Audi Q3: Bijna volmaakt

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8.5 Drive
9 Comfort
7.5 High heels proof
8 Value for money
8.2

Kan een auto bijna volmaakt zijn? Foutloos. Ik testte in de Italiaanse Alpen, op een van de mooiste bergwegen van Europa de nieuwe, kakelverse Audi Q3 en ontdekte dat een SUV ook gewoon goed kan zijn, zonder opsmuk.

Liever kijken naar de nieuwe Audi Q3?

Flirt factor

Sommige mensen lijken al-les mee te hebben; symmetrisch gezicht, lekker lijf, prachtige kijkers en witte rechte tanden. Een carrière die vlekkeloos verloopt en een liefdesrelatie zonder gedoe. Opgeruimd en lekker op tijd zijn dit soort types ook altijd. Kortom, de perfecte vriend om op terug te vallen, sterke schouders, zelfverzekerd en emotioneel stabiel. Dat is precies het karakter van de nieuwe Audi Q3: onfeilbaar. Van strakke belijning, intense LED-lampen, gespierde wielkasten en een grille zo groot als een uitbundige, maar vertrouwde glimlach.

Comfort

Ook het interieur is ook foutloos. Een digitaal dashboard is nu standaard en over de afwerking en kwaliteit van het interieur ben ik lyrisch. Aaibaar alcantara waar het kan en zacht leder waar het moet. Zijn hoekige en gespierde looks aan de buitenkant zie ik ook terug in het design van het dashboard met strakke en overzichtelijke lijnen die rust geven aan de ogen.

Het grote digitale multimediascherm, zoals ook in de Audi A8 en A6, in de auto is echt een eyecatcher. Optioneel is er nog de Virtual Cockpit met drie verschillende weergavemogelijkheden. De bediening ervan ervaar ik als intuïtief mede door de eenvoudige menustructuur. En ook biedt Audi in de Q3 voice control op het allerbeste niveau.

En natuurlijk spiekt Audi af en toe ook naar Zweedse autoboeren wat betreft praktische zaken, zoals een hoedenplank die je opbergt onder de laadvloer en de ‘zwevende’ handgrepen waarmee je de auto met slechts één hand hoeft te openen. Praktisch gezien is deze nieuwe Q3 een stukje ruimer dan zijn voorganger. De achterbank is verder in drie delen neerklapbaar en over een lengte van 15 cm te verschuiven. Dan biedt de achterbak als snel ruimte voor bagage van 530 tot 1.525 liter. Een elektrisch bediende achterklep – die je met een voetswipe opent – is daarnaast nog een optie.

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Drive

De keuze wat betreft motoren is best overzichtelijk. Ik noteer twee benzine Q3’s en een diesel variant. De meest standaard motoren – 1.5 TFSI –  leveren maximaal 150 pk en de dikste motor – een 2.0 TFSI – geeft je 230 pk. Daarnaast kan je kiezen uit een handbak of een automaat bij een standaard motor. En afhankelijk van de motor vink je wel of niet vierwielaandrijving aan op de optielijst, bij Audi heet dat ‘quattro. Ik test ze AL-LE-MAAL in de Dolomieten in het noorden van Italië. De mooiste uitvalsbasis om een auto te testen; ruige bergen, spitse toppen en overheerlijke haarspeldbochten. Een makkie voor een Audi Q3 quattro met 230 pk. Bergop moest ik alleen wel even zelf flipperen, want de automaatversie houdt af en toe in – alsof hij een seconde lang twijfelt, zijn adem even inhoudt – om dan te bedenken ‘verhip ik moet terugschakelen om de berg op te komen!’.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Tijdens de mooie roadtrip door de Alpen ben ik veel in gesprek met mijn autobuddy. En ben ik minder bezig met bochtjes vreten. Achteraf bedacht ik me dat dat waarschijnlijk komt door de voorspelbaarheid van de Q3. Rijden in deze SUV voelt – mede door zijn solide ophanging en mega grip  – zo vertrouwd en veilig aan dat ik mij gemakkelijk kan concerteren op een goed gesprek. Zelfs in de bergen. In de Q3 kan ik kiezen uit tal van rijsmaken; van relaxed comfortabel, uber eco tot lekker sportief. Slimme sensoren stellen de carrosseriebewegingen vast en de demping past zich aan de rijomstandigheden en wegen aan. Ik moet bekennen dat het verschil niet mega voelbaar is, zoals dat bij andere merken wel het geval is. Het gaat allemaal heel beheerst. Dat maakt de Q3 wat betreft rijbeleving wat minder spannend, maar wel voorspelbaar, en dat is ook wat waard!

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

De Audi Q3 waar ik in rijd is er eentje uit de categorie all-inclusive met een overkill aan veiligheidssystemen zoals adaptive cruisecontrol(hierin komen de functies van de adaptieve snelheidsassistent, de fileassistent en de actieve rijbaanassistent samen).  Maar ook met een 360 graden camera, waarbij ik de omgeving rondom de auto in de gaten kan houden, voor een snelle en veilige manoeuvre in de Dolomieten.

Value for money

Bijna alle vernieuwde SUV’s, ogen platter, breder en langer dan ooit. De tijd dat een SUV op een SUV leek, is namelijk voorbij. Dat was de tijd toen ANWB-stelletjes SUV’s kochten om ‘de lekkere hoge zit’ en je je er als thirtysomething niet in deze opa-bak gezien wilde worden. Nu rijd je een SUV omdat het kan –én omdat het inmiddels net zo hip is als een elektrische fiets.

Niks mis daarom ook met de nieuwe Audi Q3, integendeel. Dit is de sterke schouder, de knappe en betrouwbare vriend die je zorgeloos door haarspeldbochten loodst. Wat kost een nieuwe Audi Q3? Ga voor een basic versie uit van minimaal 40K en een dikke versie gaat zeker voor 50K over de toonbank. Dezelfde prijsklasse dus als een BMW X1 of een Mercedes-Benz GLA.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Must Read! ‘Wat je rijdt ben je zelf!’
Het nawoord was het eerste wat ik las in het boek van...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *