Someone is going places: een duurtest met de Peugeot 308

Peugeot 308 duurtester

Onze duurtester heeft deze zomer kílometers asfalt gezien: van Belgische lappendekens tot Italiaanse gatenkazen. En als je na ruim twee maanden de auto moet uitmesten, dan weet je: it has been a good one. “Waterflesjes, dropzakjes, usb-snoertjes, lippenbalsem, haarborstel eruit en oh ja het Zwitserse ‘22 stickertje moet ik er ook nog afkrabben”, twee maanden lang waren Odiel én de Peugeot 308 reismaatjes.

Een duurtester in de zomer; dé kans om de auto als reisauto te testen. Want pas als je serieus veel kilometers maakt, over landsgrenzen reist, in onbekende verkeerssituaties beland en de weg niet kent, dan pas leer je een auto écht goed kennen en kun je erover oordelen.

Peugeot 308 duurtester

Bella Benzina

Dat duurtesten deed ik op pure benzine. Hoewel het in mijn vriendenkring bijna als ‘het nieuwe roken’ wordt beschouwd, is rijden in een brandstofauto nog steeds verdraaid handig in Europa. Zeker met het Noord-Italiaanse dorpje ‘Mango’ als eindbestemming in de navigatie ingesteld. Een groene bergachtige omgeving omringd door wijngaarden en hazelnootbomen waar je op lokale wegen nog gebumperd wordt door rode Pandaatjes van vroeger. Oude typisch Italiaanse dieseltjes die je voorbijrazen in een gebied waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. In dorpjes als deze is benzine tanken op elke straathoek mogelijk, maar een auto elektrisch opladen in de verste verte niet. En waar de toekomst ook naartoe gaat, niet ieder land in Europa is al zover met elektrificatie als Nederland.

Mijn 308 (1.2 PureTech GT Pack Business) met drie cilinders gaf mij in totaal 131 pk. Een vlotte jongen die snel van zijn plek af is, en met een onderstel dat een perfecte cocktail is van comfort en sportiviteit. Oneffenheden op de weg of verkeersdrempels, de ophanging van deze hatchback absorbeert alles fijntjes glad. En ook de geluiddemping op hoge snelheden op het lappendeken in België is voor een auto in deze prijsklasse echt fantastisch.

Het WLTP verbruik noteert 1 op 17,2 (5,8 l/100 km). Maar ik noteerde regelmatig, tot mijn grote verbazing, hogere cijfers. Met name op wegen in Frankrijk en Zwitserland waar een maximumsnelheid geldt van 120 km/u, maar waar je vaker slechts 100 km/u rijdt. Eenmaal over de grens in Italië scoorde ik weer wat minder op mijn eigen zuinigheidstest. Dat had echter niks met de 308 te maken, eerder met mijn Italiaanse temperament op de autostrada.

Bella macchina

Dit is een wagen waarin je gezien mag en wil worden. Het is op het eerste gezicht onmiskenbaar een Peugeot, maar werpt tegelijkertijd een blik in de toekomst. De strakke en moderne lijnen zijn progressief en sensueel. Het nieuwe merklogo rust parmantig op de grille. Groot, en tijdloos. Datzelfde logo vind ik ook weer terug op de flanken van de 308, wat verwijst naar de historie van het merk (denk aan de Peugeot 205, 208) én accentueert zijn opvallende schouderpartij. Voorop vind je de welbekende LED-koplampen en de dagrijverlichting in de vorm van een sabeltand. Ook aan de achterzijde van de auto komt de leeuwenklauw terug in de achterlichten, die op de 308 verbonden worden door een hoogglans zwarte strip. En ‘s avonds werd ik bij het uitstappen en openen van de portieren ook nog eens getrakteerd op een lichtshow op de oprit met daarin herhaald het logo.

Lees ook:  Vastberaden op het ijs met de Volvo EX30

Menig Italiaan sprak me aan met de opmerking ‘Che bella macchina’. Van afstand dacht onze Italiaanse gepensioneerde buurman Giancarlo zelfs dat het een sportieve Cupra was. Ik nam het aan als compliment, maar adviseerde hem wel een brilletje.

Wat maakt de 308 een ‘perfetto’ reisauto?

Comfortabele stoelen. Het liefst schrijf ik deze twee woorden op met schreeuwende hoofdletters. De zitkwaliteit van stoelen wordt weleens onderschat, totdat je duizenden kilometers per jaar rijdt, en lange ritten moet doorstaan. Dan worden comfortabele zetels ineens ‘molto importante’.

Een ergonomisch kwalitatieve bestuurdersstoel maakt het verschil of je direct plat gaat (lees: op bed moet liggen) bij aankomst op je vakantieadres óf fris en fruitig bij het diner kan aanschuiven. De stoelen in de Peugeot 308 die ik test (optioneel in de GT Business Pack) zijn AGR-gelabeld. Dit is een Duits keurmerk voor ruggezondheid. Zij beoordelen of de stoel de wervelkolom goed ondersteunt, de kwaliteit van de bekleding kwalitatief is, de werking van de hoofdsteun optimaal is en tot slot of de stoel in alle posities in te stellen is. Mijn duurtester deed dat laatste met knoppen aan de zijkant van de zetels, zodat ik onderweg ook mijn stoel nog veilig een tikkie naar voren of naar achteren kon instellen, alles voor de ideale zitpositie.

Naast comfortabel moet een reisauto veilig zijn. Mijn duurtester zit vol met veiligheidsfuncties: van parkeercamera’s in hoge resolutie, ADAS-systemen en volgbare navigatie. Werkelijk, mijn 308 vinkt alle boxen aan. Het navigatiesysteem verdient een extra vermelding. In veel gevallen draait er namelijk ook een navigatieroute op mijn smartphone, via Maps. Want niet altijd is de navigatie aan boord van een nieuwe auto helemaal ‘on point’. Deze dus wel. Google Maps kon dus uit, want de Tomtom in de 308 navigeerde zeer nauwkeurig, en had alles in de smiezen: van files, flitsers, vertragingen tot alternatieve routes. En heel fijn dat het ook nog eens prachtig is afgebeeld en gelardeerd werd met aanwijzingen die ik snapte.

Lees ook:  Renault 5 E-Tech Electric: de retrocar die je wél wilt hebben

Punt van aandacht

Er is één punt van aandacht, en dat gaat over de Adaptieve Cruise Control (ACC) met rijstrookassistentie. ACC regelt de volgafstand van het verkeer voor je. Ideaal als je een lange autorit maakt op de snelweg, en je niet elke keer met je voet op de rem of het gaspedaal wilt trappen als een auto voor je vaart mindert. ACC is er voor de veiligheid en het gemak. Die twee zaken zie ik niet direct in voor mijn duurtester. Voor mijn gevoel houdt de auto teveel afstand ten opzichte van mijn voorganger, en haalt hij de snelheid er te snel uit. Ook kost het de 308 veel tijd om weer gas te geven als ik daarna wil inhalen, en als het vervolgens nog ingewikkelder wordt doordat een andere auto voor me ook plots wil inhalen, dan wordt de situatie voor de fransoos te complex. Met als gevolg een rempartij die ik niet verwacht, en ook mijn achterligger niet. Een knop om de ACC uit te zetten en te vervangen voor CC, dus alleen cruise control, is er niet of heb ik niet gevonden. Ik heb de ACC dus bij drukke verkeersomstandigheden helemaal uitgezet en het ouderwetse voetenwerk weer ingezet. Dat gezegd hebbende, deze techniek wordt met de jaren beter, en ik zou bij aanschaf van een 308 dus vragen naar een laatste update van de ACC.

Praktisch gemak

Het middenconsole is ingericht op opslag en gemak. Zo had ik twee bekerhouders, twee USB C-aansluitingen, een relaxte armsteun en voldoende opbergruimte voor een hatchback op vakantie.

Ti amo

Na twee volle reismaanden rijden in de Peugeot 308 nam ik in september afscheid van mijn stijlvolle Franse verschijning. De winnaar van Women’s World Car of the Year zat me als gegoten, en heb ik absoluut als topauto ervaren. Het is een aantrekkelijke, sportieve en praktische huisvriend op wielen. Eentje die al snel als ‘eigen’ aanvoelt.

De Peugeot 308 is er in verschillende uitvoeringen, zoals de Active, Allure en GT (duurtester). Hoe ‘hoger’ de versie, hoe meer opties en hoe duurder de Peugeot wordt. Het prijskaartje hangt ook af van de gekozen motorisering. En het mooie van Peugeot is, dat ze de 308 leveren in verschillende aandrijflijnen. Van volledig elektrisch (sinds kort), hybride tot een zuinig benzine. Vanaf prijzen liggen rond de 28k, voor een hybride tik je er al snel ruim 35K voor neer. De mijne zat op ruim 41k. 

Peugeot 308 Linda Jackson

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Posterboy McLaren 720S
Hét oppeppende alternatief voor het verslavende kopje koffie in de vroege ochtend,...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *