Ieder jaar is er wel één auto waar ik met smart naar uitkijk en waar ik persé in MOET rijden. Vorig jaar was dat de woest aantrekkelijke Honda NSX. Dit jaar is dat de sensationele BMW 8-Serie. Save the best for last – want hij is kakelvers op de markt. En met een unieke timing voor mij, want ik moet even bijkomen van liefdesverdriet. En laat deze BMW nou net mijn gebroken hart voor eventjes vergeten!
Flirt factor
Niet vaak meer sta ik te uitbundig te trappelen van ongeduld en spanning als het om een auto gaat – tsja – alles went ;-). Maar mijn god, van deze niet te missen verschijning werd ik mij toch even een potje blij toen ik de autosleutel in mijn hand gedrukt kreeg!
Het is alweer twintig jaar geleden dat BMW pronkte met een 8-serie. Tien jaar lang werd de auto verkocht, in kleine oplages. Tot 1999. In onze buurtgarage staat er zelfs nog een, een bordeauxrode 850i met van die unieke opklaplampen. En nu is dit heroïsche model van BMW terug, alleen dan ook in de gedaante van een 6-serie. Want die maakt BMW niet meer. De 6-serie GT maakt BMW overigens nog wel! Volg je mij nog?
Wat is de BMW 8-serie coupé? Het is een luxe coupé – a la de Mercedes SL of de Lexus LC500 – een Gran Turismo (GT) met drie deuren met ruimte voor net vier personen. De nieuwe 8-serie ziet er indrukwekkend uit met zijn immense BMW grille (die nieren worden steeds groter!), vlezige 20 inch performance wielen en zijn – voor BMW begrippen – weelderige kont die ik ook al spotte in de SUV-modellen van BMW. Van achter naar voren markeert deze 8-serie het nieuwe design van een heleboel BMW’s die nog op de markt moeten komen. De 8-serie is simpelweg superdik om te zien. En dat kleurtje (om te likken), maakt hem natuurlijk he-le-maal ‘the man’ op de weg. Op mijn testauto is overigens geen grammetje chroom te bekennen, dit is een stoertje first class. En aan flirts onderweg geen gebrek, ik moet nog steeds bijkomen van alle aandacht!
Comfort
Zodra ik me nestel in een BMW voelt het altijd als thuiskomen. De zitpositie is laag, maar niet te laag – en de sportief stevige zetels geven mij ook in de 8-serie het gevoel alsof ik mijn favoriete jack aantrek. Eentje van bijna vijf meter ‘stof’ weliswaar, maar daar voel ik dus niks van. Ik moet even twee keer met mijn ogen knipperen om te wennen aan de nieuwe cockpit van mister handsome. Digitaal is wat de klok slaat. Van klokkenspel tot media-infotainmentsysteem. En de toerenteller – rechts voor mij – gaat net even de verkeerde kant op (van links naar rechts), daar moet ik aan wennen. Verder oogt de cockpit rustig, alle vlakken en lijnen zijn in de rijrichting ontworpen om mij het échte rijdersgevoel te geven.
Het leder op de zetels – met stoelverwarming en -koeling – voelt soepel aan en de zwarte hemel boven me kan ik wel blijven aaien, alsof het zacht borsthaar is (too much info?). Het stuur – jawel, met de hand gepolijst aluminium, ligt lekker in de hand, alsmede de schakelpeddels achter het stuur. Ook binnenin is er nagenoeg geen chroomdingetje te vinden. Dit is de stoere mannelijke versie van de 8-serie. Of kom ik toch een beetje bling bling tegen? Ok, vooruit een tikkeltje kitch voor een BMW is toch wel de iDrive controller van Swarovski-glas in de 8-serie. En ook in de startknop komt dit stukje ‘briljant’ terug in het interieur. Ach, zo’n 8-serie hoort natuurlijk ook een beetje ‘fout’ te zijn, niet?
Ik word echt dik verwend door deze 2+2 zitter. Alle benodigde rijhulpsystemen zitten erop, van semi-autonoom rijden tot de allerbelangrijkste optie, voor mij dan, een 360 graden camera om deze knapperd zonder deukjes of krasjes in te parkeren. En dan ben ik nog niet eens toegekomen aan het fan-tas-tische Harman Kardon audiosysteem met ontelbaar veel speakers inside, voor het allerbeste geluid in mijn spierbundel.
Drive
Genoeg over het innerlijk. Rijden wil ik met deze grote liefde op wielen! Een heerlijke zescilinder is waar ik als autogek toch wel blij van word, dit keer gegoten in een 840D. Een diesel. Dus. Voor milieugekkies geen favoriet, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
Eén druk op de blinkende startknop laat de BMW 8-serie al mijn zorgen voor even vergeten: yes, de zes-in-lijn komt tot leven! Na maanden testrijden in confectieauto’s is dit toch wel weer een opluchting. Wat een genot. En wat heb ik de power van een zescilinder gemist! Met een feestje van 320 pk onder de motorkap voel ik mij de koningin van het asfalt voor vier dagen lang. En ook al heb ik voornamelijk de ruitenwissers kunnen testen – want het kwam met bakken uit de lucht begin december – de permanente vierwielaandrijving en vierwielbesturing aan boord zorgen ervoor dat zelfs een snelle sportieve rit op nat asfalt safe is. Voor een reuze coupé als dit voelt hij een stuk lichtvoetiger aan dan bijvoorbeeld de Lexus LC500. Geen moment dat de 8-serie mij het gevoel geeft dat hij een tikkeltje zwaar is, alhoewel, misschien even bij het plots aanremmen van de auto. Maar geloof me, deze 8 is zwaar in control. In standje comfort ervaar ik hem zelfs een beetje als saai, ik voel de zescilinder wel, maar hij houdt zich duidelijk in. Voor wie? In rijmodus Sport en Sport Plus komt de ware aard naar boven en verdenk ik hem ervan meer pk’s te hebben dan hij daadwerkelijk heeft. De besturing is meer dan precies en de achttrapsautomaat reageert soepel, bijna naadloos op mijn rechtervoet. In standje ‘Sport+’ accelereert de 8-serie by the way sneller dan mijn handen en rechtervoet hadden aangekund.
Ook de motor komt in standje ‘allerstoerst’ pas echt tot leven, met een beetje hulp van een sound symposer in de auto die het geluid van de zes-in-lijn versterkt. Dat laatste had nou net niet gehoeven. Dat doen BMW’s niet. Punt. Maar los van dat, van wie had ik ook alweer liefdesverdriet?
High heels proof
De BMW 8-serie ziet er zelf spik en span uit en wil dat ik dat ook doe. Ik kan dus gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van mijn hunk. Hij heeft namelijk een staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. De rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding.
Value for money
In het Financieel Dagblad las ik laatst dat je best gelukkig kan zijn met mooie spullen en dat dat helemaal niet fout is om toe te geven. Integendeel, dat als je een statusverhogend product koopt – zoals een BMW 8-serie coupé – je nog wel eens gelukkiger kan worden. Voor mij betekende het even afleiding, van de verleiding himself. En neeeeehhhh, ik wil NIET weer afscheid nemen van deze verlokking. Maar ik weet ook – koester de mooie momenten. Deze BMW is namelijk ‘gebonden’ en heeft een relatie met de importeur, BMW Nederland. Dus helaas ook van deze minnaar moet ik afscheid nemen.
Wat kost deze ‘steamy’ BMW? Wil je het écht weten? Nou, niet onbetaalbaar dit keer. Maar ook weer niet heel betaalbaar. Je moet wel even wat centjes op je bank hebben staan of de auto gaan crowdfunden met de hele buurt om het geld bij elkaar te sprokkelen. In Nederland kun je er twee bestellen: mijn testauto, de 840D xDrive met 320 pk vanaf 140K euro én de M850i xDrive met 530 pk van ongeveer 170K euro. Met alle opties erop, kostte mijn testauto een ruime 150K. Maar hey, geen liefdesverdriet, want het is een blijvertje, echt!
Fotografie: Marjolein Tetteroo