Honda Civic TYPE-R: Party animal

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
7 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Whoohoo! Mag ik nog een rondje?! Na vijf razendsnelle rondjes op een desolaat circuit in Slowakije raak ik al verslaafd aan hem, mijn party animal & playmate op wielen: de nieuwe Honda Civic Type-R. Een bizar goed getunede raceauto voor op de weg én het circuit!

‘Een Honda Civic?’ Hoor ik je al denken. In 2012 nog uitgeroepen tot Women’s World Car of the Year in de categorie ‘Economy’. Betrouwbaar, ruim, kindvriendelijke, comfortabel en praktisch. Een auto met weinig flirt factor in het vooruitzicht. Een brave huisvader, ofwel: een zeer verstandige aankoop. Maak nu kennis met de Honda Civic TYPE-R. Honda’s antwoord op de RS van Audi en de GTi van Volkswagen. Een eerste blik op het knalrode lijf van de TYPE-R zorgt voor een hele dikke grijns op mijn gezicht. Dit is geen brave huisvader, dit is een party animal!

Honda-Civic-TYPE-R-voor

Spoiler alert
Okay, classy is anders, maar daar gaat het bij de Honda Civic TYPE-R ook niet om. ‘Eerst functie dan vorm’, is het credo. Met als resultaat een functioneel design dat er furieus uitziet. Die filosofie is tot in de uiterste perfectie uitgevoerd door een zichtbare hoeveelheid aan luchtinlaten in combinatie met koeling met als doel maximale ‘downforce’ te creëren. Zelfs de onderkant van de TYPE-R is volledig gladgeschoren voor de aerodynamica. Met als hoogtepunt een picknicktafel als spoiler. Want hoe meer neerwaartse kracht je hebt hoe sneller je rotondes kunt nemen en hoe sneller je bij je BFF bent voor een lekkere bak cappuccino, toch?

Honda typeR Slovakia ring

Hot (w)heels
Niet alleen van buiten, maar ook van binnen heerst Japanse precisie in de Honda Civic TYPE-R met als doel mij als coureur (niet bestuurder) zo snel mogelijk te laten rijden. De felrode sportstoelen zitten als een motorjack gegoten en zijn een paar millimeter verder naar onderen geplaatst dan bij de brave-huisvader-Civic. De rode dubbele stiknaden op het met zwart leder beklede racestuur en de zwarte versnellingspook zijn hetzelfde als die van de zetels, en de hemelbekleding is afgezet met zwarte stof, wat de kick ass uitstraling versterkt. Daarnaast zie ik een overdaad aan klokjes in het grote dashboard van de TYPE-R. Met, als ik mijn bril goed opzet, een G-krachtenmeter (mijn wangen beginnen al te trillen), turbodruk, rondetijd (don’t try this at home) en acceleratietijd van 0-100km/u. Wat ik mis is een staand gaspedaal (vanaf de vloer), niet omdat ik anders niet met hoge hakken kan racen, want dat kan ik – kuch. Maar omdat het meer ondersteuning biedt voor mijn rechtervoet. Het gaspedaal in de TYPE-R is hangend en behoorlijk smal. Bij grote voeten niet erg, bij kleine voeten, iets minder veilig.

Lees ook:  Aston Martin DB12: ‘s Werelds eerste Super Tourer



Kort maar krachtig
In mijn party animal huist een gloednieuwe 4 cilinder 2.0 liter VTEC TURBO-motor wat 310 pk uit de motor weet te persen met een topsnelheid van 270 km/u. Uniek aan deze voorwiel aangedreven Honda Civic TYPE-R is het hoge toerental. Of ik het nu wil of niet, ik heb altijd power, zelfs als ik braaf 60 km/u rijdt in de vierde versnelling. Met een lichte kromming van mijn voet op het gaspedaal reageert de TYPE-R direct als een raket. Accelereren in de Honda Civic TYPE-R is een feest. De versnellingen zijn zo kort dat optrekken bij de verkeerslichten mijn nieuwe hobby wordt. Links, naast het stuur, ontdek ik dé bonusknop: +R mode. De +R-button verhoogt de stugheid van de auto en de speelsheid van de motor voor nog meer power. De respons op het gaspedaal wordt een tikkeltje straffer, het stuurwiel wordt zwaarder en het onderstel stuit over het Oost-Europese asfalt. Dit is ‘circuit-material’, en van schrik zet ik de +R mode uit. Small talk in de Honda Civic TYPE-R kan ik wel vergeten: ‘ Hoe was jouw weekend? Wat trek je aan vanavond?’ Er is namelijk lawaai ‘all over’ als je flink op het gas trapt: van rijwind, gebrom van de motor tot de gierende banden.

Boetevrij
In de meest normale rij-modus heb ik niet door dat ik aan het speeden ben. In een mum van tijd, één-twee-drie-vier-vijf seconden, zit ik al boven de 100 km/u en prompt op de 196 km/u. Het voelt echter aan als 100 km/u. Met de mantra: ‘mijn rijbewijs is geen racelicentie, mijn rijbewijs is geen racelicentie’ in het achterhoofd rem ik met de peperdure Brembo-remmen tot de toegestane snelheid. Op naar het circuit dan maar! Daar is de TYPE-R niet meer van het gladde asfalt te krijgen. Op wat piepende banden en wat geslip in de ellenlange bochten van de Slowakkse Ring na. Als een strijkijzer zo smooth vlieg ik met mijn Japanse playmate over het circuit.

Barks en bites
Met getunede auto’s geldt vaak: ‘His barke is worse than his bite’, ofwel hoe meer lawaai de auto maakt hoe minder hij presteert. Voor de Honda Civic TYPE-R geldt dit compleet andersom: ‘His bite is worse than his bark. De ‘barke’, valt namelijk tamelijk mee. Ondanks de vier gigantische uitlaten verlaat hij de oprit redelijk geruisloos. Pas bij hoge snelheid en zeer hoog in de toeren laat hij een bulk gegrom horen. Maar intense rijbeleving met de TYPE-R maakt alles goed.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Honda-Civic-TYPE-R-racetrack

(on)Praktisch
Voor échte groen-doeners is de Honda Civic TYPE-R een doorn in het oog. Omdat de TYPE-R sportief rijgedrag uitlokt slurpt hij benzine, zoveel als Claire van Kampen alcohol drinkt in Gooische Vrouwen, namelijk bijna 1 op 8. Bij normaal rijgedrag, wat mission impossible is in deze Honda, zou hij 1 op 15 rijden.

Alhoewel het lijkt alsof je de afslag naar het circuit hebt gemist als je de Honda Civic TYPE-R bij je schoonouders op de oprit parkeert voor een weekendje weg naar de Ardennen, de TYPE-R is en blijft ondanks zijn woeste looks en party hardy rijgedrag een praktische auto: het is immers een vijfdeurs hatchback met voldoende ruimte (477 liter) voor weekendtassen, koffers, tenten en drie volwassenen mensen. Aangevuld met het optionele GT-pakket haal je ook nog eens een diversiteit aan veiligheidsgadgets aan boord die best nog wel een praktisch kunnen zijn om je sportieve rijkwaliteiten in toom te houden.

Honda 2015 Slovakia Ring TypeR

Hebben?
Zou ik hem als femmefrontaal in mijn ‘schoenenkastje’ aan auto’s aanschaffen? Naast de minder snelle Toyota GT86 en de fancy MINI JCW zou hij niet misstaan. Omdat het design functioneel is en kleren de man maken kies ik wel voor de rode versie van de Honda Civic TYPE-R, niet de witte. De rode kleur kleed mijn playmate en zijn spierballen het beste af. De Civic TYPE-R, een Honda zo speels dat je zou wensen dat je bij het CJIB een ontheffing had voor snelheidsboetes, een kanshebber voor de titel Women’s World Car of the Year, categorie: ‘fast cars’.

Signature song
“I got a rocket full of love, I know it’s crazy
Way you move that ass, baby not too fast
Can feel my blast, I’m bulletproof, it’s gonna loose
A party animal, now make your move”
Avicii Feat R.I.O. & U-Jean – Party Animal 

Nice to know:
De Honda Civic Type-R is de high performance car van de Honda Civic. Ik testte de nieuwste generatie! In Nederland tel je voor een standaard Honda Civic TYPE-R € 44.390,- neer. Tel daar nog wat leuke opties op uit de GT-line bij op en je bent 50 ruggen kwijt voor een beetje fun.

Op de headerfoto: race-instructeur Gabriella Jilkova en FemmeFrontaal Odiel

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Samenwerking FemmeFrontaal en Daily Cappuccino
FemmeFrontaal.nl gaat een samenwerking aan met het succesvolle mode & lifestyle blog...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *