Getest: de nieuwe Firestone Roadhawk band

Firestone Roadhawk

Als er een onderdeel is wat onderschat wordt aan een auto zijn het wel de banden. Dit rubber is namelijk het enige contact van de auto met het wegdek en speelt dus een belangrijke rol bij grip op de weg. Het is net als met mascara: je kan wel prima mascara hebben, maar met het foute borsteltje krijg je het gewoon niet goed op je wimpers.

Liever kijken  naar de nieuwe Firestone Roadhawk band? Vlog!


Rubbernieuws
Zijn je banden versleten dan is er minder contact met het wegdek en dus minder grip.  Of heb je winterbanden terwijl het zomer is, dan klopt het rubber niet (is te hard) waardoor er slechter contact is met de weg. Onderschat dit dus niet! En omdat wij graag goed op hoogte blijven van het laatste rubbernieuws vlogen we op verzoek van Firestone naar Barcelona om hun nieuwste trots, de Firestone Roadhawk band te testen.
Firestone Roadhawk

Bandensegmenten
Ik hoor je denken: ‘Firestone, is dat een bandenmerk?’ Inderdaad, het is het voordelige merk van Bridgestone. In de bandenwereld zijn er grofweg drie segmenten: Premium (bijv. Bridgestone) Mid range (bijv. Firestone) en Budget (bijv Aoteli). Firestone zit dus in het middensegment én is een strebertje, want ze willen graag het beste jongetje van de klas worden.

Firestone Roadhawk
Firestone Roadhawk

Langere levensduur
De kracht van hun nieuwe Roadhawk band komt het beste naar voren onder natte omstandigheden en als de band al 20.000 km heeft gereden. IeFirestone Roadhawkts wat best knap is aangezien een band meestal juist slechter gaat presteren als deze ouder wordt. Maar door het patroon van de band, de rubbersamenstelling en het design is de band zo ontworpen dat dat dus wel mogelijk is. Regent het niet maar schijnt de zon? Ook dan zit je goed met deze band want bij droog wegdek is de remweg tot drie meter korter dan de concurrentie (bijv. Uniroyal Rainsport 3 en Fulda EcoControl HP).

Meer grip op nat wegdek
Ik reed met 90 kilometer per uur een natte bocht in op het circuit van Parc Motor en merkte het verschil tussen de Firestone Roadhawk en de Uniroyal Rainsport 3 direct. Met de Firestone Roadhawk band bleef ik netjes in het spoor van de bocht maar met de Rainsport 3 gleed ik bijna de bocht uit. Ook bij het nemen van een natte rotonde merkte ik verschil tussen de twee concurrenten van elkaar. De Roadhawk band bleef ook hier meer grip hebben waarbij de auto minder over de weg zwabberde en ik sneller door kon rijden.

Korte remweg op droog wegdek
Op droog wegdek maakte ik een noodstop van 100 km per uur naar 0 km per uur. Met de Roadhawk band stopte de auto écht een paar meter eerder dan met de auto waar de Rainsport 3 band onder gemonteerd zat. De Firestone Roadhawk band geeft dus een veilig gevoel, zowel bij nat als bij droog wegdek.

Wat kost dat?
Je kan de rubberen sloffen van Firestone op je velgen laten monteren als de velgenmaat van je auto tussen de 15 “en 19” is. Prijzen variëren uiteraard per maat, maar voor een gemiddelde bandenmaat als 205/55 R16 betaal je rond de 50 euro per band. En dat is een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers

Rijtest Kia Picanto: Kittig én pittig in een nieuw jasje!

Volgens Kia rijden maar liefst 62% van de vrouwen in een A-segment...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *