Kia Stinger GT: binnenkort boven je bed als droomauto?

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt Factor
9 Drive
8 Comfort
9 High Heels proof
7.5 Value for money
8.5

“Is dit een Kia?” Als ik iedere keer een euro zou krijgen wanneer iemand deze opmerking maakte, was ik inmiddels trotse eigenaar geweest van een mooie Kia Stinger. FemmeFrontaal test de nieuwe Stinger GT! En die is allesbehalve burgerlijk…

Flirt Factor

Vergeet voor het gemak even Audi, BMW en Mercedes-Benz bij het uitkiezen van een zakenauto. Laat je oog eens glijden over de nieuwe Stinger: een must have voor de vrouw die graag rijdt in een opvallende businesscar(d).

Doorgaans worden onze fans, mijn familie en vrienden blij van elke nieuwe auto die ze ontmoeten. Maar van de Kia Stinger GT waren ze toch eventjes écht stil voordat het enthousiasme uitbrak. Daar moest een selfie mee gemaakt worden: “He is hot! Ik keek net naar een nieuwe Audi A5! Selfie-time!”. En ik moet bekennen, de Stinger laat mij ook niet koud. Want hij heeft qua looks iets weg van een gelikte Audi. Ook niet zo gek als je bedenkt dat Peter Schreyer (ooit ontwerper van Audi, nu eindbaas design bij Kia is) het neusje van de zalm heeft ontworpen voor het Koreaanse merk.


Een dikke pluim dus voor het ontwerp. De bekende ‘Tiger Nose’ grill van Kia is ineens impressive door zijn lange motorkap.  En zijn aflopende daklijn en dikke achterzijde maken dat deze Kia allesbehalve een burgerlijke bak is. En… of ligt het aan mij, de vlezige wielen onder de Stinger maken hem ook nog eens een tikkeltje fout, maar wel lekker!

Comfort

Bij het instappen in de Kia Stinger GT kom ik terecht in een oase van comfort, met een smaakvol en ingetogen zwart interieur. Behalve het logo groot afgebeeld op het stuur, straalt het interieur niet direct Kia signature uit, zoals we die wel kennen van de Picanto of de Stonic, eerder Duitse luxe. Het materiaalgebruik voelt kwalitatief en mooi aan en de zetels zitten mij als gegoten.

Voorin is er voldoende beenruimte voor de Claudia Schiffers onder ons en achterin is het ook verrassend ruim, ondanks de aflopende daklijn. Deze kan straks prima als UberLuxe de weg op. Big surprise is ook de hoeveelheid ruimte in de kofferbak, die is namelijk erg diep. Je verstopt daar gemakkelijk een hutkoffer en je pas aangeschafte Jimmy’s in.

Kia heeft de Stinger verder behangen met een overdosis aan veiligheidsopties en gadgets; zoals een head-up-display waarop ik de snelheid en navigatie als een bioscoopscherm voor mij geprojecteerd zie. Maar ook krijg ik hulp bij het inparkeren van deze unit met een 360-graden camera. Daarnaast zit ik op stoelen mét ventilatie, passen de LED-koplampen zich automatisch aan bij slecht zicht én kan ik genieten van DAB+ radio en premium boxen die kraakhelder “All of me” van John Legend ten gehore brengen. En dan vergeet ik nog de helft van alle andere (veiligheids)opties die er standaard op zitten!

Drive

Bij het lezen van de specificaties van mijn knapperd loopt het water al mijn mond: een 4WD, 3.3 liter V6 biturbo goed voor 370 pk. Er zijn ook christelijker en meer betaalbare versies te koop, maar daarover later meer. Wat mij als eerste opvalt, als ik in mijn red devil rijd, is het comfort en de demping. Alles – van grote hobbels tot kuilen – wordt gladgestreken. Hoewel het onderstel stevig is te noemen, wordt het nooit oncomfortabel in de auto. Ook ervaar ik de Stinger als verrassend stil vanbinnen, zowel wind- als bandengeluid vervagen, zelfs bij hoge snelheden.

Welk autowonder binnen Kia heeft deze fantastische Duitse wegligging voor elkaar gekregen? Nou, een Duitser zelf. Albert Biermann, ooit verantwoordelijk voor het fenomenale onderstel van de M3. Geen halve maatregelen dus bij Kia.

De rode Brembo-remmen, die uitstekend matchen bij de knalrode kleur van de Stinger, verdienen ook een pluim. Man, wat leveren die een krachtige doch subtiele remkracht op bij het afremmen vanaf hoge snelheden. De besturing reageert direct, waardoor de voorkant snel reageert en de vierwielaandrijving het vermogen verspreidt over de voor en achterwielen van de auto. Daardoor blijft de Stinger lekker binnen de lijntjes kleuren.

Zoals het heurt in auto’s uit deze klasse kun je in de Stinger ook kiezen uit verschillende rijsmaken. In mijn favoriete smaken Sport én Sport+ wordt de besturing nog strakker dan hij al is en ook het onderstel wordt nog een stukje stugger. Een kleine schok in de auto maakt me duidelijk dat ik maximaal in de toeren mag rijden. Zelf schakelen met de flippers aan het stuur levert dan ook de grootste glimlach op. Wat een trekkracht!

High Heels proof

De meest sportieve Kia allertijden houdt van vrouwen, daarom heeft de Stinger een staand en stroef gaspedaal. Ideaal als je toch van plan bent met hakken aan te rijden. Wel zo veilig en ook nog eens ergonomisch voor je enkeltjes.

Value for money

Een beetje arrogantie in design om je te onderscheiden tussen alle eenheidsworsten op de weg mag best. Vorig jaar zou ik nog gekozen hebben voor de BMW. Dit jaar misschien wel een Kia Stinger? Diehard BMW of Audi fans zijn lastig te verleiden voor een merk als Kia. Maar als ze hun snobisme (en dan heb ik het ook over mijzelf) een beetje opzij kunnen zetten, vinden ze in de Kia Stinger GT een nieuwe droomauto om boven hun bed te hangen.

In het buitenland is de Kia Stinger GT concurrerend geprijsd ten opzichte van zijn concullega’s. In Nederland moeten we even wat dieper in de buidel tasten voor een Stinger (snif), damn you BPM. De goedkoopste Stinger is een 2.2l diesel (achterwielaandrijving) met 200 pk voor €59.995 euro. Een 2.0 turbo benzine kost zeker €67.995 euro. Mijn eye candy voor een week, de 3.3 V6, kost (ECHT!) €99.995 euro! Maar dan krijg je wel meteen de all-inclusive variant (geldt voor alle versies) van de Stinger, behangen met zoveel mogelijk gadgets- en veiligheidsopties.

Fotografie: Lars Oosterveen

Lees ook onze rijtest met de BMW X3

Getest door FemmeFrontaal Janneke

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Lexus RC-F: op pad met Vin Diesel

De eerste indruk van de Lexus RC-F? Overweldigend, wat een spierballenbak! Oké,...
Read More