Discovery Sport: diep van binnen houdt hij het meest van modderhappen

Discovery Sport

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
8 Flirt Factor
8 High Heels proof
7.5 Value for money
7.9

Ben jij iemand die nooit ‘nee’ zegt? Je man vraagt of je even langs de eetjuwelier wil om de weekboodschappen op te halen, je dochter vraagt of de meiden van de hockeyclub mee kunnen voor een lift naar het sportpark en je moeder vraagt of zij de auto even mag lenen voor het trekken van haar paardentrailer naar de manege. Kortom; je hebt een praktische én als het even kan een avontuurlijke auto nodig.

Flirt factor
Wat dacht je van een Britse alleskunner die tot 2.500 kg kan trekken, ruimte biedt aan zeven personen en ook nog eens intelligent, charmant én stoer is? Er zijn maar weinig SUV’s die kunnen tippen aan de ‘can-do attitude’ en ‘chunky looks’ van de Discovery Sport.

Discovery Sport

Je hebt luxepaarden, de Range Rovers, en je hebt werkpaarden, de Defender. Wat als je die twee nu eens combineert? Et voila, dan heb je een Discovery Sport. De opvolger van de Freelander van weleer. De Discovery Sport is een ‘compacte’ SUV met 5+2 (optioneel) zitplaatsen én alle luxe aan boord die je gewend bent van het Britse merk. Ook is hij na een kleine update weer fashionably up-to-date met het nieuwste Land Rover gamma. Hij oogt avontuurlijk, ferm en elegant. Maar diep van binnen houdt hij stiekem nog steeds het meest van modderhappen en terreinrijden!

Drive
De nieuwe Discovery Sport is zo ontworpen dat hij je door een dik pak sneeuw, vieze modder, rul zand of over glibberige rotsen door kan laten kruipen. Of je nu een ‘pro’ of een ‘dummie’ bent op het gebied van terreinrijden. Met één draai aan de schakelaar naast je past de Discovery Sport zijn onderstel en techniek aan, zodat hij kan reageren en anticiperen op alle natuurelementen. Hij brengt echt de avonturier in je naar boven. Zoek de kaplaarzen maar alvast op want hij rijdt dankzij ‘Wade Sensing’ technologie probleemloos door water van 60 centimeter diep!

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Discovery Sport

De tip voor als je nog niet zo ervaren bent met terreinrijden: stap altijd eerst uit om de situatie ter plekke te analyseren; hoe kun je de auto het beste over de rots of door het water manoeuvreren? Wat zit er achter die enorme zandheuvel? Liggen er keien in het water? De auto is namelijk je life-line in de natuur en op de weg, die wil je niet kapot hebben. Alleen vies.

Terug naar de Discovery Sport. Hij wisselt automatisch tussen twee- en vierwielaandrijving, afhankelijk van de situatie. Zo start ik mijn Discovery Sport 4WD altijd in vierwielaandrijving, maar boven 30 km/rijdt hij enkel op de voorwielen, dit om brandstof te besparen. Hoe praktisch is dit?

Discovery Sport

Door zijn gewicht voelt de Discovery soms zwaar aan, maar zijn krachtige remmen en fijne stuurbekrachtiging compenseren dat gevoel maximaal. Een sprintje van de 0 naar 100 km per uur doet de snelste Discovery Sport (automaat) met warpsnelheid in 8,9 seconden! De auto die ik test is voorzien van een relaxte negentrapsautomaat (inclusief flippers aan het stuur) waarmee hij mij als een ware zenmeester over wegdek voert.

Comfort
Het interieur van de Discovery Sport is om te smullen! In alle modellen van de Discovery Sport is namelijk ruimte voor drie gespierde volwassenen op de achterbank en daarachter is nog plek voor voor twee kids. Bijna voldoende ruimte voor één hockeyteam wanneer je kiest voor het ‘third row pack’ van de Discovery Sport.

Discovery Sport

Werken, gamen, tv-kijken: alles is mogelijk als passagier in de Discovery Sport. Optioneel kun je de passagiers op de tweede rij ook laten genieten van films of games –  via twee 8″ beeldschermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen. Ook kan de tweede rij gebruik maken van stoelverwarming. Kortom, eerste klas verwennerij! Ik begrijp wel waarom iedereen in de buurt straks een lift van je wil.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Land Rover, daarom beschikt ook de Discovery Sport over alle bekende veiligheids- en rijhulpsystemen die je ook terugvindt in andere Jaguar-Land Rovers. Denk aan adaptive cruise control, dode hoek detectie, park assistentie, borden herkenning en mijn favoriet: 360 graden view bij het inparkeren van de Discovery Sport.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Value for money
Het is fantastisch hoe de Discovery Sport offroad rijden combineert met een dagelijks ritje naar én van het werk. Of het nu een onverharde weg is of de snelweg, hij is en blijft comfortabel! Maar het zijn uiteindelijk ook de kleine dingen die het in deze avontuurlijke wielen doen: de weelde aan boord (veiligheid/tv-schermpjes), zijn avontuurlijke inslag (modderpoel in/modderpoel uit) en tot slot zijn charme.

Discovery Sport

De Discovery Sport geeft je de keuze uit twee dieselsmaken: eentje met 150 pk (110 kw) en eentje met 180 pk (132kw). Voor deze SUV hoef je niet direct alle spaarvarkens stuk te slaan: een standaard ‘Pure’ versie is er al vanaf 45.090 euro. Gun je jezelf iets meer luxe dan kun voor de ‘SE’ versie vanaf 49.590 euro of voor ‘HSE’ versie vanaf 55.190 euro gaan. Liever verwend dan verwaarloosd? Dan is er de ‘Luxury’ versie vanaf 61.190 euro.

Deze rijtest is tevens gepubliceerd in het decembernummer van Belafonte Magazine.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Jaguar XF: Me-time
De Jaguar XF. Classy, groot, gestroomlijnd én snel. De Jaguar XF 3.0,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *