Een roadtrip naar Hamburg met de Tesla Model S P100D

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Drive
8 Comfort
8 High heels proof
8 Value for money
8.2

De Tesla Model S, in mijn buurt in Amsterdam Oost struikel je er bijna over. In een paar jaar tijd is deze elektrische auto zo populair geworden dat zelfs taxichauffeurs, verknocht aan hun ster op de motorkap, de switch hebben gemaakt van Mercedes naar de Tesla. De Tesla Model S die ik nu onder mijn kont heb is echter niet zomaar een Model S. Nee, het is de P100D! Met meer snelheid, dikkere batterij én vierwielaandrijving. Dus op naar Hamburg om te Teslaën!

Flirt Factor

Eerlijk is vals: in Amsterdam verdraait niemand zijn nek meer voor een Tesla Model S. Maar op mijn tussenstop in Enschede krijgt Model S de aandacht die het verdient: van lokale kroegtijgers. Wat wil je ook met 21” wielen waarin ik mijzelf kan verstoppen en een knalrode lakkleur. Alles rondom de auto wordt door de heren bekeken: de chromen handgrepen, de meegespoten sideskirts, zijn imposante neus zonder grill. Maar de aandacht in Enschede verbleekt als we Duitsland inrijden. Hoe chauvinistisch ook, de nieuwsgierigheid wint het van de ijdelheid: op de snelweg, langs de Autobahn, bij het hotel in Hamburg. Overal nieuwsgierige aagjes rondom de Tesla Model S. En een vragenvuur: “Wie viel kostet das? Wie viele Kilometer fahrt er? Kann ich ein Bild für meine Kinder nehmen?” Zouden Duitsers dan toch…?

Packed everything ????#citytrip #hamburg #femmefrontaal #teslamodels #ladydriven @teslamotors

Een bericht gedeeld door FemmeFrontaal | Cars & Women (@femmefrontaal) op

Comfort

Met de sleutels nog in de hand komen de chromen portiergrepen je al tegemoet. Een startknop heeft de Tesla niet. Zodra je met je kont op de lederen zetels zit staat de auto ‘aan’ en kun je direct wegrijden. Het interieur oogt zwart en nog eens zwart. Eenvoudig. Naast een immens 17” touchscreen zijn er maar twee echte knoppen: eentje om het dashboardkastje te ontgrendelen en eentje voor de alarmlichten. In het middelpunt van de belangstelling staat het grote digitale scherm. Alle, maar dan ook alle, functies van de Model S kun je hierin vinden. En hij is ook nog eens verrassend intuïtief, het aan- en uitzetten van functies spreekt voor zich. Daarnaast is het scherm gekoppeld aan het internet voor bijvoorbeeld je Spotify abonnement. Maar ook om onderweg (niet onder het rijden) iets te zoeken op Google. Dat laatste gaat bij ons verrekte traag.

Drive

Was ist das Besondere an dem Model S P100D? Nou, wat dacht je van een 100kWh batterij (dikker dan ooit) waarmee de P100D een bereik heeft van 613 km. Maar het wildste komt nog: met een warpsnelheid van 0 tot 100 in 2,7 seconden is het de snelste productieauto van het moment. Ludicrous noemen de Amerikanen dat, en te vergelijken met 600 pk. Meer dan insane dit. Hoe kicken de snelheid ook is, dit doe je maar een paar keer. Het is en blijft een auto die een stuk zwaarder is dan de gemiddelde sportauto, en dat voel je. 2100 kilo schoon aan de Tesla-haak betekent vooral snoeihard rechtdoor rijden. Bochten verslinden doe je met een echte performance auto.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Range anxiety
Zonder te dollen, die zogenaamde ‘range anxiety’, daar heb ik mij geen enkel moment zorgen om gemaakt. De opgegeven 613 km is natuurlijk theoretisch, houd feitelijk rekening met iets meer dan 500 km bereik bij een constante snelheid van 130/140 km/u op de AutoBahn. Een enkeltje Amsterdam- Hamburg met de Model S P100D betekent één keertje opladen. Und schnell bitte. Voorbij Enschede in Emsburen, is de plek om met andere Tesla-matties in no time bij te laden tot 500 km. Daar staan een stuk of wat Superchargers van Tesla (ook te vinden via de app). Twee cappuccino verder (een half uur later) vertrekken we weer fully charged naar Hamburg! Omdat de P100D bomvol gadgets zit test ik ook de veelbesproken Autopilot (sem-zelfstandig rijden) functie van de Tesla Model S uit. Wat doet de Autopilot van de Tesla Model S? Hij zorgt ervoor dat de wagen automatisch stopt wanneer er bijvoorbeeld een botsing dreigt of als andere voertuigen iets te dichtbij komen. Als ik de richtingaanwijzer naar links of rechts aanzet verandert de Tesla Model S zelf van rijbaan en kijkt ook uit of er geen achterliggers zijn en past zijn snelheid aan waar nodig. IJkpunt is bijvoorbeeld de auto die voor hem rijdt, de wegmarkeringen en de maximale toegestane snelheid. Ik moet echter wel continu blijven opletten en mijn handen bij het stuur houden. Safety first.

Met je smartphone parkeren
Voor een roadtrip van Amsterdam naar Hamburg hoef je eigenlijk de navigatie niet te gebruiken. Het is vanaf Amsterdam de A1 volgen en immer geradeaus. Stiekem maakte ik mij vooraf alleen beetje druk om de omvang van de Model S. Het is namelijk een gigantische unit, met een draaicirkel van een olifant. En dan die 21” wielen(!), “Als ik maar niet…”, spookte het door mijn hoofd. Maar de weg ernaar toe ging zonder enige obstakels! Totdat we aankomen in Hamburg… en de Model S geparkeerd moet worden bij het hotel. Om bij de parkeerplaats uit te komen moeten we eerst een smal tunneltje van zeker 15 meter door om uit te komen bij de destination charger. “Dat past nooit!”, gillen we met zijn tweetjes. Totdat ik hulp krijg van buitenaf (knipoog). In de Autopilot functie van Tesla zit namelijk ook een parkeerfunctie, genaamd ‘Summon’ waarmee ik de auto – als ik hem er rechtvoor zet – automatisch door het tunneltje kan loodsen met mijn smartphone. Zonder dat er iemand in de auto zit. Hoe dat gaat? Zie hier de video:

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

Value for money

Nederlanders, en dan vooral ondernemers, zijn maf van elektrisch rijden. En ik zie het straatbeeld in de stad langzaam veranderen van benzineslurpers naar elektrische auto’s. Onze testauto, een Tesla Model S P100D is met een prijs van 160.000 euro ‘een beter verwend dan verwaarloosd’ exemplaar. Een eenvoudigere versie is er al vanaf 80.000 euro. En straks komt er een ook een ‘honey-I-shronk-the-Model-S’ versie op de markt, de Tesla Model 3. Tesla heeft 1,8 miljard euro opgehaald aan leningen om de massaproductie te financieren: dat wordt een grote productie. Even los van alle discussies (wel of niet milieuvriendelijk) van de Tesla Model S. Wij hebben genoten van de aandacht op de weg, de stilte tijdens het rijden, het gemak van de superchargers en Hamburg zelf. We hebben geen cent uitgegeven aan brandstof, in plaats daarvan zijn de Mango, And Other Stories én Karstadt in Hamburg een stukje rijker geworden.

Tot slot vier tips voor Hamburg:

  • Slapen: Relexa hotel Bellevue Hamburg: het prachtige statig hotel aan de rivier de Elba, met zachte Duitse bedden en een uitgebreid en vers Duits ontbijt. Achter het hotel hebben ze speciaal voor Tesla rijders chargers staan om op te laden.
  • Eten en drinken: Frau Moller Niet ver van bovengenoemd hotel vandaan. In een van de meest bruisende wijken van Hamburg vind je café Frau Moller. Duitse bieren, Duitse hapjes en levendigheid. Wij hebben er de finale van het vrouwenvoetbal gekeken. Onvergetelijk gezellig. Je maakt er zo nieuwe vrienden.
  • Winkelen: Alles op loopafstand. Rondom de “hauptbahnhof” van Hamburg zijn alle grote internationale ketens te vinden, maar als je er toch bent check dan ook de grote Duitse warenhuizen, zoals Karstadt, voor alle luxe merken onder één dak.
  • Uitzicht: Een plek direct aan het water, botenclub Barca. Hier kijk je met een cocktail in de hand naar een superromantisch zonsondergang.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Vrouwen scoren meer boetes dan mannen
Bleek gisteren nog dat één op de zes vrouwen het eng vindt...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *