NewBorn MINI Cooper: Kwispelen

Dit is hét jaar van MINI! Kakelvers en wederom een belevenis, de nieuwe MINI Cooper: het interieur is hysterischer doch volwassener dan ooit. Zijn looks extravaganter. En zijn rijeigenschappen rijper. En toch is ook deze generatie MINI’s niet perfect. Gelukkig maar!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
10 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.8

Dit is hét jaar van MINI! Kakelvers en wederom een belevenis, de nieuwe MINI Cooper: het interieur is hysterischer doch volwassener dan ooit. Zijn looks extravaganter. En zijn rijeigenschappen rijper. En toch is ook deze generatie MINI’s niet perfect. Gelukkig maar!

De eerste indruk zegt alles. Of toch niet? Zo op het oog, op afstand, in een flits, lijkt hij eigenlijk vrij veel op de oude MINI. Maar schijn bedriegt: de nieuwe MINI is namelijk van top tot teen compleet veranderd. MINI is MAXI is geworden, in theorie dan. Om precies te zijn is hij 98mm langer en 44mm breder. Maar in vergelijking met zijn concurrenten (Ford Fiesta, Citroën DS3 of Audi A1) draagt hij nog altijd maatje extra small. En met zijn dominante grote ovale grill en zijn opvallende uitstekende achterlampen is het geslacht van de MINI nu toch echt wel duidelijk; het is een mannetje! Tijdens een oer-Hollands perstripje in Zuid-Limburg heb ik drie newbies mogen testen: de MINI Cooper S (benzine, 192 pk, 4 cilinders), de MINI Cooper (benzine, 136 pk, drie cilinders) en de MINI Cooper D (diesel, drie cilinders en tevens 136 pk’s).

New MINI Cooper_femmefrontaal_tanken

De nieuwe MINI Cooper
Drie cilinders. Wat is er zo speciaal aan een MINI Cooper met drie cilinders? Nou, de mannelijke autojournalisten vonden dit reuze opwindend. Want een viercilinder motor is altijd de regel geweest. Mij maakt het niet uit, als het maar doet wat het belooft: vlotter en zuiniger rijden. En die belofte maakt MINI waar!
De Cooper diesel en benzine zijn verrassend comfortabel. Beide MINI’s sturen bovendien in de eco- en sportstand voldoende intuïtief. En het schakelen gaat ook verrassend licht. Iets te licht, als je het mij vraagt. Is dit wel een MINI? Noeste arbeid ben ik namelijk van MINI gewend. Maar gelukkig maakt hier de sportstand een hoop goed en voel je, zodra je de ‘kick-some-ass-modus’ hebt aangezet, dat het onderstel stugger wordt en de besturing zwaarder. Zo ken ik MINI weer. De trekkracht van de Coopers is tevens voelbaar sterker dan voorheen en de auto’s rijden ook nog eens stiller dan ze ooit zijn geweest.

Go Kart Gevoel
Op zoek naar het echte MINI ‘Go-Kart-Gevoel’? Dan is er nog altijd de MINI Cooper S met bijna 200 pk aan speelruimte. Als een samoerai zwaard snijden ik en de Cooper S door het verkeer. Geen enkele uitdaging gaan we uit de weg. Smalle dijkjes, hobbelige bosweggetjes (mijn tanden zitten er nog) of een snelle sprint op de snelweg. Stille Willy is hij niet in zijn meest sportieve stand (wel als je hem in de eco- of normale stand zet). Gelukkig maar! Het geluid van rollende banden op het asfalt en de sportieve plofjes uit de knalpijp tijdens het terugschakelen geven je het gevoel alsof je rijdt zoals rijden ooit bedoelt is geweest. Rauw en in contact met moeder aarde!

New MINI Cooper_femmefrontaal_s

Inside Cooper
Ook fijn als je van nostalgie houdt, het interieur van de nieuwe MINI herinnert nog steeds aan de oudere MINI’s. Het is alleen iets volwassener geworden, de look & feel dan. En er is voelbaar gebruik gemaakt van hogere kwaliteit materialen. Inclusief houten paneeltjes in het dashboard. Tja, en dat laatste is smaak. Ik vind het persoonlijk meer passen in een sigarendoos op wielen dan in een MINI. Enfin, het stoere, donkere (of witte) leer dat gebruikt wordt op de stoelen en op andere delen in het interieur in de MINI herinnert verder aan een lekker strak maatpak. De oldschool schuifjes in het dashboard zijn gebleven met in het midden een start/uit knop, correctie: start/uit lepel! Nee, geen amuselepel. Tip: bekijk de foto hiernaast, dan krijg je een beeld van de nieuwe startknop. Origineel bedacht he! En fijn keyless entry. Maar waar laat ik die sleutels nou…?

New MINI Cooper_femmefrontaal_interieur

Cooper me bad
De fun van de nieuwe MINI zal je allicht ontgaan als kleurenblind bent, maar dat ben ik niet! Dus ik heb volop genoten van alle discolichten in de auto. In de vrolijkste rode, paarse, blauwe, groene en witte kleuren communiceert hij met je via de ringvormige led verlichting in het middenconsole van het dashboard. Start je de auto, geeft hij groen licht: ‘Let’s go girl!’ Rij je achteruit, ziet hij een obstakel dan geeft hij rood licht en waarschuwt je: ‘Pas op, paaltje!’. Rij je lekker bio productief in de eco-stand, kleurt het ronde paneel helder blauw. En geef je hem in de sportstand met je rechterpump een dot gas, kleurt hij gevaarlijk paars. Wil je de kleurtjes aanpassen aan de kleur van je outfit, dat kan ook! Roze? Dan stel je dat gewoon zelf in. Zo’n Indiaas feest van kleuren in een auto, daar word ik nou blij van!

New MINI Cooper_femmefrontaal_achter

Imperfectie
Ergonomie is bij MINI nooit een erg sterk punt geweest. Maar hey, als je die pumps van Jimmy Choo écht wilt hebben, neem je een blaartje meer of minder op je poezelige voetjes toch ook voor lief? Dat was juist ook de charme van een MINI! Maar het lijkt alsof de nieuwe MINI zich conformeert aan wat de grijze massa wil. Zo is de grote snelheidsmeter, a.k.a. stationsklok, uit het middenconsole van het dashboard gehaald en naar een veilige plek verplaatst achter het stuur, direct op ooghoogte. Ook zijn de elektrische raamschakelaars verhuist van het dashboard naar de portierdeur. Het fancy grote scherm in het middenconsole, MINI’s visitekaartje, is echter wel gebleven. Het herbergt nu een hippe audio-installatie met navigatie. En om dit laatste te bedienen is er een mini versie van de BMW iDrive knop in het middenconsole onder de armsteun geplaatst. En bij dit laatste blijkt gelukkig dat ook de nieuwe MINI niet 100% perfect is. De iDrive knop zit namelijk op zo’n onhandige plek in het middenconsole dat je pols de lenigheid moet hebben van Epke Zonderland om je eindbestemming snel en netjes in te voeren. Ook het optionele head up display (een transparant zwart projectieschermpje op je dashboard) met informatie over je rijsnelheid en eindbestemming is cool maar best even wennen. ‘Less is more’ zou ik bij deze laatste gadget willen zeggen. Voor mijn brein is dit zwarte vlekje voor mijn ogen namelijk net iets teveel informatie om te verwerken.

Stout, speels en extravert
Imperfecties voltooien de perfectie. Waar de meeste automerken streven naar de meest perfecte burgerlijke eenheidsworsten, blijft MINI gewoon zichzelf. MINI heeft haar eigen vorm van perfectie, styling en innovatie. Met als motto: Never grow up! Om die reden ben ik een paar jaar geleden privé een MINI Cooper cabrio gaan rijden. En om die reden zou ik, over een jaar, als de cabrioversie van de nieuwe MINI uitkomt me wellicht weer laten verleiden tot…

“Cause all of me
Loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections”
John Legend – all of me
New MINI Cooper_femmefrontaal_kofferbaktest

Nice to know:
Haal de stylist bij je naar boven want bij MINI (de uitvinder van personalisatie) is het wederom mogelijk om te kiezen uit de meest fancy daken, gillende lakkleuren (kikkergroen!) en interieur accessoires.
En naast de standaard veiligheidsvoorzieningen biedt MINI ook een Driving Assistent pack aan met als optie ‘active cruise control’ (cruise control past zich aan aan de snelheid van medeweggebruikers en remt waar nodig uit zichzelf), snelheidslimietteken in het dashboard (als geheugensteuntje). En ook een achteruitrijcamera en parkeerassistent zijn mogelijk (al is het maar om die leuke kleurtjes in je dashboard te ervaren!).

Prijzen
MINI One 102pk – € 18.495,-
MINI Cooper 136pk – € 21.495,-
MINI Cooper S 192 pk – € 30.295,-
MINI One D – € 19.495,-
MINI Cooper D 116 pk – € 23.995,-

Meer foto’s van de nieuwe MINI Cooper en ‘the making of’ bij VDL Nedcar, klik dan snel op de fotoshow op Facebook FemmeFrontaal!

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Finnano Fenno: creatief met oude auto’s

Hoe fotogeniek en inspirerend klassieke auto's zijn laat de Italiaanse ontwerper Carlo...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *