Fiat 124 Spider: Nazomeren met een Italiaanse liefde

Fiat 124 Spider

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
9 Flirt factor
8 High Heels proof
8 Value for money
8.2

Als ‘smart casual’ jouw stijl is dan vind je de nieuwe Fiat 124 Spider ook hé-le-maal te gek. Want zoals een échte Italiaan betaamt is de Fiat 124 Spider dol op outfits met een vleugje nostalgie. Ik herken duidelijk de authentieke kenmerken van de 124 Spider uit de jaren 60 terug in de nieuwe. Wauw, betekent dit dan ook dat de legende van Fiat is teruggekeerd?

Fiat 124 Spider

Misschien een beetje. De nieuwe Fiat 124 Spider is namelijk géén echte Italiaan maar een halfbloedje. Getekend in Italië, gemaakt in Japan. En als je goed kijkt zie je direct wie zijn stoute tweelingbroer is: de Mazda MX-5! Stiekem was het voor Fiat helemaal niet de bedoeling om een nieuwe Fiat 124 Spider te maken. De samenwerking met het Japanse merk had als doel een mooie Alfa Romeo te maken. Alfa houdt echter de productie van haar sportauto’s liever in eigen hand en land. Daarna kwam men op het idee om de 124 Spider na 50 jaar nieuw leven in te blazen. Want ja, die samenwerking met de Japanners moest en zou er komen.

Fiat 124 Spider

Flirt Factor
Op het eerste gezicht, in een oogopslag, zie ik in zijn koplampen duidelijk zijn Italiaanse roots terug. Hij oogt city chic met vloeiende lijnen en welvingen. Zijn twee dikke knalpijpen, aan weerszijden aan de achterkant van de auto, maken het Italiaanse ontwerp af. IJdel autootje hoor, een beetje zoals Christiano Ronaldo. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

Fiat 124 Spider

De kledingkast van de 124 Spider puilt uit met kleurrijke eye catchers als ‘Rosso Passione’ (rood) en ‘Azzurro Italia’ (blauw). Ik kan niet wachten om dat te combineren met stijlvolle lederen bekleding in het bruin. What about the flirt factor? Nou ja, wat verwacht je van een pronkbak als deze? Aan thumbs up onderweg had ik in ieder geval geen gebrek!

Comfort
Wat betreft innerlijk is het interieur van de 124 Spider nagenoeg een kopie van de Mazda MX-5: zelfde sleutel, zelfde dashboard, zelfde veiligheidsgadgets, zelfde stoelen… “Hallo auto van Odiel! Oh nee.”

Omdat het onderstel en het interieur gelijk zijn aan die van de MX-5 betekent het dat je als mensch boven de 1m85, knap lenig moet zijn wil je je comfortabel nestelen in de 124 Spider. Dit is een kleine-mensen-auto. Mij hoor je niet klagen. De sportstoelen zitten erg comfortabel en het ‘racestuurtje’, wat een stukje dikker aanvoelt dan het stuur in de MX-5, is ook strak afgewerkt. Het stoffen kapje gaat handmatig open, zoals het heurt in een échte roadster.

fiat-124-spider_femmefrontaal_interieur

Op roadtrip ga ik altijd voorbereid op pad, dus ook dit keer had ik een lunchpakket mee én een flesje water. Want vocht is belangrijk. Mijn repen en brood verstop ik achter mij in een vakje in het middenconsole. Maar het flesje drinken kan ik nergens kwijt!? Met het flesje water tussen mijn benen geklemd kom ik er onderweg pas achter dat de Fiat 124 Spider een wegneembare bekerhouder heeft. Op dezelfde plek als de MX-5. Dat had ik kunnen weten. De kofferbak vond ik wel. En die is ruim genoeg voor een weekje op roadtrip met twee kleine koffers en twee handtassen. Ook hier geldt: travel light.

Drive
‘’Met zijn in lengterichting geplaatste motor voorin, lage zwaartepunt en achterwielaandrijving heeft de Fiat 124 Spider een perfecte gewichtsverdeling die garant staat voor een ongeëvenaarde rijdynamiek’, aldus de Italianen, euhh… Japanners. En gelijk hebben ze! Met flair cruise ik met de 124 Spider strak op de weg, bocht in bocht uit is dit een pretbak om in te rijden. Wat is het verschil met de Mazda MX-5? De Fiat 124 Spider heeft een turbo, inclusief een turbogaatje. Een turbo komt op gang vanaf een bepaald toerental, vaak rond de 2000 toeren p/m. De tijd die de turbo nodig heeft om dit getal te bereiken heet een turbogat.

Fiat 124 Spider

Kortom, de Fiat 124 Spider komt net ietsjespietjes later op gang dan de Mazda MX-5, want die laatste heeft geen turbo. Ook voelt het stuurgedrag van de 124 Spider relaxter aan en gaat schakelen in een minder rap tempo dan zijn tweelingbroer. Dan blijkt dat de Mazda MX-5 toch meer de gooi-en-smijt-auto van de familie is.

De standaardmotor die ik test is een rappe 1.4 Multi-air Turbomotor, en is te vergelijken met een shot cafeïne van een kopje espresso. Met 140 pk (103 kW) en een koppel van 240 Nm snelt hij in 7,5 sec naar de 100 km/u. Hij heeft een topsnelheid van 220 km per uur. Prima cijfers!

Fiat 124 Spider

High heels proof
Wij zijn pas echt happy als een auto een staand gaspedaal heeft. Check, daar voldoet de Fiat 124 Spider ook aan. Want zo kunnen onze mooie hakken hun optimale grip behouden op het stroeve staande gaspedaal.

Value for Money
Ook al wil je het niet, je gaat het toch doen: de Fiat 124 Spider vergelijken met de Mazda MX-5. En eerlijk, ze doen niet voor elkaar onder: ‘Christiano Ronaldo’ (Fiat 124 Spider) versus ‘Johnny Depp’ (Mazda MX-5). IJdel & chic versus mysterieus & rock-‘n-roll. Dat is het verschil. En dat is maar goed ook, want zo is er voor ieder wat wils.

Fiat 124 Spider

Deze Fiat 124 Spider met 140 pk en een 1.4 Multi-air turbomotor kan je bezitten vanaf 33.995,- euro.  Wel zou ik hem een ‘touche up’ geven om de show te stelen op de weg; denk aan extra dikke wielen (17 inch wielen), Italiaans rood kleurtje (rosso), lederen bekleding (bruin) en luxe opties zoals navigatie, digitale radio en premium boxen. Een soort van bespoke Fiat 124 Spider. Gewoon, omdat het kan.

Fotografie Raymond Zonneveld!

Comments

comments

More from Rianne Bergman

Suzuki Ignis: It’s a Giant Suzuki! 

De Suzuki Ignis, toch wel het muurbloempje onder de kleine ruimte auto’s,...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *