Volgens Kia rijden maar liefst 62% van de vrouwen in een A-segment auto, in de allerkleinsten dus. Auto’s die vervolgens ook nog eens cool, fun en milieuvriendelijk moeten zijn. Met de nieuwe Picanto hoopt Kia voort te borduren op het succes wat de Kia Picanto in het verleden al heeft bereikt. Geven in dit geval behaalde resultaten in het verleden wél een garantie voor de toekomst? Ik reisde af naar Barcelona om dat te testen!
Liever kijken naar de nieuwe Kia Picanto (rijtest 8 min):
Flirtfactor
De derde generatie Kia Picanto heeft een facelift ondergaan. Of eigenlijk zijn er optische trucjes toegepast. Zie het als make-up voor je gezicht; met de juiste highlights kun je bepaalde delen juist extra laten opvallen. Kia heeft dit bij de Picanto bijvoorbeeld gedaan door de tiger-grill nose door te trekken in de koplampen waardoor de voorkant breder lijkt, ook heeft Kia de wielkasten laten doorlopen waardoor de auto groter lijkt. Met de juiste accessoires zoals dubbele uitlaatstukken, sideskirts en rode accenten (GT-line) ziet ze er lekker pittig uit.
Drive
Ik reed twee verschillende motoren, de 1 liter 3 cilinder met 67 pk en de 1,2 liter 4 cilinder met 84 pk. Kort gezegd, rijd je veel in de stad, neem dan de 1 liter, lekker zuinig (1:23) en het vermogen is prima. Rijd je echter veel op de snelweg, wacht dan even op de 100 pk versie (komt in september) dan kom je pas écht lekker mee met andere weggebruikers. Verder is er vrij weinig aan te merken op het rijgedrag. Door gebruik van lichter en sterker materiaal is de Picanto 23 kilo afgevallen en heeft een verbeterde wegligging. Ook de motor en versnellingsbak zijn maatjes, de besturing is op orde en door veiligheidsinstellingen, zoals AEB (noodremassistentie tot 80 km per uur) en torque vectoring (zorgt voor stabielere wegligging in bochten), is de kans groot dat ik veilig op de plaats van bestemming kom!
Comfort
De Kia Picanto is even groot gebleven als het vorige model, maar de binnenruimte is wel gegroeid. Huh, hoe zit dat dan? Kia heeft de wielbasis veranderd, de wielen staan verder uit elkaar geplaatst waardoor je boodschappenkrat van de Appie nu wél in de achterbak past. Het 7 inch (touch screen) entertainmentsysteem is overzichtelijk en nieuw voor de Picanto. Wil je zaken als verwamde bips en handen? Dat kan geregeld worden met het verwarmde stuur en stoelen. Achteruitrijcamera én verlichte make-up spiegel voor de bestuurder? Maar natuurlijk. Jeans stof op de comfortabele stoelen? Yes we can!
High Heels proof
Ik schrok me bijna een ongeluk op de weg, want tijdens het koppelen bleef mijn hak achter de vloermat hangen, mijn pumps gingen dus uit. Al verwacht ik wel dat dit bij pumps met een hakhoogte van minder dan 5 cm niet gebeurd, omdat deze niet tot achter de vloermat komen bij het bedienen van de pedalen.
Value for money
Dat de Picanto al jaren het best verkopende model van Kia is komt mede door de prijs-kwaliteit verhouding en de 7 jaar garantie (of 150.000 km) die je erbij cadeau krijgt. Voor €11.725 (EconomyLine) krijg ik het basismodel (inclusief centrale duurvergrendeling, getinte ruiten, radio en automatisch inschakelende verlichting) maar leg ik het behoorlijke bedrag van €17.075 op de toonbank neer, dan heb ik het topmodel te pakken. De sportieve GT-line met bijvoorbeeld stuurwielbediening, remschijven achter, 7 inch touchscreen met navigatiesysteem en parkeersensoren. En eerlijk waar, met de Kia Picanto kan ik me prima vertonen tussen de VW Up’s, Opel Karltjes en Toyota Aygo’s!