Honda Civic: Mommy Car of the World

FemmeFrontaal testte de Honda Civic, in 2012 uitgeroepen tot Women’s Car of the World in de categorie Economy. Na een weekje proeven, testen en pogingen tot fileflirten voegt FemmeFrontaal een nuance toe aan deze titel. Women’s Car of the World wordt Mommy Car of the World. Een vrouw is niet altijd moeder….

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
5 Flirt factor
7 Value for money
7

FemmeFrontaal testte de Honda Civic, in 2012 uitgeroepen tot Women’s Car of the World in de categorie Economy. Na een weekje proeven, testen en pogingen tot fileflirten voegt FemmeFrontaal een nuance toe aan deze titel. Women’s Car of the World wordt Mommy Car of the World. Een vrouw is niet altijd moeder….

Zijn looks zijn ongewoon. Futuristisch met een likje sportiviteit en gezonde dosis vriendelijkheid. Zijn spitse neus kijkt je met zijn glimmende brede koplampen tevreden aan. De H van Honda staat eigenlijk voor ‘Hi, tot uw dienst’. Zijn derriere is niet te missen en heeft een unieke feature in zich; namelijk als een soort van spoiler uitstekende achterlampen die helemaal van links naar rechts fungeren als plankje. Althans, zo heb ik het gebruikt. Als je stilstaat handig om je picknicktafel op uit te stallen of om onderweg even uitgebreid je make-up te doen. Je spulletjes vallen niet zomaar van het venstertje af.

Honda Civic_femmefrontaal_zijkant

Drama Queen
Op het eerste gezicht ziet het dashboard van de Japanner er buitengewoon uit. De lay-out doet denken aan een 3D-bioscoop met veel diepte en schermpjes waar je net niet bij kunt met je handen. Het ongewone split level dashboard is voorzien van een digitale snelheidsmeter boven het stuurwiel en andere instrumenten ervoor. Na een tijdje went het en is het eigenlijk best logisch ingericht. Bovendien houdt het je ogen op de weg. Wel heb ik gemerkt dat je bij het aanpassen van de stuurkolom naar beneden de snelheidsmeters niet meer goed kan zien. Het vierkante plastic fantastic mediasysteem met navigatie, radio en overige technische snufjes heb ik niet bemind tijdens mijn testweek. De knoppen zijn niet intuïtief, en het navigatiesysteem is verrassend weinig behulpzaam. Het scherm van de navigatie viel steeds in slaap waardoor ik met mijn witte Japanner als een toerist door Amsterdam dwaalde. Daarnaast ontving ik onderwijl in mijn 3D-cockpit de volgende melding ‘Auto Verlaten’ op een scherm. Afgebeeld met allerhande Tim the Toolman Taylor-gereedschap: hamertje en steeksleutel. Na een tijdje aan de kant van de weg mijn grijze hersenbrij geraadpleegd te hebben, werd mij de cryptische omschrijving duidelijk. Niks ernstigs. De Honda Civic wilde gewoon een lekkere beurt met happy ending. En de ‘Auto verlaten’-tekst sloeg op ‘Menu verlaten’. De Honda Civic weet een vrouw wel in paniek te brengen zeg…

Jaarboodschappen
Degenen die denken dat compacte auto’s niet groot genoeg zijn voor drie uit de kluiten gegroeide pubers of twee Arie Boomsma’s op de achterbank, hebben het mis. Zij wurmen zich gemakkelijk in de Honda Civic. Zelfs in de kofferbak kun je met Arie knuffelen als je dat wilt. Als je de achterbank neerklapt biedt hij namelijk ruimte aan maar liefst 1210 liter bagage. Vergeet die weekboodshappen, ga voor de jaarboodschappen.

Honda Civic_femmefrontaal_dash

Ecologische voetafdruk
De Honda Civic heeft een licht, wendbaar en precies gevoel op het wegdek dat hem onderscheidt van sommige andere Japanners of Duitsers. Hij rijdt erg comfortabel en best levendig. Ideaal voor de stadse ladies. Die overigens houden van een hoge parmantige zit. Gekleurde stroken aan weerszijden van de snelheidsmeter dienen als een efficiency coach, hij brandt blij groen wanneer je zuinig rijdt en boos blauw als je dat niet doet. Alle Civics hebben een ‘ECON’-knop, waardoor hij zuiniger schakelt en de motor anders reageert op jouw rechtervoet op het gaspedaal. Van deze krachtige (150 pk) redelijk compacte auto had  ik niet verwacht dat hij zo zuinig zou zijn. Er is dan ook weinig geflirt bij de tankstations. En die keer dát ik er stond speelde de Civic ‘tankdop-opener-verstoppertje’. Ik won, na tien minuten zoeken…

Honda Civic_femmefrontaal_kofferbak

Women’s Car of the World
De jury van Women’s Car of the World 2012 bestond uit twaalf gerenommeerde vrouwelijke autojournalisten waaronder een bekende Nederlandse journalist en heldin in de racerij, Henny Hemmes. In de categorie Economy beoordeelden zij de Honda Civic op de punten veiligheid, waar voor je geld, esthetiek, opbergruimte, kindvriendelijkheid, gemak van rijden, sexappeal, impact en ecologische voetafdruk. De Civic werd met name geroemd om zijn veiligheid, kindvriendelijkheid door het isofix-bevestigingssysteem en de opbergruimte. Over de veiligheid van de auto heb ik nog niet gesproken. Die neemt Honda serieus. Hij scoort vijf sterren in de Ancap-veiligheidswaardering. Maar sexappeal? Come on ladies.

Honda Civic_femmefrontaal_voor

Rij verstandig, rij een Civici
Geen twijfel over mogelijk, de Honda Civic is een van de meest verstandige auto’s op de markt. Als praktische bezwaren boven verleidelijk rijden gaan. Hij is compact aan de buitenkant, onwijs ruim aan de binnenkant, hangt niet vaak met de slang aan de tankbar en houdt van kids. Een kinderwagen knal je gemakkelijk in de achterbak en je kunt de deuren tot 90 graden openen zodat je je kroost in alle rust en met alle ruimte voor acrobatische bewegingen veilig kunt vastzetten. Wat ik zeg; de ideale Mommy Car.

Signature song
“…Don’t forget, I love you
And tomorrow we will do this all again because a mom’s work never ends, you don’t need the reason why, Because, Because, Because, Because, I said so, I said so, I said so, I said so, I’m the Mom, the mom, the mom, the mom, the mom, ta-da”
Anita Renfroe, The Mom Song

Nice to know:
FemmeFrontaal reed in de Honda Civic 2.2. i-DTEC Comfort Diesel, een handgeschakelde auto. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in deze bolide nog redelijk rap, namelijk in 8,5 seconden. Heel netjes. Hij is uitgerust met airbags all over, zes stuks. Hij houdt je bandenspanning in de gaten  en wordt in optionele gevallen uitgerust met parkeercamera’s. Met een luxere versie kun je rekenen op adaptive cruise control en automatische remingreep wanneer er een gevaarlijke situatie dreigt. Voor de geteste versie moet je bijna 28 duizend euro uit de spaarpotten van je kinderen schrapen. Voor een degelijker benzinemodel kun je misschien uit met inhoud van de spaarpot van manlief, deze versie koop je namelijk vanaf 20 duizend euro. Nieuwsgierig naar meer foto’s van de Honda Civic gemaakt door fotograaf Frank Evers? Check FemmeFrontaal Facebook.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

MINI JCW: Rockstar

Al in 1961 bleek de combinatie van MINI en racen een gouden...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *