Nieuwe MINI Clubman: Bigger, Better, Bolder

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Op zoek naar een vrolijk alternatief voor een saaie stationwagen? Dan kom je al snel uit op de nieuwe MINI Clubman. Drie Engelse woorden om dit familiefeest op wielen te beschrijven: bigger, better, bolder.

Flirt factor
De MINI Clubman, veel te groot voor zijn naam én toch weer te klein om als échte stationwagen door het leven te gaan. In 2008 lanceerde MINI, na decennia, de eerste revival van de MINI Clubman. Een MINI Clubman met zogenaamde ‘suicide doors’ die je opende in het verkeer in plaats van op het voetpad, yolo. Daarnaast was de vorige Clubman net iets te krap en te klein om écht een hit te worden onder zakenvrouwen-en mannen met kids.

2015, en ik zit in de nieuwe MINI Clubman. Wanneer je naar zijn smoel kijkt zou je niet gelijk denken dat het een Clubman is, pas als je een blik werpt op zijn bips denk je verhip, dit is een Clubman! En die derriere is wel degelijk anders hoor, met oversized- horizontaal geplaatste- achterlichten die zijn geïntegreerd in de twee achterkleppen.

MINI-Cooper-Clubman-FemmeFrontaal-deurtjes

De Clubman verraste me ook met zijn lichtgevende extraatjes. Bij het ontgrendelen van de deur projecteert de MINI Clubman zijn logo aan de linkerkant op de grond. 20 seconden lang. Maar ook bij het afsluiten van de auto ontdekte ik een lampje. De antenne van de auto kent, in de vorm van een haaienvin, een rood knipperend alarm. Hetzelfde alarm dat wij bij veel auto’s in het dashboard zien, zit hier dus aan de buitenkant. Gebiologeerd bleef ik staan kijken, maar uitgaan deed hij niet. Een goed beveiligde haai, en ook nog eens makkelijk terug te vinden op de parkeerplaats (knipoog).

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

MINI-Cooper-Clubman-FemmeFrontaal1

Comfort
Binnenin de MINI Clubman waan ik me even in een echte club. Er is zoveel om naar te kijken. Voor installeerde MINI haar nieuwe middenconsole, die we ook kennen uit de MINI drie- en vijfdeurs, met twee handige bekenhouders, een fatsoenlijke armsteun, schattige retroschakelaartjes, een rode startlepel, en de bekende iDrive knopjes om de navigatie- en media te bedienen. De originele handrem heeft plaatsgemaakt voor een elektronische, en ook is de Clubman keyless. Het interieur ademt #classyness. That’s how we girls like it.

MINI-Cooper-Clubman-FemmeFrontaal-startlepel

Hoe ruim is de nieuwe Clubman? Op papier klinkt de groeistulp van de MINI Clubman misschien wat bescheiden, maar binnenin is de ruimte echt fantastisch. Hij heeft voldoende plek voor passagiers achterin, mits kleiner dan 1m80, en ook de kofferbak biedt voldoende ruimte voor meer koffertjes of een vouwfiets. Er kan maximaal 360 liter in en als ik de banken platgooi ongeveer 1250 liter. De schattige portieren achter kan ik tevens op afstand met een voet onder de bumper openen, zoals ook bij Ford en BMW.

MINI-Cooper-Clubman-FemmeFrontaal-hoofdsteun

Drive
MINI liefhebbers betalen duizenden euro’s extra dus het moet wel een rijdersauto zijn, toch? Toegegeven, hij is niet zo scherp als een drie-of vijfdeurs hatchback, maar de besturing is scherp genoeg en schakelen gaat lekker kort en krachtig. Ik testte de MINI Cooper D Clubman, een vlotte diesel met 150 pk. En dankzij zijn superieure koppel vreet ik elke bocht op die ik tegenkom. Ik neem daarbij een straffe demping op de koop toe, zoals het heurt, voor een snufje ‘go-kart’ gevoel.
De zichtbaarheid in de MINI Clubman is écht goed, zijn grote achteruit biedt me goed zicht bij het wisselen van rijstrook. En ondanks zijn ‘obese’ omvang is de MINI Clubman nog steeds eenvoudig te manoeuvreren in de stad.

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

MINI-Cooper-Clubman-Driving

High heels proof
Goedgekeurd. Hij heeft een staand en stroef gaspedaal waardoor ik het gas goed kan doseren.

Value for money?
Voor een beetje leuke inhoud van je kledingkast moet je diep in de buidel tasten, dat geldt ook voor de MINI Clubman. Prijzen beginnen bij €23.990 voor een MINI One Clubman en €26.990 voor een MINI Cooper Clubman. Beide met 25% bijtelling. Interessant is de MINI Cooper D Clubman, de dieselversie, mijn testauto. Deze is er vanaf €31.990 met 20% bijtelling. Maar verkijk je niet op de prijs. Al die supertoffe opties kosten een hoop doekoe’s. Mijn testauto kwam uit op een whopping €45.000.

MINI-Cooper-Clubman-FF

Wie zegt dat als je klein gezin een degelijke Volkswagen Golf, Audi A3, Mercedes-Benz A-Klasse of Volvo V40 voor de deur moet hebben staan, heeft het dus mis. Okay, er kan niet zoveel bagage in als in een Skoda Fabia Combi, maar hij is een stuk ruimer en veelzijdiger dan de oude Clubman. Daarnaast is het een premiumauto met speels rijgenot. Tel daarbij op zijn zuinige karakter – 4.1l/100km – en je hebt stiekem misschien wel de eigenzinnigste gezinsauto te pakken die er nu is!

Videomontage: Isabeau Kamphuis.
In de video bff’s Odiel en Marjan.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Ford Focus ST: Spierpijn
De nieuwe Ford Focus ST. FemmeFrontaal heeft de felrode rakker een weekje...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *