De Fiat 500 heeft een aaibaarheidsfactor van tien, de Fiat 500L van nul. Nu komen de Italianen met een nieuwe telg in de Fiat 500-familie: de Fiat 500X. Een crossover met verleidelijke rondingen, stijlvol ingericht interieur en stoere rij-kwaliteiten. Hoe aaibaar is deze nieuwe crossover van Fiat? FemmeFrontaal testte de aaibaarheidsfactor!
Als je goed kijkt zijn er duidelijk overeenkomsten met de Fiat 500: hetzelfde blije neusje en dezelfde ronde koplampen die je vrolijk aanstaren. Maar er is één overduidelijk verschil: de Fiat 500X heeft met zijn snoet in de koektrommel gezeten en is aan alle kanten uitgedijd in vergelijking met de Fiat 500. Ook is hij met een lengte van 4,25 m bijna een meter langer dan zijn kleine zusje. Daarnaast staat hij hoger op zijn pootjes en heeft hij meer binnenruimte. De Fiat 500X deelt het platform en de techniek met de stoer uitziende Jeep Renegade, die niet vies is van een modderig avontuur.
Ronde lijnen
Aan het interieur is duidelijk aandacht besteed; de materialen zien er goed uit en voelen lekker aan. De stijlvolle klokjes in het dashboard zijn digitaal en overzichtelijk. De vloeiende ronde lijnen van het dasboard passen helemaal bij het bolletje wat de 500X zelf is. Handig is het gekoelde dashboardkastje om drankjes op de juiste temperatuur te houden. De stoelen zijn robuust en bieden voldoende zijdelingse steun. Achterin is genoeg ruimte als je 1,85m of langer bent. En als er niemand op achterbank zit is deze ook in delen neer te klappen, hiermee gaat de kofferbakruimte van 350 liter naar 1000 liter. Lijkt me meer dan voldoende voor een familie roadtrip naar Toscane!
Het stuur is lekker dik en houd prima vast. Ook zie ik knopjes op het stuur waarmee ik de cruise control en het infotainmentsysteem kan bedienen. Ik voel me veilig in de Fiat 500X, want buiten het feit dat ik lekker hoog zit en alles goed overzie (nee, ik ben geen oud wijf), behoren veiligheidssystemen als ‘Lane Departure Warning’, ‘Blind Spot Assist’ en een parkeercamera allemaal tot de mogelijkheden. Er is ook een ‘Uconnect infotainmentsysteem’ waar de smartphone op afgestemd kan worden. En de juiste route kan gevonden worden met een navigatiesysteem van TomTom, wat ik als gebruiksvriendelijk heb ervaren.
Moodknop
Een rijsensatie is het niet, maar het valt me niets tegen! Hoewel het stuurgevoel zo communicatief is als een zak aardappelen, is de wegligging goed te doen en heeft de Fiat 500X prima grip in de bochten. Omdat het een crossover is heb ik net wat harder over drempels en hobbels gecrosst dan ik normaal zou doen, en ook hier houdt de Fiat 500X zich prima. Heeft Ferrari de ‘Manettino-knop’ voor verschillende aanpassingen aan het onderstel, zo heeft Fiat de ‘Mood knop’, al naar gelang mijn bui kan ik deze in drie standen zetten: ‘Auto Mode’ (voor een doordeweekse bui en normaal rijden op de weg), ‘Sport mode’ (voor een sportieve bui waarbij het stuur wat directer voelt, de motor sneller reageert op het gaspedaal en er een turbometer in het dasboard verschijnt) en tot slot een ‘Traction mode’ (voor meer grip in een heuveligachtige omgeving). Ik merk echter niet al te veel van deze verschillende standen. Dus laat ik hem lekker in de ‘Auto mode’ staan, werkt prima en is wel zo zuinig!
De Fiat 500X stuurt niet zo lekker als een MINI Countryman maar hij komt wat betreft rij-beleving wel in de buurt van de Opel Mokka. Tel daar de hoge aaibaarheidsfactor van de Fiat 500X bij op – ik geef hem een acht – dat maakt de Fiat 500X tot dé knuffel onder de crossovers.
Signature Song
“Oh, don’t you dare look back
Just keep your eyes on me I said:
you’re holding back
She said: Shut up and dance with me”
Walk the moon, Shut up and dance
Nice to know:
Vanaf €19.995 rijd je in een Fiat 500X weg. Hiermee is hij wat duurder dan een Renault Captur (€16.790) maar goedkoper dan een MINI Countryman (€25.495) of een Opel Mokka (€23.995). Er is keuze uit 1,3 liter (95 pk), 1,6 liter (120 pk)en 2 liter (140 pk) diesels en een 1,4 liter (140 pk) en 1,4l turbo (170 pk) benzine motoren. Schakelen kan manueel of met automaat. Voor het echte avontuur is de 500X ook te bestellen met 4WD in de Cross en Cross Plus variant. (Vanaf €24.995). Uitrustingmogelijkheden bestaan uit de Pop, Popstar en Lounge en voor de Cross versies de Cross en Cross Plus. Wat dan weer vergelijkbaar is met de Popstar en Lounge. Wij reden 1,4 turbo MultiAir 16v met 140pk Lounge uitvoering met het Pack Dynamic Saftely 2 (o.a Hill Assist en Parkeersensoren achter ), Pack Comfort Plus (o.a. vloermatten en lederen bekleding) en Pack Visability (o.a. regensensors en inklapbare buitenspiegels) voor €30.665.