Peugeot 508 GT: Zinnenprikkelend!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Comfort
9 Drive
7.5 High heels proof
8.5 Value for money
8.4

In het iconische Monaco mocht ik de nieuwste 508 GT van Peugeot testen. Dit nieuwe model is vanaf september te verkrijgen en richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. Ik snap dat wel; deze toevoeging in het D-segment heeft alle potentie om het uiterst goed doen als leaseauto. Hoe je de Peugeot 508 ook rijdt, zakelijk of privé, op z’n staart trappen zul je – want met dit vermogen wil je dat gewoon. Voor sportieve rijders is dit model on point ?.

Flirt Factor

Ik schreef “sexy” hè, was je daar ook verbaasd over? In deze Peugeot 508 GT trek je bekijks. Punt. Hij is 7 cm lager en tikt net over de 1.40 m, waardoor je meteen denkt; dit is er eentje in de categorie ‘dikke auto’. De neus is relatief lang met een smalle, doch stoer-uitziende grille die ingesloten is tussen full LED-koplampen. Dat maakt het uiterlijk strak en een tikje chique. En dan heb ik nog niet eens verteld over de lampen achter: geometrisch plus futuristisch, met een knipoog naar de klauw van de Peugeot leeuw én dat is sexy!

De lijnen van de nieuwe Peugeot 508 GT zijn smooth; van de imposante neus en grille gaat de auto gepolijst over naar een niet te opdringerige kont. Dat maakt de auto een fikse jongen. Niemand houdt van filerijden, maar als je dan toch moet – dan graag in een auto waarin je triomfantelijk kan reageren op de blikken van ontzag. Ja toch?!

Comfort

Het interieur is een stijlvolle kopie van de 3008, met het kleine stuurwiel voor me en de bekende pianotoetsen in het dashboard in het midden. De lage instap is voor mensen van 1.75m↑ even vouwen en ik verwachtte daardoor ook nipte beweegruimte achter het stuur. Niks bleek minder waar! Gelukkig kan ook mijn Zweedse collega (type: zeer robuuste Viking) comfortabel zitten en bewegen; de stoelen zijn zeer goed verstelbaar in lengte & helling en met het heuse 8-punts massagesysteem (vijf verschillende massage programma’s)! Als je veel en lang in de auto zit, is dit echt een goed idee.

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

De i-Cockpit® van de nieuwe PEUGEOT 508 is rechtstreeks overgenomen van de concept car EXALT en heeft alles wat je wil; het dashboard is overzichtelijk, fijne flippers voor het gebruik (in vakjargon ”toggle switches”) en het grootste pluspunt: night vision. ‘s Nachts en bij slecht zicht zie je heel helder de contouren als er iets op de weg staat (stilstaande auto, mens of dier), daarnaast kijkt ‘night vision’ tot 250 meter verder vooruit dan de koplampen kunnen.

De boordcomputer werkt supergoed – veilig gebruik van je telefoon, alles erop en eraan alleen minder prettig is het bedienen van het navigatiesysteem. Ik ervaar het als een lichtgeraakt ding; hij is traag en zeer gevoelig, waardoor je alleen met het langsstrijken van je vinger alweer een knop hebt ingedrukt.

Ik vind vier(!) USB aansluitpunten waaronder ook in de achterbak. Voorin zijn de twee USB punten én draadloos oplaadsysteem voor je telefoon weggewerkt onder het middenconsole – stylish gedaan hoor. Je kunt daardoor direct je laptop en telefoon(s) opladen, dank voor het meedenken Peugeot! Fijne ontdekking was de verrassend grote achterbak! De 508 biedt daardoor echt veel ruimte voor een sedan.

Drive

Ik reed de PureTech 225 S&S EAT8 Peugeot 508 (alleen GT-versie) met automaat. Deze motor met 225 pk zorgt in combinatie met de sportmodus van de Active suspension control voor de pit en het reactievermogen die horen bij een GT.

Hij heeft een zeer goede wegligging, verrassend kleine draaicirkel (het is heel fijn met keren en inparkeren), hij is reactief en daarom uitermate geschikt voor rijden in de bergen en alle straffe bochten van Monaco. Het uitzicht maakte de rijbeleving helemaal compleet en ik voelde me niet onderdoen in de setting van ‘s werelds duurste sportbakken die naast me rijden. Ik kan het gas goed aantrappen, hij heeft een snelle acceleratie en schakelt bijna naadloos van de ene versnelling naar de andere in de automaat. Ik had het zelf niet beter gekund en niet bescheiden dat ik ben – dat zegt wat. Het stuurgedrag is echt fantastisch in sportstand, minder in standje ‘normaal’; dan heeft hij net iets teveel speling in het stuur. De demping is op zijn Frans comfortabel en remmen zijn subiet

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

High heels proof

De GT slaagt – ondanks het hangende gaspedaal-  met vlag en wimpel de hakkentest van FemmeFrontaal

Value for money

De nieuw Peugeot 508 staat straks te blinken vanaf 37.690 euro. Uiteraard volgt er ook nog een stationwagen exemplaar, de 508 SW, ergens begin 2019. Ook is Peugeot als een malle aan het vergroenen en hebben ze in 2020 een mooie plug-in-hybride (300 pk!) op stapel staan. Voor zakelijk rijders scheelt dat weer BPM én ik vind het persoonlijk een zeer goede ontwikkeling, omdat ik het belangrijk vind om een merk te rijden dat zich daarin ontwikkelt.

En, zoals bij andere luxe auto’s, betaal je ook bij Peugeot een dikke duit als je écht jezelf wil verwennen. De geteste GT-versie in Monaco zit toch al snel tegen de 55.000 euro aan. Maar hey – dan beschik je ook over alle luxe wat betreft optimale veiligheid, ultiem comfort, bad ass wielen en het neusje van de zalm op het gebied van technische gadgets.

Comments

comments

More from Philippine Wouters
De Winkelwagen: een heel ander soort boodschappenkarretje Annie….
Achttien jaar worden, kun jij je het nog herinneren? Wat een mijlpaal!...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *