Range Rover Evoque: Glow up!

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
8 Comfort
7.5 Drive
8 High heels proof
7.5 Value for money
7.9

Ik ken weinig mensen die een Range Rover niet mooi vinden. Zeker de kleinere, gestroomlijnde varianten zoals een Evoque en een Velar vallen over het algemeen goed in de smaak. Zo ook bij mijn medeweggebruikers, wanneer ik met de vernieuwde Range Rover Evoque de weg op draai. Stiekem kijken ze toch even om.

Flirt factor

Gloednieuw en gehuld in glanzend Yulong White, met hier en daar een brons accent. Ik betrap mijzelf er ook altijd op dat ik toch even door het raampje gluur wanneer er een spiksplinternieuwe Range Rover bij het verkeerslicht naast me staat. Misschien zit er een bekende voetballer achter het stuur of kijk ik recht in het gezicht van razend populaire rapper. Je weet het niet…

De Range Rover Evoque komt weg met een smalle grille op de pontificale neus. Zijn formaat is – voor een Range Rover – bescheiden en praktisch. In vergelijking tot zijn voorgangers is de nieuwste Evoque nu compleet gladgestreken. Botox is er niets bij. De verzonken handgrepen hebben hierin een groot aandeel en naast dat het esthetisch verantwoord is, kun je ook eenvoudig controleren of je auto vergrendeld is. Ook hebben de achterlichten een liposuctie behandeling ondergaan: deze zijn nu een stuk slanker en luxer dan voorheen. Toch die Britse charme. En waar de Evoque voorheen voorzien was van een matig kontje, heeft hij nu een bips die ik schaar onder de categorie ‘David Beckham’: strak en sportief. 

De Yulong witte kleur heeft een blauwe gloed over zich, wat het net wat spannender maakt dan een ‘standaard’ witte kleur. Een wit pak kleedt de Range Rover echter niet af. Hij oogt hierdoor nog groter. En als we het dan over groot hebben, laten we het dan ook gelijk even hebben over de 21 inch wielen – die ook voor 26 inch door konden. Want man, wàt een sloffen. Ze misstaan niet, maar ik had er bij nader inzien een bescheidener meerspaaks zwarte velg onder geknald. Dan was ‘ie voor mij helemaal af. 

Range Rover Evoque 2019

Drive

Bijna alle Evoque modellen worden voorzien van een mild-hybride aandrijflijn. Dat houdt in dat de motor afslaat wanneer je remt en nog onder de 20 km/u rijdt. Een dynamo neemt vervolgens het werk over, om de energie op te slaan. Zodra je dan het gas weer intrapt en dus weer gaat accelereren, gebruikt de Evoque die opgeslagen energie. Deze nieuwe techniek debuteert onder de motorkap van de Evoque en moet resulteren in een lager verbruik. Op papier zou de Evoque een verbruik van zo’n 7,2 liter op 100 km moeten halen. Dat is mij echter niet gelukt. Zuiniger dan 10,8 liter op 100 km werd het niet. En nee, ik heb niet lopen trappen. Onder de motorkap van ‘mijn’ Evoque lag een 2.0-liter viercilinder turbomotor met 249 pk. Termen en cijfers waar mijn rechtervoet opgewonden van raakt. Eenmaal achter het stuur viel dat echter reuze mee. Ik had hier nog altijd te maken met een compacte SUV en geen sportcoupé. Daarom besloot ik te genieten van de luxe en het comfort dat een Range Rover heeft te bieden. 

De Evoque is – voor een SUV – klein van stuk en dat voel je. Ik vind het fijn om mij in zo’n tamelijk zware bak toch ietwat wendbaar te voelen, dus ik ga in dit geval even niet in op het onderwerp ‘draaicirkel’. Een echte bochtenvreter is het niet, maar qua rijeigenschappen is het precies wat je van een SUV verwacht. Solide, betrouwbaar en comfortabel. De vering was echter harder dan verwacht, maar daar stoor ik me persoonlijk niet aan. Daarbij blijft de Evoque een product van Land Rover, dus moet hij ook kunnen offroaden. Met verschillende rij-modi past de auto zich altijd aan aan de ondergrond. Dus ook als je op zand of bijvoorbeeld losse stenen rijdt. Dus ook de Evoque eet heuvels als ontbijt! 

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Comfort

The glow up! Het interieur is er zó op vooruitgegaan. De Evoque heeft afscheid genomen van praktisch alle knoppen en beschikt nu over een Touch Duo Pro: een compleet digitaal instrumentarium. De cockpit oogt hierdoor gelijk gelikt en luxe. Het duurde wel even voordat ik mij al tikkend een weg door alle tabbladen sloeg. Intuïtief is anders, maar het werkt en het ziet er immers prachtig uit. Ook het digitale dashboard voor mij heeft oneindig veel mogelijkheden, maar daar heb ik me niet eens aan gewaagd. Laat mij maar gewoon rijden. Op aanraden van de PR manager Jaguar Land Rover heb ik tijdens het rijden wel de ClearSight binnenspiegel uitgeprobeerd. De wat? De ClearSight binnenspiegel! Met een knopje onder je achteruitkijkspiegel, verander je de spiegel in een digitaal schermpje, die alles wat achter de auto gebeurt weergeeft. Dus, stouw jij je Range graag tot de nok vol? Met de ClearSight spiegel behoud je het volledige zicht op het verkeer achter je. Ideaal en het beeld is súperscherp. Het is wel even wennen, omdat je normaal gesproken de diepte in kijkt wanneer je je achteruitkijkspiegel raadpleegt. Zodra je de ClearSight binnenspiegel aanzet, kijk je tegen plat beeld aan. 

De lederen stoelen kun je op 14(!) manieren verstellen, waardoor je altijd wel een fijne zitpositie creëert, ook voor de lange afstanden. Het immense panoramadak compenseert de schuin aflopende daklijn van de Evoque. Naast dat het prachtig staat, zorgt het ook voor een ruimtelijkheid in de auto. Iets wat het gevoel van vrijheid nog net wat versterkt. 

Qua technische snufjes zit je bij de Evoque ook wel goed. De veiligheidssystemen staan wat dat betreft natuurlijk bovenaan, want het geeft rust als een auto met je meedenkt. De Evoque doet dat bijvoorbeeld aan de hand van Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition, Adaptive Speed Limiter, Emergency Braking en Driver Condition Monitor. Daarnaast heb je ook 2-Zone Climate Control, Apple CarPlay, een WiFi-hotspot en DAB+ radio tot je beschikking.

Value for money

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: dit exemplaar gaat richting een ton. Deze Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic S, gaat namelijk voor ruim €93k- over de toonbank. Deze ruime 93k is inclusief een ruime vijftienduizend euro aan opties en packs. Ga je voor een Range Rover, dan kan je dus lekker losgaan in de optielijst en je mandje tot de nok vullen. Of niet. Hij wordt in eerste instantie namelijk wel voorzien van een aardige waslijst aan standaardopties, wat de pijn dan weer wat verzacht. Het verbruik van deze SUV is misschien iets waar zijn concurrenten hem op inhalen. 1 op 9 rijden is namelijk voor geen enkele portemonnee een pretje. Kan ook te maken hebben gehad met die enòrme wielen die eronder hingen. De goedkoopste dieselversie is er vanaf €55k en de voor een standaard benzine Evoque betaal je €65k. 

Fotografie Mats Bulters

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Twingo Nail Polish: je nagels en je auto lakken

De praktische Twingo is dé ideale keuze voor de actieve vrouw, die...
Read More