Lieve autofabrikant

Lieve autofabrikant,

U doet uw best. Dag in dag uit. Continu bedenkt u nieuwe manieren om uw automobielen aan de man te brengen. Zo goedbedoeld, maar u mist een oh zo belangrijke snaar. De meest gevoelige snaar die er is. U probeert ze namelijk aan de man te brengen, terwijl 40% van de auto-eigenaren vrouw is. Je weet wel; dat ondoorgrondelijke wezen dat van Venus komt. Eng, moeilijk, lastig? Helemaal niet. Grijp uw kans en breng uw dierbare vierwielers aan de allesbepalende vrouw. Ik help u graag een handje. Live en rechtstreeks vanaf Venus deze column speciaal voor u.

Eén: Zorg dat vrouwen het kopen van een auto leuk gaan vinden.
Vijftig procent van de vrouwen zegt ontevreden te zijn over de auto die ze hebben aangeschaft. Nee, dat is geen gevolg van een impulsaankoop. Dit is vaak te wijten aan de verkoopervaring bij een dealer en het gebrek aan openheid en dialoog bij het kopen van een auto. In Amerika hebben ze hier zelfs een Facebook pagina voor geopend: ‘Women Hate Car Dealers’. Kan ik meteen een nare ervaring bij een Fiat dealer: de desbetreffende verkoper vroeg, toen ik voor een tweede keer kwam kijken naar een auto, of ik wel alleen durfde te komen, zonder mijn vriend. En daarna of ik niet wat geld van mijn geliefde kon lenen om de auto alsnog te kopen. Oei, oei, oei. Dat gebeurt natuurlijk niet alleen bij Italiaanse dealers, maar ook bij Duitse- en Japanse merken. Feit is dat over het algemeen vrouwen niet kunnen genieten van het aankoopproces, vaak meer betalen voor een auto dan mannen, vrouwonvriendelijk behandeld worden en/of niet serieus worden genomen.

De oplossing is simpel. Meer vrouwelijke verkopers, een lekkere bak espresso en een verzorgde look & feel van de showroom helpen al een stukje mee, maar vooral: aandacht, eerlijkheid én transparantie. Uiteindelijk is het irrelevant of ik nu een man of vrouw ben. We besteden veel geld voor de aanschaf van een auto. En dan vraag je je al snel af: Hoeveel is die auto mij waard? Van het bedrag van een auto kan ik namelijk ook twee keer riant van op vakantie, een keertje uit de ban springen bij Karen Millen plus nog een paar keer uit eten bij het Okura. Dus autofabrikanten en dealers doe uw best in de showroom én online, geef ons gelijk de meeste mooie deal die je hebt (zonder handjeklap-gedoe), wees charmant, open en aardig. Want echt, niet iedere vrouw wil een verstandshuwelijk met een auto.

Lees ook:  Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive - onze nieuwe redacteur

Twee: Verleid vrouwen meer geld uit te geven aan een auto.
Vrouwen besteden minder geld aan een auto dan mannen. Dat blijkt ook uit de top 10 meest gekochte auto’s door mannen én vrouwen: BMW 3 serie versus Ford Ka. Natuurlijk , het is nog steeds zo dat vrouwen gemiddeld een stuk minder verdienen dan mannen in gelijke posities. Maar dat duurt niet lang meer, er komen steeds meer vrouwen bij die gelijk of een hoger inkomen hebben dan manlief. Juist om die reden zou u zich NU moeten afvragen: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat vrouwen meer geld besteden aan een auto?’

De oplossing is simpel. U zou zich minder moeten richten op technische specificaties en de totstandkoming ervan. Slaapverwekkend is het soms. SKY-ACTIV technology EfficientDynamics? Ook het stereotype plaatje van een snelle auto gekoppeld aan een succesvolle man uit Amsterdam Zuid (boos kijkt naar Jaguar) en kleine auto’s gematcht aan de eerste de beste beautyblogger om de hoek (boos kijkt naar Renault) is een beetje eentonig aan het worden. Het gebruik van stijliconen is prima. Maar wees wat creatiever en selectiever in de selectie ervan. Daarnaast zou U zich meer kunnen focussen zaken die er echt toe doen: kwaliteit, veiligheid, effect van techniek en design in combinatie met dagelijks gebruik van de auto (blij kijkt naar Volvo). Maar het belangrijkste vind ik nog wel, geloofwaardigheid. Want om een Kia Picanto nu design te noemen… Denk je dat we blind zijn!?

Drie: Behandel niet alle vrouwen gelijk
Uit verschillende ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ -onderzoeken blijkt dat vrouwen kleine, veilige, wendbare en zuinige auto’s willen. Andere design kenmerken die van belang zijn voor vrouwen zijn onder meer: comfort, makkelijke instap, kwaliteit van de materialen en kleur. U speelt hier keurig op in. Ik betwist echter de uitslagen van deze onderzoeken. De winnaar van Women’s World Car of the Year: de überchique en forse Mercedes Benz S-Klasse zegt al genoeg. Hoezo willen alle vrouwen in kleine auto’s rijden? Vrouwen houden OOK van grote auto’s!

Lees ook:  Vastberaden op het ijs met de Volvo EX30

Ook hier is de oplossing simpel. Neem niet altijd aan dat alle vrouwen dezelfde behoeften hebben. Zoek de persoonlijkheids- en stijl verschillen tussen vrouwen en ontwikkel een diversiteit aan benaderingen. Zoals wij dat ook doen met de Car Stylist, jouw persoonlijke car shopper . Zorg ervoor dat vrouwen verleid worden buiten de gebaande autopaden te denken, en gestimuleerd worden om testritjes te maken met auto’s waar we zelf nooit aan gedacht zouden hebben. Inspireer ons, want we willen echt niet altijd met exact dezelfde auto als onze buurvrouw opgescheept zitten. Dat is net zoiets als op een feestje ontdekken dat iemand anders ‘jouw’ jurk draagt. Een nachtmerrie… 🙂

Succes. En mocht u extra advies of hulp nodig hebben vanaf Venus, FemmeFrontaal staat voor u klaar!

Liefs, FemmeFrontaal

Comments

comments

More from Odiel Mennink
We reden een rondje Amsterdam in Opel’s kleinste én jongste telg; de Opel Rocks-e
Kijk nou, hoe schattig!? Opel introduceerde in Amsterdam de Duitse tweelingbroer van...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *