Smart heeft in al zijn modellen een nieuwe elektromotor gelepeld. Dit betekent dus dat de fortwo, fortwo cabrio én de forfour ook allemaal aan de stekker gaan. Het blijven natuurlijk wel dezelfde type modellen die ik vorig jaar al getest heb, dus hier komen de verschillen:
Liever kijken naar de nieuwe Smart Electric Drive?
- Elektromotor
In alle drie de modellen ligt dezelfde elektromotor met 60kW (81pk) en dat geeft de Smart Electric een trekkracht van 160 Nm. Die trekkracht staat meteen tot mijn beschikking omdat de elektromotor niet op toeren hoeft te komen zoals een normale motor dat wel moet. Deze pocket rocket schiet mij in 4,9 seconden af naar de 60 km/u. Halloooo stoplichtsprintjes!
- De batterij
De batterij die de elektromotor aanstuurt is veilig weggewerkt onder de vloer, in het midden van de Smart. Dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling en hiermee is de Smart mooi in balans. Bij een harde impact (lees botsing) worden de elektrische systemen doorbroken zodat jij en de hulpdiensten geen gebraden worstjes worden. De Smart fortwo brengt je (op papier dan he) 160 km ver terwijl de Smart forfour door het hogere gewicht er bij 10 km eerder de brui aan geeft. Trek daar in real life maar een kilometertje of 20 van af. Opladen kan binnen 3,5 uur en met een Smartbox is het mileuliefje zelfs in 45 minuten tot 80% vol geladen.
- Exterieur
De Smart Electric Drive is naast de al bestaande kleuren exclusief leverbaar met een grasgroene tridion kooi. Op de auto vind je op verschillende plekken de woorden elektric Drive (voor het geval je het vergeet) en natuurlijk missen er drie onderdelen: een benzinedop, een naar olie ruikende benzinemotor en een rokende uitlaat. Bijtanken gaat met de stekker in het stopcontact.
- Interieur
Doordat de batterij in de bodem is weggewerkt heeft dit geen invloed op bijvoorbeeld de beenruimte. Twee dingen vallen direct op: het eerste is de digitale teller waarmee ik in het dashboard gegevens kan aflezen en het tweede is een extra meter aan de linkerkant van het dashboard waarop ik kan zien hoeveel accu de Smart nog heeft (soort benzinemeter) en wat de Smart momenteel aan energie opslurpt.
- Smart app
Smart heeft een speciale app laten ontwikkelen waarmee ik batterijlading kan checken, en hoeveel kilometer ik nog kan rijden. Een ander slimmigheidjes is de pre-conditioning waarmee ik de Smart Electric Drive voor vertrek (dus als die nog aan de lader staat) op standje Costa del Sol kan instellen. En dat spaart natuurlijk de batterij weer tijdens het rijden!
- Rijgedrag
Eerder vertelde ik al dat de Smart Electric Drive als Dafne Schippers zo rap uit de startblokken komt door die elektromotor. Laat ik het gas los dan vertraagd de Smart wel (remmen op de motor levert weer energie op), maar niet zo erg als bijvoorbeeld een BMW i3. Als ik rem laadt de Smart zijn batterij weer op door de remkracht die dan vrijkomt. Zijn topsnelheid ligt bij 130 km, met een nadeel: de batterij ook met dezelfde snelheid weer leeg.
- Prijs
Het laatste verschil is de prijs en dat voel je in de zwaarte van je portemonnee. De prijzen zijn nog niet officieel bekend gemaakt maar reken op een vanaf prijs van rond de 23.000 euro. Begin maart horen we wat de daadwerkelijk prijs is. Niet goed goedkoop dus, maar Smart valt dan ook wel in het premium segment en daar hangt altijd een prijskaartje aan.
- Kopen of laten lopen?
De Smart Electric Drive is wat mij betreft de ideale stadsrakker. Prima rijgedrag, goede balans en heb je die kleine draaicirkel al gezien? Lekker klein (of wat groter met de forfour) dus prak je Smart overal tussen, én super zuinig in verbruik door de elektromotor. Kortom: red de aardkloot! Het is aan jou of je dat het prijskaartje waardig vindt.