Nissan Ariya: Veelbelovend en 100% elektrisch

Nissan Ariya

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7 Drive
7.5 Comfort
6.5 Value for money
7.1

Nissan gooide met de Leaf vanaf 2016 hoge ogen met vooruitstrevende technologie, flink bereik én praktisch gemak. De gloednieuwe Nissan Ariya leeft voort op het succes van zijn neef. Maar dan beter.

Rowan testte niet alleen de Nissan Qashqai maar ook de kersverse Ariya in de omgeving van Stockholm. In deze rijtest vertelt ze je precies wat er zo goed is aan deze wagen. 

Design

De Nissan Ariya is een opvallende verschijning. Ondanks dat-ie wat wegheeft van de Qashqai, is het absoluut een opzichzelfstaand design. Hij is vrij hoog en fors, maar oogt door zijn zachte en fijne rondingen toch ook compact. Wat opvalt zijn de lichtunits: deze zijn slank en langgerekt, maar slim. Op sommige uitvoeringen van de Ariya kunnen de koplampen namelijk tegenliggers detecteren en uit het lichtveld filteren, zodat zij niet verblind worden. Voorop prijkt een enorme, hoogglans zwarte en dichte grille wat echt bepalend is voor de uitstraling van de Ariya. Deze unit is versierd met een patroon, wat je in het gehele design van de Ariya terugvindt. 

Van de zijkant oogt de wagen een stuk slanker dan hij eigenlijk is. Bij Nissan weten ze namelijk ook dat zwart afkleed en daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt. Zo zijn het dak, de daklijn en de wielkasten op ons testexemplaar hoogglans zwart afgewerkt. Het rosé gouden deel lijkt daardoor ranker en compacter. Ook achterop vind je een set slanke lichtunits, die met elkaar verbonden zijn door een horizontale, doorzichtige balk. De achterbumper en de diffuser zijn ook in hoogglans zwart gehuld, waardoor het achterwerk proportioneel kleiner oogt. Het design is, voor Japanse begrippen, strak, met weinig poespas. 

Ook het interieur is om over naar huis te schrijven. De ontwerpers van de Ariya hebben enorm veel ruimte weten te creëren, waardoor de ruimte open, luxe en verfijnd voelt. Ook zorgt het voor ontzettend veel ruimte aan boord. Het middenconsole zit niet vast aan het dashboard en is daarom verschuifbaar. Zo kun je nog meer ruimte creëren voor je handtas. Het dashboardkastje is mooi weggewerkt en kun je met een knopje bedienen. Super fancy, maar je moet dat knopje wel ingedrukt houden tot het kastje helemaal gesloten is. Vind ik dan weer irritant. 

Alle materialen voelen kwalitatief: van suède tot hout. Een chique houten balk over de breedte van het dashboard, heeft een aantal touch-knoppen (met haptische feedback, google maar even) voor bijvoorbeeld de klimaatcontrole. Het infotainmentsysteem is eveneens verwerkt in een groot scherm, over de breedte van het dashboard. Ook hier geldt: less is more. Nissan is er absoluut in geslaagd om een premium hotelkamer gevoel na te bootsen. Zéker met alle ambient verlichting in het interieur.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Drive

Rondom Stockholm rijd ik met het instapmodel van de Nissan Ariya: 63 kWh, een range van 400 km en 218 pk op de voorwielen. En dat rijdt zalig. Je glijdt over de weg, al voel je wel dat de wagen wat aan de zware kant is. Toch stuurt hij direct en is ook de ‘gas’-response snel. Net als in de Leaf kun je met een knop kiezen voor regulier vertragen en sterk regeneratief remmen of je kiest voor de e-Pedal. In deze modus heb je maar één pedaal nodig om je door het verkeer te begeven. Super handig – al helemaal als je hakken draagt. Zodra je je voet van het gaspedaal haalt, wordt het remmen versterkt, zodat je het rempedaal amper nodig hebt. Maar waar de Nissan Leaf wel helemaal tot stilstand kwam met de e-pedal, gebeurt dat in de Ariya niet. Je moet dus nog wel remmen om volledig tot stilstand te komen. De e-pedal is aan het begin even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt is het echt een uitkomst. Scheelt handelingen én zorgt ervoor dat je weer energie opwekt die vervolgens terug gaat naar de accu om de wielen weer aan te drijven. Win-win, dus. 

Opladen gaat standaard met een 7,4 kW 1-fase boordlader. Luxere uitvoeringen hebben een 3-fase 22kW boordlader. Het grootste accupakket is dan binnen vijf uur helemaal opgeladen. Snelladen kan ook. Met een snellaad vermogen van maximaal 130 kW heb je binnen een half uur je de accu opgeladen van 10 naar 80 procent.

Comfort

Ruimte zat dus, in de Ariya. Ook de kofferbak in de instapversie biedt met 486 liter en een dubbele laadvloer genoeg ruimte. Wat ook handig is, zijn de panelen die je rechtop in de achterbak kan zetten, zodat je bagage niet gaat verschuiven. Ga je voor de vierwielaangedreven versie, dan zit er een extra elektromotor op de achteras en moet je wat bagageruimte inleveren. De inhoud van de kofferbak blijft dan steken op 415 liter.

Ook de achterbank laat weinig te wensen over. Genoeg beenruimte, eigen climat control en een fijne armsteun met bekerhouders. Qua hoofdruimte zit je prima, al loopt de achterste stijl wel wat naar binnen, wat ten koste gaat van wat ruimte. Daarbij kan de hoge vloer op de achterbank voor een oncomfortabele houding zorgen. Het ligt er maar net aan hoe lang je benen zijn én hoe lang de reis is. Maar je voeten staan best hoog, waardoor je knieën misschien in een onhandige hoek terecht komen. 

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

De deuren gaan echter bijna 90 graden open, wat sowieso fijn is met in- en uitstappen. maar, dat is ook een pluspunt voor de ouders onder ons, die dag in dag uit een kind op de achterbank in een kinderstoeltje moeten weten te krijgen. Dan heb je tenminste niet een deur die zich steeds met dat geworstel wil bemoeien. 

Zoals besproken heb je ook op de bestuurders- en passagiersstoel genoeg beenruimte. Het enige wat wel frappant is, is dat de armleuningen te ver weg zijn. Op de een of andere manier zit er te veel ruimte tussen de stoel en de armleuning in het portier, waardoor je je armen niet lekker kwijt kan, die vallen als het waren al snel tussen de deur en de stoel in. Zonde. 

Value for money

De Nissan Ariya komt met drie verschillende accupakketten en in twee verschillende uitvoeringen. Het instapmodel (63 kWh met 217 pk) start bij net geen 49.000 euro. De 87 kWh variant met 242 pk kost je minimaal 54.000 euro. Ga je liever voor een vierwiel aangedreven exemplaar? Dan mag je nog wat dieper in de buidel tasten: voor bijna 59.000 euro is die van jou. Liever leasen? Dan schommelt de bijtelling tussen de 261 en 356 euro. 

Om dit even in perspectief te plaatsen: een Volkswagen ID 4 kost je ook minimaal 47.000 euro. De instapversie van de Hyundai IONIQ 5 is met 44.000 euro iets goedkoper en de basis/kleinste batterij Kia EV6 hangt ook rond dezelfde prijsklasse.

Ondanks dat de Ariya iets duurder is dan zijn concurrenten, is het instapmodel absoluut al heel volledig in zijn specs. En misschien belangrijker nog: je kunt vertrouwen op Nissans kwaliteit als het gaat om elektrificatie. De Leaf heeft zich wat dat betreft ook al bewezen en de Ariya is nu klaar om dat stokje over te nemen.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Ondertussen in de autowereld: een corona-update
Het is alsof er een grote pick-up truck met als kenteken COVID-19...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *