Dat Lexus onbetwiste precisie, sereniteit en eenvoud uitstraalt, staat als een paal boven water. Maar dat het Japanse merk zich zelfs daarin weet te verbeteren, is een kunst. Dat ondervond Jolie Jacobs maar weer eens toen ze de Lexus UX 300 e testte in het Schotse Edinburgh. Een auto die drie jaar geleden werd geïntroduceerd, maar waar in drie jaar tijd grote veranderingen in zijn aangebracht. Maar is het daarmee ook liefde op het tweede gezicht?
Vanaf het moment dat we afgezet werden bij Carlowrie Castle, net boven Edinburgh in Schotland, werd het duidelijk dat dit een bijzondere reis zou worden. De Schotse Hooglanders kijken me doordringend aan als ik de oprijlaan volg naar het door klimplanten overwoekerde kasteel. De trappen omhoog naar het bordes, de torentjes met inktzwarte ramen, de bomen die het kasteel omzomen en waar een enkele schommel in hangt die zachtjes op en neer deint, doen denken aan een gotisch kinderboek.
Ik kijk mijn ogen uit als ik vanuit de landschapstuin naar het bordes loop en een doedelzakspeler hoor aankomen. Recht voor het bordes staat hij stil. In de verte wordt de muziek vermenigvuldigd en hoor ik hoe de schelle klanken van Scotland The Brave opnieuw worden ingezet door een hele fanfare van doedelzakspelers. Achter hen rijdt de star of the show: de Lexus UX 300 e.
Is het een hele nieuwe auto?
Nee, deze Urban Explorer -die het midden houdt tussen een hatchback en een crossover – zag drie jaar geleden al het levenslicht en werd één van de bestverkopende auto’s van het Japanse merk. Waarom dan zo’n groots ontvangst hoor ik je denken? Nou, de veranderingen die zijn doorgevoerd, zijn groots en daar hoort volgens Lexus een even grootse perspresentatie bij. En dat is precies wat we kregen.
Geruisloos
De strakke, moderne lijnen van de auto vormen een groot contrast met het overwoekerde 19e eeuwse kasteel en de geruite kilts om ons heen. Aan de buitenkant zien we nog geen in het oog springende veranderingen ten opzichte van drie jaar terug. Maar dat zegt nog niets over wat er onderhuids is veranderd.
Nadat we in de orangerie een diner krijgen voorgeschoteld wat uit een combinatie van lokale Schotse producten en Japanse fine dining bestaat, worden we naar ons hotel gebracht in het hart van Edinburgh. Als ik in de ochtend wakker word en door de kleurrijke Victoria Street loop, zie ik dat er een hele rij Lexus UX 300 e’s staan te wachten om getest te worden. De Japanner rijdt bijna geruisloos door het stadscentrum waar asfalt afgewisseld wordt met grove, onregelmatige klinkerwegen. Het valt direct op hoe groot de verbetering is die het merk heeft aangebracht in de ophanging. De oneffenheden in de weg vallen nauwelijks op. En wat misschien nog wel prettiger is: de rust in de auto. Lexus heeft meer geluidsdempend materiaal aangebracht en daarmee voor meer comfort gezorgd. Het geluid van het contact van de banden met de straat valt bijna geheel weg.
Hypo-allergene auto
Ik rij de stad uit richting een landgoed waar ik met de Lexus door een ‘kunstgallerij’ in de open natuur stuur. Het is tijd voor de eerste workshop van de dag. Deze bestaat uit Sashiko-stitching. De Japanse techniek die Lexus gebruikt voor haar stiksels en patronen in de auto. We leren niet alleen om diezelfde patronen na te maken, maar ook waarom het merk deze techniek gebruikt. Het doel is om de stof te verstevigen met een dikkere draad dan gebruikelijk, waardoor de duurzaamheid (van het gebruik) toeneemt.
Als ik mijn weg vervolg over landweggetjes naar de kust, denk ik terug aan wat er tijdens de perspresentatie werd gezegd. De Nanoe X Air- technologie zou ervoor moeten zorgen dat vieze geurtjes, virussen, bacteriën, pollen en andere allergenen buiten de deur worden gehouden. Ik heb nog geen last gehad van de hooikoorts die me al dagen tartte en vraag me direct af of dit het effect is van de kleine watermoleculen die deze techniek door de auto verspreidt, waardoor de lucht aangenamer wordt. Zouden er naast hypo-allergene honden ook hypo-allergene auto’s bestaan, vraag ik me af?
Eenvoud, precisie en eigenheid
Het grotere touchscreen, 12,3 inch, geeft de route aan naar een restaurant aan de voet van de Eiffeltorenachtige constructie van Forth Bridge. Ik had de ‘Hey Lexus’- assistente kunnen gebruiken, maar de weg ernaartoe bleek makkelijk te vinden. We leren Miso te maken, waarbij enkele simpele ingrediënten heel precies worden afgewogen om tot de perfecte pasta te komen. De relatie tussen het maken van de Miso en de auto’s van dit Japanse merk is daarmee direct getrokken. Eenvoud, precisie en eigenheid vormen de basis van beiden. Dat is duidelijk.
Ik besluit verder te rijden naar de volgende workshop en kijk even naar de range. Het verbruik lijkt bijzonder laag. Dat kan ook bijna niet anders, want de originele 54,3 kWh batterij is vervangen voor een batterij met een capaciteit van 72,8 kWh. Lexus claimt dat de range daarmee met 40% is toegenomen. En dat is nogal wat. Voorheen had de UX 300 e een range van 300-315 km en nu is dat toegenomen tot 450 kilometer. Veel meer dan ik gedurende deze reis zal rijden en laten we eerlijk zijn: voor veel Nederlanders betekent dit dat ze de auto niet al te vaak aan de lader hoeven te hangen. En wanneer je dit wel doet dan geeft de Lexus app de status van de batterij aan, hoeveel range de auto nog heeft, maar ook hoeveel tijd het kost om hem compleet op te laden.
Love
Eenmaal aangekomen op een verlaten terrein met een loods in het midden, moeten de sleutels ingeleverd worden. Het is tijd voor de laatste workshop van de reis: light painting. Een techniek waarbij een auto in een donkere ruimte staat en wordt gefotografeerd met een lange sluitertijd, anderhalve minuut, waarin je met een neon licht bewegingen maakt om de auto heen. Al die bewegingen worden vastgelegd. Het resultaat van mijn derde poging zie je hieronder.
Love heb ik in grote letters boven de Lexus UX 300 e gezet. Heb ik dat gedaan omdat ik zelf een beetje verliefd ben geworden op deze auto? Nee, om eerlijk te zijn niet. Maar wel omdat ik zie hoeveel liefde in het maken van deze auto is gestoken. Want zoals met alles is ook de liefde voor een auto een kwestie van smaak en aansluiting vinden bij jouw karakter. De onbetwiste precisie waarmee deze auto in elkaar is gezet, de sereniteit die het uitademt, de strakke en eenvoudige vormen zijn heel eigen aan het Japanse merk. En ik denk dat die karaktertreken heel veel mensen zal aanspreken die aanslaan op het concept Less is More, maar de creatieveling misschien net wat minder.
Is het dan liefde op het tweede gezicht? Dat helaas niet. Doe mij maar het ongepolijste van de rauwe Schotse natuur, de openhartigheid van de Schotten, de schelle klanken van de doedelzak, de veelkleurigheid van het stadscentrum van Edinburgh, onverharde wegen en door klimop overwoekerde kastelen. Dat was liefde op het eerste gezicht. Maar ach, zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. En daar is helemaal niks mis mee.
De Lexus UX 300 e staat in het eerste kwartaal van 2024 in de showrooms. Prijzen zijn nog niet bekend. Daarom lees je ook nu alleen de cijfers voor design, comfort en drive.