Met de persintroductie van de nieuwe Ypsilon begint voor Lancia een nieuw tijdperk. De auto die er tot voor kort, solo per Italiani was, maakt haar comeback als elektrische- en hybride auto. Na Italië is Nederland het tweede land waar de gloednieuwe Lancia Ypsilon haar rentree zal maken. In het prachtige landschap van Piemonte, een van de beste wijnstreken ter wereld, rijdt Odiel met de successor van Lancia.
“We lanceren de nieuwe Ypsilon eerst in landen die fan zijn van onze Italiaanse lifestyle”, vertelt Lancia CEO Luca Napolitano ons enthousiast tijdens een rondetafelsessie in Turijn. Dat zal echter niet de enige reden zijn, schat ik in. Onze Nederlandse ‘honger’ naar compacte EV’s zal ook een rol spelen in de beslissing om de Ypsilon a.s.a.p. naar Nederland te halen.
Design: Sono un Lancista
De Lancia Ypsilon (formerly known as Lancia Y) werd gelanceerd in 1996 en was gebaseerd op de Fiat Punto. De auto viel toen al op door zijn vloeiende lijnen, de doorlopende stootstrip rondom en de grille/koplampen die één geheel leken te zijn. Ook de handgreep die verborgen zit in de B-stijl trok de aandacht. Binnenin was het centraal geplaatste instrumentarium een unikum, en mind you, Lancia bood toen zelfs maar liefst 100 kleurkeuzes aan voor het exterieur. Ik hoor het mezelf al zeggen: ‘Vroeger was alles beter’.
Door haar heritage is Lancia altijd een liefhebbersauto geweest: ‘Sono un Lancista’. De ‘oude’ Ypsilon was er in Nederland tot 2016 en Italië tot 2023. De vormen en kenmerken van de nieuwe Ypsilon waren al enige tijd bekend, en iedereen weet het al, ze lijkt geen spat op haar oudere zussen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Lancia-fanatici op de nieuwe Ypsilon reageren. De marketing is echter nog steeds hetzelfde: “We use our passion to sell cars”, zegt Napolitano trots.
Wat betreft uiterlijk is de Ypsilon echt een auto van nú, geen retro auto zoals de MINI, Fiat 500 en Renault 5 wel zijn. Maar het Italiaanse merk heeft zich bij het design van de nieuwe Ypsilon wél laten inspireren door de klassieke sportauto’s van Lancia. Zo zijn de ronde LED-achterlichten een knipoog naar de legendarische Stratos. Ook is de letter Y een designelement geworden van geborsteld roestvrij staal. Perfetto! De ‘handgeschreven’ letters van de Ypsilon-naam op de achterzijde benadrukken nogmaals het stijlvolle karakter van de auto, en geven je een hint uit het verleden (denk aan de iconische Lancia-modellen als de Fulvia, Flavia en Flaminia).
Het nieuwe model is maar liefst 28 centimeter langer (4,08 meter tegenover 3,80 meter) dan het model dat hij vervangt. De breedte is met bijna 10 centimeter toegenomen (van 1,67 naar 1,76 meter), terwijl de hoogte is verminderd, hierdoor smoelt de Ypsilon alleen maar beter (lees: sportiever). Lancia hoopt met de nieuwe Ypsilon hoge ogen te gooien in het B-segment, de iets grotere stadsauto. Ze leggen daarbij de lat hoog want Napolitano noemt tijdens ons gesprek meerdere malen “Aauwdi Uno” (Audi A1) en “Mie-nie” (MINI) als beoogde concurrenten. En ondanks de vele raakvlakken met de Opel Corsa en de Peugeot 208 probeert de Ypsilon zich te onderscheiden door de nadruk te leggen op premium afwerking en comfort. En oh ja, 100 kleuren om uit te kiezen, das war einmal. Er zijn nu vijf basiskleuren om de boel mee te matchen.
De nieuwe Ypsilon biedt de volgende line-up met drie uitrustingsniveaus: Ypsilon, Ypsilon LX en Edizione Limitata Cassina. Van de exclusieve Ypsilon Edizione Limitata Cassina zijn er slechts 1.906 genummerde en gecertificeerde exemplaren beschikbaar, zowel in hybride als elektrische variant. Deze speciale editie wordt later opgevolgd door de Edizione Cassina, die dan de meest luxueuze uitvoering in het assortiment zal zijn.
Comfort: huiskamergevoel
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur voelt en oogt het interieur warm. Italianen noemen het de ‘Lancia-huiskamer’, ook wel S.A.L.A. In het design heeft Lancia de hulp ingeroepen van het Italiaanse luxe interieurmerk Cassina. Afgelopen maart werd dan ook solo in Italia de Ypsilon geïntroduceerd als gelimiteerde Cassina versie. Maar ook de andere uitvoeringen hebben een likje Cassina meegekregen in het interieur.
Het resultaat: een rustgevend, uniek en stijlvol interieur. Ook zit er als onderscheidende feature een multifunctionele ‘tavolino’ (koffietafel) van Cassina in. Op dit halfronde tafeltje, dat midden in het dashboard prijkt, kun je bijvoorbeeld je smartphone opladen en daarnaast iets neerleggen. Nu moet ik bekennen dat ik de toepassing van de tavolino in het dashboard een bijzondere keuze vind, maar Lancia is dan ook een bijzonder merk, waar design soms boven functionaliteit gaat. Dat ik mijn smartphone hierop draadloos kan opladen is molto bello, echter is het overige deel van de tavolino spekglad en niet geschikt om iets op te leggen. Mijn zonnebril vloog er bijvoorbeeld bij de eerste snelle bocht al uit en belandde ergens bij mijn voeten. Maar dit is vast iets waar de aftermarket wel een oplossing voor heeft. De enige USB-C lader zit overigens verstopt onder datzelfde tafeltje, dus je moet even bukken en goed voelen om je kabel erin te pluggen. Verder zie ik twee compacte bekerhouders ter hoogte van mijn heup zitten in de middenconsole naast mij. Dat is geen handige plek voor warme vloeistoffen, vind ik. En ik bedenk me: wat als Lancia nu eens twee espresso houders in de koffietafel plaatst, dan is het eerste probleem opgelost en heb ik ook nog mijn dagelijkse portie cafeïne binnen handbereik.
Aan boord is verder veel werk verzet door het Italiaanse Lancia-team. Alles is bedekt met fijne, lichte en duurzame materialen, en ook de afwerking is zorgvuldig gedaan.
Ik noteer een groot 10,25-inch display, standaard een parkeer assistentie (op deze auto wil je geen krasje) en de beste verlichting qua technologie. Prominent op het dashboard is het S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) infotainmentsysteem met Android Automotive besturingssysteem en voice assistant. Heel toepasselijk, ‘Sala’ betekent in het Italiaans ‘huiskamer’ en door “Hey Sala!” te roepen stel je de voice assistent in. Het lijkt me trouwens heel vreemd voor een Italiaan om van achter het stuur steeds ‘Hey woonkamer!” te roepen. Hoe leuk zou het zijn als we de voice assistant gewoon zelf een naam mogen geven… Maar dat terzijde. Nu begrijpt S.A.L.A slechts simpele prompts, maar vanaf Q3 in 2024 wordt met een update ChatGPT aan S.A.L.A toegevoegd, vanaf dan kun je dus hele gesprekken voeren met je living room.
De standaard navigatie is gebaseerd op TomTom en niet op Google. Er is wel een draadloze Android Auto/Apple CarPlay. Tijdens mijn test was ik regelmatig sneller dan de TomTom. Maar dat kan ook aan mijn veloce hebben gelegen. Het infotainmentsysteem regelt verder ook de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties. Echter de belangrijkste functies vind je nog steeds oldschool met échte knoppen onder het infotainment scherm.
De bagageruimte achterin is volgens de Italianen het ruimst in hun klasse met 325 liter plus 25 liter interne storage voorin de auto. Zo is er bijvoorbeeld extra ruimte gecreëerd onder de tavolino, waar ik met gemak mijn handtas in kan stoppen.
Drive: snappy
Onder een stralende zon aan de ene kant en een dreigende, dramatisch grijze wolkenlucht aan de andere, rijd ik met de nieuwe Lancia Ypsilon door het prachtige, glooiende wijnlandschap van Noord-Italië, specifiek de omgeving van Barolo. Dit voelt als een thuiswedstrijd voor mij, want ons vakantiehuis ligt op slechts dertig minuten rijafstand. Piemonte is niet alleen een gastronomisch paradijs voor wijnliefhebbers, maar staat ook bekend om haar witte truffels, hazelnoten en risotto uit eigen rijstvelden. Er is geen betere route om de nieuwe Ypsilon te testen dan hier.
De elektrische variant van de Ypsilon is uitgerust met de bekende 156 pk (115 kW) elektromotor en een 51 kWh batterij met een actieradius van 403 km WLTP, en je kunt ermee snelladen (in 24 minuten van 20% tot 80%). Ook is er een mild hybride met benzinemotor van de Ypsilon. Dat is een 1.2 hybrid, bestaande uit een driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) in combinatie met 48V hybridetechnologie.
De beproefde technologie van Stellantis garandeert een prima en veilige rijervaring. Of je nu kiest voor de driecilinder benzinemotor met turbo en hybride ondersteuning, of voor de volledig elektrische aandrijving, je bent met beide varianten verzekerd van een sportief comfortabele rit. De rijeigenschappen van de nieuwe Ypsilon verrassen me echt: hij stuurt fantastisch scherp en de ophanging, demping en vering zijn op standje ‘rijplezier’ afgesteld. De Ypsilon geeft je niet het go-kart feeling van een MINI, maar wel het rijplezier zoals je die verwacht van bijvoorbeeld een Alfa Romeo. Ook de stilte aan boord tijdens het rijden vind ik een belangrijk pluspunt om te melden, niet veel auto’s in dit segment zijn zo stil. Overigens is in de elektrische versie one pedal driving géén optie, Lancia wil het rijdersgevoel behouden en ziet de efficiëntie er niet van in.
Je kunt verder rekenen op een breed scala aan geavanceerde rijhulpsystemen: standaard zijn onder andere Lane Keeping Assist, Driver Attention Alert, Adaptive Cruise Control, verkeersbordherkenning, Forward Collision Warning, parkeersensoren achter en Intelligent Speed Assist inbegrepen.
Value for money: wie mooi wil zijn…
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur voelt en oogt het interieur warm. Italianen noemen het de ‘Lancia-huiskamer’, ook wel S.A.L.A. In het design heeft Lancia de hulp ingeroepen van het Italiaanse luxe interieurmerk Cassina. Afgelopen maart werd dan ook solo in Italia de Ypsilon geïntroduceerd als gelimiteerde Cassina versie. Maar ook de andere uitvoeringen hebben een likje Cassina meegekregen in het interieur.
Of de Lancista gelijk warm loopt voor de nieuwe Ypsilon, daar twijfel ik aan. Fans van automerken met een sterke historie hebben vaak wat meer tijd nodig om aan verandering te wennen. De consument echter, dus het gros van de autokopers, zal mijns inziens zeer gecharmeerd zijn van deze Italiaan. Stijlvoller dan een Opel Corsa of een Audi A1 (nog niet als EV verkrijgbaar), sportiever dan een Peugeot 208 en comfortabeler dan een MINI.
Een hybride Ypsilon met een 1,2-liter hybrid en 100 pk is al best aantrekkelijk geprijsd, want voor 29.700 euro rijd je in deze Lancia. Daarmee is ze dus slechts ietsje duurder dan een Opel Corsa of Peugeot 208. Voor de elektrische Ypsilon moet je iets dieper in de buidel tasten. Voor een basisversie, die is uitgerust met de krachtigste elektromotor (156 pk) en de grootste batterij (51 kWh), betaal je zo’n 35.400 euro. Het meest luxe/uitgebreide exemplaar is het gelimiteerde topmodel, de Edizione Cassina Limitata, daarvoor betaal je een luttele 39.500 euro. Mocht je hem willen leasen, raad ik je aan eerst een private lease calculator te raadplegen.
Side note: Lancia stopt met haar terugkeer in de markt niet bij de Ypsilon, ook zijn er plannen voor de wedergeboorte van bijvoorbeeld een Delta. Ook keert het merk na jarenlange afwezigheid weer terug in de rallysport!