Peugeot 308 GTi 2017: Gotta love Coupe French!

Peugeot 308 GTi

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
7.5 Comfort
9 Drive
7.5 High heels proof
8 Value for money
8.2

Ik trek de Peugeot 308 GTi aan als mijn favoriete sneakers en accelereer in de sportstand als een malle direct naar de maximaal toegestane snelheid.” Rianne test voor FemmeFrontaal de vernieuwde Peugeot 308 GTi!

Flirt factor

Met de sportieve kleurencombi ‘Coupe French’ is de nieuwe Peugeot 308 GTi écht een eyecatcher. De Peugeotkenners op de weg geven mij dan ook regelmatig een blik van: ‘Zo dame dat heb je goed voor elkaar!’. En dat heb ik ook. Met een grote glimlach kijk ik op de parkeerplaats nog eens om naar de twee sportieve uitlaten onder zijn bips, dikke sportbanden van Michelin en knalrode remklauwen. De nieuwe 308 GTi is simpelweg een gelikte en strak afgewerkte HOT hatch!

Comfort

Het GTi-smaakje in het exterieur zie ik als vanzelfsprekend terug in het interieur met rode sierstiksels op de lederen bekleding en op het compacte stuur. Met fijne ‘racestoel feeling’ zetels en stoelverwarming voelt het ook nog eens luxe aan. Peugeot heeft over alles nagedacht bij de upgrade van de 308 GTi en in tegenstelling tot Japanse auto’s, waarbij ik eerst een vliegbrevet moet halen om de knopjes op het dashboard te begrijpen, weten de Fransen me iedere keer te charmeren met hun minimalistische design. De touchscreen bediening is easy, alles wijst voor zich. En extra praktisch; passagiers hebben achterin prima ruimte. Wel zou ik alle bijrijders van tevoren even vragen of ze niet gevoelig zijn voor wagenziekte. De Peugeot 308 GTi heeft namelijk een vrij stug stevig onderstel; erg fijn voor mij als racer want je voelt alles, maar voor wagenziek-gevoelige volwassenen of kinderen achterin minder. Op de dorpel prijken de woorden ‘Peugeot Sport’ en ‘GTi’. En de pedalen en handgeschakelde pook zijn van aluminium.

Drive

Ik vertelde net al over het stugge onderstel van de auto. Met standje ‘Sport’ aan, heerlijk om hard door bochten te jagen. De kleur van het dashboard verandert dan van normaal licht naar agressief rood licht. Hij pept je op, ‘laat die 270 pk’s maar komen’! Deze dikke pk’s komen uit een 1.6 e-THP 270 S&S benzinemotor (de 250 pk-versie wordt niet meer geleverd). Een sprintje van 0 tot 100 gaat in minder dan 6 seconden.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Met de Sportstand aan komen de sportstoelen en het racestuur goed van pas om toch zo comfortabel mogelijk te racen…euh stevig door te rijden! Op en top genieten. Het dashboard laat mij tevens zien wat het vermogen, de turbodruk en de G-krachten zijn. En met dank aan het Torsen sperdifferentieel op de voorwielen kan ik in de bocht gewoon vol op het gaspedaal. Dat verplaatst namelijk extra grip naar het wiel dat op dat moment het meeste grip heeft. En scheuren doe je gewoon old school met een handbak, zes versnellingen, geen robotbak.

High heels proof

Daar gaan wij vrouwen weer, is hij high heels proof? Nee, hij heeft een hangend gaspedaal dus daar kunnen wij eenvoudig met onze hakken onder schieten. Maar heel eerlijk, in de Peugeot 308 GTi trek je toch ook geen hakken aan? Dus hup sneakers aan en gaan!

Value for money

De Peugeot 308 GTi is een comfortabel en efficiënt speelbeest. Je trekt hem aan als je ‘daily drive’ én als funcar op het circuit. Wat kost de Peugeot 308 GTi? Het model dat ik test – met alles erop en eraan –  betaal je €43.160,-. Een toppertje dus, het prijskaartje ook. Natuurlijk, je kunt ook voor een normale Peugeot 308 of de GT-versie gaan, vele doekoes minder, maar ook minder kicken! Mocht je de centjes hebben dan is de vernieuwde Peugeot 308 GTi zeker een auto waar je geen spijt van gaat krijgen!

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: Mag ik hem nog een weekje mee? Ah toe…
Duitsers noemen hem “The masterpiece of intelligence”. Ik noem hem een “eye-catcher”,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *