Hyundai i30N: Pret met de i30N knetterraket!

Hyundai i30N

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt factor
8 Comfort
9 Drive
7 High Heels
8 Value for money
7.9

Zo, die glimlach krijgt voorlopig niemand van mijn gezicht af. Terwijl ik wegloop draai ik me nog een keer om en kijk naar de Hyundai i30N. Ik heb net mijn eerste testkilometers gemaakt in Hyundai’s eerste hothatch ooit en moet eerlijk bekennen dat ik verliefd ben.

Liever kijken naar de nieuwe Hyundai i30N?

Flirt factor

Eigenlijk houd ik van een uitbundige over the top hothatchlook zoals de Honda Civic Type R en is de Hyundai i30N net wat te braafjes voor mij. Maar aan de andere kant, de i30N zorgt er wel voor dat ik nog redelijk onder de radar blijf voor het… euhhh ‘controlevolk’, als je begrijpt wat ik bedoel. Zijn lijnen komen het beste tot z’n recht in de kleur Performance Blue met her en der wat rode accenten. Een mooie knipoog naar de rally auto’s van het Koreaanse merk.

Als ik naar wat meningen vraag hoor ik naast “Gaaf”, “Lekker kleurtje” en “Vet geluid”, ook regelmatig de opmerking: “Ja, ziet er leuk uit maar het blijft wel een Hyundai en dat is geen goeie kroegpraat”. Aan het imago mag dus nog wat gesleuteld worden. Maar gezien de uitbreiding van de Hyundai N-lijn naar andere modellen en de autosport carrière die het merk aan het opbouwen is heb ik het vermoeden dat dat helemaal goed gaat komen!

Comfort

Ik ben zo dol op dit type auto’s omdat ze het praktische met het aangename combineren. De Hyundai i30N is in de basis natuurlijk een i30 en dus heb ik de voordelen van praktische opbergvakjes, ruimte op de achterbank en in de achterbak, veiligheidssystemen, een goed werkend infotainment systeem en overal zicht rondom. Alleen, vanbinnen lijkt hij mij net iets te veel op de normale i30. Natuurlijk, die goed zittende sportstoelen, blauwe stiksels, sportstuur, sportpookje, sportpedalen en wat N-badges laten allemaal zien dat het écht een N-versie is, maar het had wel wat uitbundiger gemogen. Al is dat wel een kwestie van smaak natuurlijk.

Drive

Het ‘N Grind Contol System’ is wat mij betreft dé reden waarom deze Hyunda i30N zo goed is. Dit systeem geeft mij meer standjes dan in het kamasutraboek staan. Er zijn tot 2000 aanpassingen mogelijk aan het rijgedrag van deze auto. Denk aan gasreactie, schokdemping, ESP, motorgeluid en besturing. Van ‘relax’ standje in Comfort modus tot standje ‘SM’ in N-modus.

En met een 2 liter turbo en 275 pk op de voorwielen is het elektrische slipdifferentieel ook geen overbodige luxe. Dit zorgt er onder andere voor dat de aandrijving over beide wielen wordt verdeeld en er bijvoorbeeld in een bocht meer grip naar het buitenste wiel gaat waardoor ik deze knoert hard kan nemen. Ik ken geen andere voorwielaangedreven hothatch die dit zo goed onder controle heeft. Het gasrespons is bij de juiste toerentallen lekker pittig, schakelen gaat sportief met lekkere zware en korte schakelgangen, het stuurgedrag is super direct en er zit goed gevoel in het rempedaal. Kan ook niet anders gezien het onderstel is fijngeslepen op de Nürburgring. En dan, het geluid! Hij knettert nog harder dan mijn vriend op de wc. Het uitlaatgeluid is echt, dus niet elektronisch, en geregeld door een klep in het uitlaatsysteem. Ik blijf maar terug- en opschakelen om dit geluid te horen, het werkt verslavend.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

High heels proof

De i30N is alleen te krijgen in handbak met zes versnellingen en heeft sportpedalen met een hangend gaspedaal. Omdat het in het begin even wennen is met de koppeling – de motor valt snel uit door de gevoelige overgang van koppeling met gaspedaal – zou ik aanraden om eerst met sneakers te gaan rijden.

Value for money

Ik reed de Hyundai i30N (€39.995 met 250 pk en zaken als achteruitrijcamera en touchscreen met navigatie) in N2 versie (+€2.500 en opties als verwarmde luxe sportstoelen en stuurwiel) en met Performance pack (+€3000, zaken als 25 pk (=275 pk in totaal) extra, grotere remschijven, 19 inch velgen en speciale Pirelli banden). Voor €45.995 staat er dus een hele complete hothatch op je te wachten met 5 jaar garantie.

Een Ford Focus ST met 250 pk of een Volkswagen Golf GTI met 245 pk schurken met een vanaf prijs tegen de €39.000 aan maar hebben ook een aantal pk’s minder. De Peugeot 308 GTI komt met zijn 270 pk’s het dichtst in de buurt en kost net iets meer dan €43.000.  Het blijft in alle gevallen een flinke sloot geld, maar wat mij betreft is de Hyundai i30N dé hothatch verrassing van 2017!

Fotografie: Lars Oosterveen

Lees ook: rijtest Peugeot 308 GTi

Door Rianne

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Vlog: Michelin Pilot Sport 4S band getest tijdens de Michelin Passion Days!
Michelin kennen we natuurlijk van de Crossclimate band, het alternatief voor een vierseizoenen...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *