Nieuwe Peugeot 208: comeback girl

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Drive
8 Comfort
8 High Heels proof
8 Flirt factor
7 Value for money
7.6

Oui, de Fransen weten wat stijl is. En daarin maken ze geen modemissers. ‘Reset mijn imago’, moeten de Fransen hebben gedacht bij het aankleden van de nieuwe Peugeot 208. De Franse hatchback maakt na drie jaar een fashionable comeback! FemmeFrontaal testte de nieuwe Peugeot 208 in het land van een van de eerste stijlgodinnen: Sissi, Oostenrijk.

Meer dan 50% van de eerste indruk wordt bepaald door het uiterlijk en de gezichtsuitdrukking. Bijna 40% door de stem en slechts 10% door de inhoud zelf. Ook een auto beoordeel ik eerst op wat ik zie, het design. En dan zie ik een 208-neus waar ik niet omheen kan. Ze grijnst me dit keer nog opvallender en breder aan dan haar voorganger. En de nieuwe koplampen en mistlampen geven haar een mysterieuze uitstraling. De lakkleuren van de nieuwe Peugeot 208 lijken regelrecht uit een ambachtelijke ijssalon te komen: Power Orange (knaloranje), Ice Grey (mat lichtgrijs) en Ice Silver (mat donkergrijs). Ook van de andere kleurtjes loopt het water al in mijn mond: Rouge Rubi, Noir Perla Nera of nog lekkerder, ‘coupe franche’. Deze laatste coupe (coupe zwart en rood) is echter alleen bestemd voor de meeste stoute ladies onder ons die van een GTi-ijsje houden.
Peugeot-208-icesilver
Hier houdt het meesterschap van de ijsbereider van Peugeot echter niet op. Nee! Ik begin bijna te kwijlen als ik hoor wat de namen zijn van de exterieurpakketten van de nieuwe Peugeot 208: Menthol White en Lime Yellow. Yummie! Met deze smaken krijg ik dus een stoere 3d grille in de kleuren lime of witte, hoogglans zwarte omlijstingen rondom de grille en mistlampen plus zwarte spiegelkappen met een streepje lime of wit. Die twee smaken kun je daarnaast ook doorvoeren in het interieur. Kortom, met die 50% eerste indruk zit het wel goed met de nieuwe Peugeot 208. Ik heb even een klassiek magnum-momentje….
Peugeot-208-interieur
BFF
De zelfverzekerde uitstraling van de nieuwe 208 opent autodeuren. Laat ik eens de lichaamstaal en het innerlijk van de nieuwe Peugeot 208 testen. Ik nestel me in de auto, schuif wat heen en weer met de zetel, die overigens erg prettig zit, hard maar zacht genoeg, met voldoende zijdelingse steun. Ik stoei echter als een malle met de hoogte van het kleine stuurwiel van de Peugeot 208. Als ik het stuur vastzet zoals het ‘heurt’ zie ik de navigatie en snelheid niet voor me in het dashboard. Met het stuurwiel een tikkie naar onderen geplaatst lukt het gelukkig wel. Intern in de nieuwe 208 heerst een ‘clean desk policy’ met de belangrijkste functies verstopt in een touchscreen. De ‘apps’ in de touchscreen, met daarop een media- en navigatiesysteem, werken op het eerste gezicht gemakkelijk en intuïtief. Totdat de navigatiekaart zich opent; moet ik nu de tweede of derde afslag nemen? Enne…hoe voeg ik tussenstops toe in de route? Arghh.. Net als met Sissi: het duurde even voordat de liefde er was. Maar toen die er eenmaal was…

En goede vriendinnen zorgen voor elkaar. De nieuwe Peugeot 208 heeft daarom allerlei veiligheidsgadgets – als optie – aan boord gekregen zoals een ‘Active City Brake’, een feature (kost €300) dat kop-staartbotsingen tot 30 km/u beperkt of zelfs voorkomt. Hoe onnatuurlijk het ook voelt om niet te stoppen voor een obstakel, ik heb het getest en het werkt. Bekijk het filmpje.

Zuinig = het nieuwe sexy
De volledige naam van mijn testauto in Oostenrijk is: Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 Blue Lease Executive. BlueHDI betekent dat ze geheelonthouder is als het gaat om dieseldrinken. Ze schakelt soepel, maar met zeer lange halen, van de ene naar de andere versnelling. Deze karaktereigenschap betekent dat ze superzuinig is. Op een Peugeot testcircuit haalde ze bijna 1 op 50, in de Oostenrijkse bergen echter 1 op 20. In ons vlakke land zou dat nog wel eens 1 op 32 kunnen zijn. Dat betekent dus een stukje zuiniger nog dan een Volkswagen Polo Bluemotion. En om het ‘slowmotion-gevoel’ van een VW bluemotion te voorkomen zou ik kiezen voor een 100 pk versie van de 1.6 BlueHDI, ook al is er ook een 75 pk versie (beide met 14% bijtelling in de lease). Voor de ‘sporty ladies’ onder ons is de Peugeot 208 is ook leverbaar in normale tot extra leuke sportieve benzineversies: van 1.0l Puretech met 68 pk (= traag) tot 1.6l Puretech met 165 pk (= veel fun). En alles daartussen met tevens een prima verbruik.
Peugeot-208-interieur1
Perfect imperfections
Eerste indruk of niet. Niet iedereen is perfect. Haar zwakke kanten uiten zich in: A. De matgrijze lakkleuren. Hoe cool ook, ze zijn echt allesbehalve praktisch. Maar ja, wie zegt hoge hakken praktisch zijn? Bij een jaloezie-streep op de 208 of andere krassen ben je wel de Sjaak, want hoe klein of groot de schade ook is, de gehele Peugeot zal opnieuw door de verfstraat moeten. B. De handgrepen in het plafond (voor sommige van mijn bijrijders zijn het paniekhendels), die zijn er simpelweg niet. Dus raak je in paniek in de 208, grijp dan naar euhhh… C. Te krappe bekerhouders. Voor je geliefde flesje water (formaat flesje Spa) is de bekenhouder in het middenconsole in het dashboard net iets klein. D. Tot slot, voor een auto dat zich profileert als citycar had ik wel wat meer keuze aan veiligheidsopties verwacht die me als extra ‘ogen’ helpen in het drukke stadsverkeer; zoals een dodehoeksensor of lane departure warning.
Peugeot-208-bluehdi

Opnieuw
Niet elk type model krijgt een tweede kans om een spetterende eerste indruk te maken. Met een nieuwe collectie aan casual chique lakkleuren én überzuinige diesel- en benzine motoren doet de nieuwe Peugeot 208 dat wel. Een fashionable comeback is een feit, en wel vanaf begin juni 2015. Want dan staat ze in al haar unieke en matte outfits te shinen bij de dealer.
Peugeot-208-radslag

Signature song
“Need a little sweetness in my life
Your sugar Yes, please
Won’t you come and put it down on me”
Maroon 5 – Sugar  

Nice to know: Weg was ik ooit van de Peugeot 206 cabriolet. Gaat Peugeot van de nieuwe 208 ook een cabriolet-versie maken? Nee, helaas. Het Franse concern vertelt dat ze zich volledig gaat concentreren op een ‘kleine’ collectie auto’s. Ook een stationcar van de nieuwe Peugeot 208 staat niet op de haute-couture-planning. De vanafprijs voor de nieuwe Peugeot 208 is €13.990 euro. De BlueHDI 100 (tevens testauto) start bij €16.990 euro.

Headerfoto: David Joost Kamermans

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Nieuwe Lexus CT200h: La Dolce Lexus

Het zonnetje schijnt uitbundig. Het dakraampje gaat open om de warme zonnestralen...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *