Bridgestone banden: met of zonder plensbui, daar kun je mee thuiskomen!

Bridgestone

Als ik richting de paddock van circuitpark Zandvoort loop wapperen de Bridgestone vlaggen mij al vrolijk tegemoet in de wind. Het is net alsof ze zwaaien naar de testauto’s die daar geparkeerd staan.

Er staan drie auto’s voor mij klaar. Allemaal zijn ze voorzien van een ander schoeisel. Ik ga namelijk drie verschillende soorten Bridgestone banden testen: de Turanza T005, de All Weather A005 en de Driveguard band.

Turanza T005

Als ik in de auto met Turanza T005 schoeisel stap krijg ik uitgelegd dat dit een zomerband is mét uitstekende prestaties op nat wegdek. Iets wat ik juist meer bij een winterband zou verwachten. Ik rij een parcours met verschillende obstakels waarbij ik op nat wegdek hard moet remmen, soms moet uitwijken en dan weer met hoge snelheid een bocht door moet. De banden bieden veel grip en stabiliteit op het wegdek. Sterker nog, bij het maken van een noodstop op het natte wegdek voelt de remweg bijna net zo kort aan als op een droge weg.

All Weather A005

Dan stap ik in de auto met de All Weather A005 banden gemonteerd. Dit is een all seasonband en daarmee kan dus het hele jaar gereden worden. Geen gedoe met de zomer- en winterbanden wissel dus. Ook deze band is het beste jongetje uit de klas als het op grip- en bochtgedrag op nat wegdek aankomt. Dat is goed merkbaar als ik hetzelfde parcours rijd. Ook hier geeft de mate van grip op de weg veel vertrouwen. Met deze band kan ook in de sneeuw gereden worden. Daarnaast heeft hij ongeveer dezelfde levensduur als de zomerband Turanza T005.

Lees ook:  Elektrisch rijden en de zakelijke lease revolutie

Beide banden hebben het EU-label A voor grip op nat wegdek. Het is de hoogste label wat aan een band gegeven kan worden. In vergelijking met de concurrentie is het ook de hoogst scorende band voor rem en bocht gedrag op nat wegdek.

Dit komt onder andere door de speciale rubber samenstelling van de banden en de groeven die in de band zitten waardoor het water goed weg kan en de krachten op de weg beter verdeeld worden.

Driveguard band

De volgende stop is de auto met de Driveguard band. Hier hebben Odiel en ik al eerder verslag over gedaan.

Mocht deze band lek raken dan kan ik 80 kilometer lang tot 80 km per uur doorrijden. Ik reed op een bochtig parcours waar duidelijk naar voren kwam dat rijden met deze lekke band nog prima gaat omdat dit de wegligging nauwelijks beïnvloedt. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik plotsteling ergens in het midden van nergens stil kom te staan. Dat geeft me een veilig gevoel!

Bridgestone heeft dus drie typen banden ontwikkeld waar je zeker goed mee thuis komt.

 

 

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Tatiana Calderon nieuwe ontwikkelingsrijdster Sauber F1 team
Het Sauber F1 team heeft een vrouwelijke ontwikkelingsrijdster aangenomen! Ze luistert naar...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *