De iconische Fiat 600 is terug. De herintreder rijdt na bijna zeventig jaar gewoon weer op de weg. Gaat dit elektrisch uitgevoerde retromodel voor een terugkeer van Fiat in het B-segment zorgen?
Dit is wat je moet weten over deze Italiaanse elektrische bolide.
Design
Daar is er weer één: een retromodelletje uit de Fiat Fabriek. De Fiat 600e is een eerbetoon aan de originele 600 die in 1955 debuteerde en symbool werd van de naoorlogse economische bloei in Italië.
Het nieuwe exterieur heeft eveneens een ronde vorm, een lachende grille, ronde koplampen, chromen accenten en een tweekleurige lak die doet denken aan het originele model. Het Fiat-logo op de voor- en achterkant is vervangen door een gestileerde “600”-badge die ook dienst doet als afdekking voor de laadpoort.
De Turijnse autofabrikant heeft sinds de komst van de 500 een studie gemaakt in Italiaans design, zo lijkt het. Dat zie je rijkelijk terug in deze B-segmenter. Waarbij mij vooral de ‘blik’ van de koplampen doet ons verwonderen. Onze Jolie schreef het eerder al bij de persintroductie van de 600e: “Zien we daar nou echt cartooneske ogen in?” In een flits zie ik de Fiat 600e voor me met zwarte autowimpers…
Een gedachte die ik snel van me afschud, om je te vertellen dat Fiat met de 600e een gedurfde stap heeft gezet in haar lak-strategie. Want ondanks dat de kleur grigio in veel landen de koning der kleuren is, heeft Fiat besloten afscheid te nemen van deze traditie en de 600e te voorzien van levendige exterieurkleuren. Waarom? Omdat grijs niet past in het Dolce Vita-DNA van het Italiaanse merk. Tot zover de restwaarde van de auto zou je denken, maar niets is minder waar. Ik vind het een verstandige keuze, want dit auto segment verdient een wagen die zich wel onderscheidt. De gusti om uit te kiezen zijn: Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy en Sky of Italy.
Drive
Omdat Fiat onderdeel is van Stellantis deelt de 600e haar genen met die van de Jeep Avenger en de Peugeot e-2008. Deze auto’s hebben stuk voor stuk allemaal een goede indruk op ons achtergelaten. Alleen waar je bij de meeste elektrische auto’s kunt kiezen uit verschillende batterijformaten en vermogens- is de aandrijflijn van de Fiat 600e molto eenvoudig. Alle 600e-modellen worden geleverd met een accu van 54 kWh en een elektromotor van 154 pk met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Fiat verwacht dat er medio dit jaar ook nog een hybride aandrijflijn volgt.
Nu klinken deze specs misschien niet als Roadrunner “miep-miep”, maar in de stad kan de 600e op snelheid een fatsoenlijk bochtje pakken. Zoals ook een MINI je dat rijgevoel kan geven waardoor je wendbaar en snel van A naar B manoeuvreert. Alhoewel de 600e natuurlijk is ingesteld op comfort, en niet als go-kart auto.
Ze is stil en accelereert soepel, maar de besturing vind ik wat licht voor een bestuurder die van echt rijden houdt, en ook de remmen voelen wat sponzig aan. Dit laatste gevoel verdwijnt echter als ik de 600e in ‘B’-modus zet, dan wordt het regeneratief remmen verhoogd wanneer ik het gaspedaal loslaat. In dat geval hoef ik de rem nauwelijks aan te raken als ik vaart wil verminderen.
De Fiat 600e kan ik bij een snellaadstation tot 80% opladen in 30 minuten, en thuis doe ik er ongeveer zes uur over. Wil je zo efficiënt mogelijk rijden, stel de rijmodus dan in op eco, en verwarm de auto bij vrieskist-weer vanaf je app alvast voor als ze nog aan de lader hangt. Voor de relaxte of sportieve bestuurder, zijn er ook twee andere rijmodi, namelijk: normal en sport.
Comfort
Het interieur heeft wat weg van die van de Avenger, en bij het wegrijden in de 600e zit ik eigenlijk gelijk in een comfortabele rijpositie. Het interieur is overigens verre van saai. In tegenstelling tot de ingetogen interieurs van nieuwe Chinezen of bekende Koreanen, voegt het oranje gelakte dashboard in mijn testauto lekker wat karakter toe aan mijn rijbeleving. En hoewel sommige kunststoffen stevig aanvoelen, geven ze me niet het goedkope of onaangename gevoel dat ik had verwacht. Dankzij de royale ramen is het zicht naar buiten uitstekend, en dat geeft mij een veilig gevoel, alsof ik al het verkeer om me heen in het snotje heb. Standaard heeft de 600e parkeersensoren achter, in het model wat ik reed, zijn er zelfs sensoren aan de voor- en zijkanten van de auto, plus een handige achteruitrijcamera met high-res beeld.
Helemaal bij de tijd is de 10,25 inch-infotainment met touchscreen in het dashboard. Hij is duidelijk afleesbaar tijdens het rijden en eenvoudig te bedienen. Android Auto en Apple CarPlay zijn overigens standaard.
Het gemak uit zich niet alleen in een auto die groot genoeg is om vijf middelgrote personen in te vervoeren, maar ook ruimte biedt aan 360 liter bagage, dus groot genoeg voor een weekendje weg. Dankzij de brede, vierkante kofferopening kun je er gemakkelijk grotere spullen in kwijt. De 600e ‘La Prima’ editie wordt geleverd met een handige verstelbare bagageruimtebodem.
Value for money
De Fiat 600e is een smaakgevoelige auto. Je moet iets in haar koplampen zien, en van haar kleurrijke uiterlijk houden. Daar heeft het Dolce Vita-gevoel wat mij betreft niets mee te maken. Er zijn comfortabelere auto’s te koop, maar de 600e valt mij niks, niente, tegen wat betreft comfort. Hij is daarnaast ook nog eens hartstikke praktisch, heeft een concurrerende actieradius én is scherp geprijsd in vergelijking met zijn rivalen. Ook valt de Fiat op in het minder uitgesproken veld met andere elektrische SUV’s zoals de BYD Atto 3, de Hyundai Kona Electric of de Kia Niro EV.
De vanafprijs voor een instapmodel Red van de Fiat 600e is 35.990 euro. Mijn testauto staat in de boeken voor zo’n 40.040 euro, dat is de Fiat 600e La Prima.