of je nou een volledig elektrische MX-30 of een wankelmotor wilt; met een vanafprijs van rond de 36.000 euro zijn de auto’s in de basis even duur. Echter beschikt de Mazda MX-30 R-EV weldegelijk over een benzinemotor, dus in Nederland betekent dit dat je bpm moet betalen. Gelukkig gaat het maar om een paar honderd euro.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Volvo S60: eerste Zweed die uit een Amerikaanse fabriek rolt
De roots van de nieuwe S60 sports sedan liggen dit keer niet...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *