Weet je wat het is met de ŠKODA Fabia? Hij voelt vertrouwd. De wagen is al sinds 1999 onderdeel van het straatbeeld en ik zou me niet anders kunnen voorstellen. Hij is een beetje als een chocoladebruine labrador. Geen gewaagde keuze, maar wel een goede. Hij is loyaal en betrouwbaar. Maar ook ŠKODA wil nu juist van het gebaande pad af, zeker met haar design. Geen labrador meer, maar een mix. Met een extraverte dalmatiër of een actieve herder bijvoorbeeld.
Om te oordelen over de allernieuwste generatie Fabia, vertrok Rowan naar Polen. Omdat de CITIGO niet meer gemaakt wordt, is de Fabia ondertussen het instapmodel van ŠKODA. De twee motoriseringen die naar Nederland komen, werden beide uitgelaten over typische Poolse weggetjes.
Design
‘Everything you need, and a little bit more’, onder dat motto is de vierde generatie Fabia ontworpen. ŠKODA heeft de auto duidelijk een opfrisbeurt gekregen. De techniek van de Volkswagen Polo is al 20 jaar de basis van de Fabia, maar het Tsjechische merk wil hun instapmodel nu nog ruimer én slimmer maken.
De Fabia oogt absoluut moderner en strakker. Ik zou zijn front aan een autokenner omschrijven als een combinatie tussen de nieuwe KIA-neus en het vorige model BMW 3-serie. Maar dan absoluut met een VAG-sausje. De verschillende gaten, grillen en shutters rondom de neus, geven hem een goede smoel én dragen bij aan de aerodynamica.
De Fabia heeft nieuwe full-LED koplampen met kristalachtige lijnen. Ook de full-LED achterlichten zijn aangepakt en hebben nu scherpe, strakke hoeken. De 3D-lijnen die vanaf het logo over de motorkap naar de voorruit lopen, geven een extra dimensie aan het design. Ook langs de zijkant van de auto lopen strakke lijnen. Saillant detail: wie goed kijkt, kan langs de flanken van de Fabia de driehoek uit de Tsjechische vlag bespeuren. Een mooie knipoog naar de herkomst van het merk. Daarbij kun je vanaf nu ook kiezen voor een panoramadak en heb je keuze uit twee nieuwe carrosseriekleuren: Phoenix Orange en Graphite Grey. De 18-inch ‘Libra’ velgen en de plastic dakspoiler zorgen voor een sportieve touch.
Het interieur van de Fabia voelt een beetje aan als een net gerenoveerd hotel. Alles oogt nieuw, er is duidelijk nagedacht over accessoires en details, maar er wordt wel gewerkt met een strak budget. Het eerste wat opvalt, zijn de bronzen details. De omlijsting van het dashboard en het middenconsole, de deurgrepen, de stiksels en de ventilatieroosters kleuren metallic brons. Moet je van houden, al oogt het wel chic. Naast het metallic brons vind je er ook stoffen bekleding op de stoelen en het dashboard. Het (nu ook verwarmde!) stuurwiel is overigens van leder.
Het aantal knoppen is duidelijk geminimaliseerd. Het infotainmentsysteem is bijna helemaal digitaal, alleen het klimaat controleer je met een ‘ouderwetse’ knop. De rest van de knoppen bevindt zich rondom de pook of op het stuur. Jammer maar helaas voor de bijrijder, die kan dus niét aan een fysieke volumeknop draaien als zijn of haar lievelingslied op komt.
Drive
De nieuwe Fabia wordt in Nederland geleverd met twee zuinige 1.0 TSI turbo-benzinemotoren. Deze driecilinder motoren zijn goed voor 95 en 110 pk. De 95 pk komt met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wie niet wil schakelen, moet voor de 110 pk gaan, want die wordt standaard geleverd met een 7-traps DSG-automaat, inclusief dubbele koppeling.
In de omgeving van Gdansk kreeg ik de kans om beide varianten te rijden, en ik kan vast verklappen dat ik overduidelijk een favoriet heb. Als eerst stapte ik achter het stuur van de 110 pk sterke Fabia met automaat. Het gasrespons was vrij direct en de wagen voelt solide en ‘zwaar’. Hij trekt prima op en hij geeft vertrouwen dat je ook thuishoort op de linkerbaan. Het onderstel vangt de klappen van het Poolse wegdek op als een baas. Daardoor zit je zelfs op het slechtste asfalt nog relatief comfortabel. De DSG-automaat is soms wat traag met terugschakelen, waardoor de auto na afremmen wat langzaam weer op gang komt. Al met al bewijst de Fabia met deze auto wel hoe groots en comfortabel compact kan zijn.
De overstap naar de handgeschakelde 95 pk was groter dan ik had verwacht. De boordcomputer vertelt je heel snel om door te schakelen naar een hogere versnelling. Maar als je dan ook maar een klein beetje vaart mindert, heeft de wagen er al snel moeite mee om weer op snelheid te komen in dezelfde versnelling. Je voelt gewoon dat de motor een kleine inhoud heeft, waardoor je veel heen en weer moet schakelen om vlot met het verkeer mee te blijven rijden. Ik gok dat dat in Nederland, waar de wegen over het algemeen een stuk vlakker zijn dan in Polen, al een minder groot euvel zal zijn.
Comfort
Omdat de CITIGO niet meer geproduceerd wordt, neemt de Fabia zijn taak over als instapmodel. Het van oorsprong Tsjechische merk wilde zich daarom vooral focussen op de primaire behoeften tijdens het autorijden. Naast de motorisering, is dat ook veiligheid. Het nieuwe MQB-A0-platform van de Fabia biedt ruimte voor maar liefst negen airbags. Daarbij is het model verder uitgerust met meer actieve èn passieve veiligheidssystemen, die voorheen alleen op de duurdere modellen zaten. Denk hierbij aan Travel Assist, Parking Steering Assist, Lane Keeping Assist en Traffic Sign Recognition. Maar ook Side Assist en Front Assist, mét actieve voetganger en fietser detectie.
Ben jij een hoarder? En dan vooral in de auto? Dan is de Fabia een match made in heaven. De wagen zit namelijk bomvol opbergruimte. Zo heeft de kofferbak 380 liter inhoud en vind je ruime vakken in alle vier de deuren. De passagiers op de achterbank kunnen profiteren van ruimte achter de stoelen van de passagiers voorin. Ook kunnen zij hun cappuccino to go kwijt in de bekerhouder van de armleuning. Bij het middenconsole heb je een fijn vakje waar je je telefoon, sleutels, lippenbalsem en elastiekjes kwijt kunt. Ook je favoriet zonnebril heeft een eigen plekje.
Daarbij neemt ŠKODA haar slogan ‘simply clever’ héél serieus. Ook die vierde generatie Fabia heeft vijf nieuwe snufjes, waarvan je zou willen dat je ze zelf bedacht had. Zo heb je een flexibele opbergruimte. Deze is plaatsbesparend bevestigd aan het zijpaneel van de bagageruimte. Door hem uit te trekken, ontstaat een ruimte waarin spullen keurig op hun plaats blijven. Ook nieuw is de uitneembare bekerhouder tussen de voorstoelen. In de middenconsole is een pen makkelijk terug te vinden dankzij de elastische houder en een handige clip houdt pinpassen of parkeerkaartjes netjes op hun plaats.
De passagiers achterin kunnen kleine items opbergen in een praktische box die tussen de middenconsole en de achterbank is te plaatsen en voor het grote glazen panoramadak is nu een afneembare zonwering leverbaar. Eenmaal opgevouwen is deze onder de afdekking van de bagageruimte op te bergen. Vergeet ook de ijskrabber met bandenprofielmeter in het afdekklepje van de tankopening niet. Of de paraplu in de bestuurdersdeur.
Value for money
De nieuwe ŠKODA Fabia komt in november naar Nederland en debuteert als vijfdeurs hatchback. De 1.0 TSI met handbak komt in drie verschillende uitvoeringen: de Active, Ambition en Business Edition. De 1.0 TSI automaat komt alleen in de Ambition en Business Edition.
Wat het prijskaartje zal zijn van deze gloednieuwe ŠKODA is nog niet bekend. Wat we wel weten, is dat zijn concurrenten – de Audi A1 en de Volkswagen Polo – beide tussen de 20k en de 25k kosten.